2991
Sök

Metallic pulver ?

172 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
hejhej har hört de finns metallicpulver att hälla  i lacken eller klarlacken ?

någon som gjort detta o vet hur det funkar om man häller i lacken eller klarlacken ? o vart de finns o köpa, om man ska ha samma färg på pulvret som på bilen, eller om man ska ha typ silver ?

tacksam för svar

1 653 Inlägg
3 februari 2011
lackade min S13 med svart solid bas och ett lager klarlack med just "pulver" i.
blir typ metalliclack av det hela.

om du inte är ute efter en speciell udda effekt så är det myyyyycket enkare att bara välja en metallicbas istället.

paintwithpearl heter serien och köps av denna kille: http://www.hotrodswede.se/

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

172 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
Thullen skrev:

om du inte är ute efter en speciell udda effekt så är det myyyyycket enkare att bara välja en metallicbas istället.

ja men e ju just det att det bara finns vattenbaserad metalliclack att få tag i o den kostar ju mer än dubbelt så mycket o han som ska lacka åt mig tror verkligen inte de blir bra med vattenbaserad så maste ha tag på sånt pulver smile

172 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
Thullen skrev:

tack som fan för den sidan big_smile guld värd !!!

1 653 Inlägg
3 februari 2011
lycka till, men en hint är att det är inte jättelätt att få det bra på större ytor, blir lätt flammigt och svårt att få jämt resultat.
Han som lackade min bil med denna metod sa "aldrig mer" efter ha lackat min bil!

Nissan R32 Skyline

Lackerarjävel
5 Inlägg
3 februari 2011
arwidsson skrev:
Thullen skrev:

ja men e ju just det att det bara finns vattenbaserad metalliclack att få tag i o den kostar ju mer än dubbelt så mycket o han som ska lacka åt mig tror verkligen inte de blir bra med vattenbaserad så maste ha tag på sånt pulver smile

Vart har du fått det ifrån? Klart att det finns thinner baserad metallic PPG har ju sin Deltron serie och Standox o DuPont har väll nått liknande.

1 653 Inlägg
3 februari 2011
en hint ang thinnerbaserad är att det numera kallas industrilack, det får inte säljas som billack pga miljökrav, men det fins fortfarande, dock under annat namn.

Nissan R32 Skyline

172 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
The-Onion skrev:
arwidsson skrev:
Thullen skrev:

Vart har du fått det ifrån? Klart att det finns thinner baserad metallic PPG har ju sin Deltron serie och Standox o DuPont har väll nått liknande.

kan du visa nått företag som säljer det då ? har letat överallt men hittar inte, o som han under säger så är det industrilack som jag nu ska köra med som e lösningsmedelsbaserad ? det finns bara vattenbaserad ''billack'' men den industrilacken går la inte få i metallic va ja fattar de som...

172 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
Thullen skrev:
en hint ang thinnerbaserad är att det numera kallas industrilack, det får inte säljas som billack pga miljökrav, men det fins fortfarande, dock under annat namn.

ja det e den ''industrilacken'' ja ska köra med nu.. men den går inte få som metallic i guess ?

325 Inlägg
3 februari 2011
hmm din lackerare tror inte det blir bra med vatten bas men en tre skikts lack ser han inga problem med?

172 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
nej han tror inte de blir bra då han inte har lackbox o allt det dära o han har lackat bilar förut med sånt pulver i som blivit jättebra ? så aa vet inte men ja lyssnar på han smile

172 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
triplesixer skrev:
hmm din lackerare tror inte det blir bra med vatten bas men en tre skikts lack ser han inga problem med?

vad menar du med tre skikts lack ? e inte så insatt i de dära men lär mig gärna smile

325 Inlägg
3 februari 2011
en skikts är vanligtvis en solid färg utan klarlack. en två skikts är en basfärg med klarlack kan va solid eller metallic, tre skikts är när man lägger en bas färg sen effekten (pearl,metall, candy,flake) över det sen klarlack, man kan lägga effekten direkt klarlacken också, en skiktare är lättast och en tre skiktare svårast. snabbt förklarat

Lackerarjävel
5 Inlägg
3 februari 2011
arwidsson skrev:
The-Onion skrev:
arwidsson skrev:

kan du visa nått företag som säljer det då ? har letat överallt men hittar inte, o som han under säger så är det industrilack som jag nu ska köra med som e lösningsmedelsbaserad ? det finns bara vattenbaserad ''billack'' men den industrilacken går la inte få i metallic va ja fattar de som...

Jag kunde iallafall knalla bort till uddevalla lackprodukter och köpa några liter thinnerbas, så jo det finns thinnerbaserad mettallic att få tag på.

172 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
The-Onion skrev:
arwidsson skrev:
The-Onion skrev:

Jag kunde iallafall knalla bort till uddevalla lackprodukter och köpa några liter thinnerbas, så jo det finns thinnerbaserad mettallic att få tag på.

ofasen för ja har frågat alla firmor runt omkring mig här , stora som små, endast industrilack som e thinnerbaserad, annars endast vattenbaserad, fick som svar senast igår av en riktigt kunnig lakerare att det bara finns vattenbaserad billack nu smile wink skumt!

172 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
triplesixer skrev:
en skikts är vanligtvis en solid färg utan klarlack. en två skikts är en basfärg med klarlack kan va solid eller metallic, tre skikts är när man lägger en bas färg sen effekten (pearl,metall, candy,flake) över det sen klarlack, man kan lägga effekten direkt klarlacken också, en skiktare är lättast och en tre skiktare svårast. snabbt förklarat

okej tackar, då vet ja hur det ligger till smile

235 Inlägg
3 februari 2011
pratat med ekeby?

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)

172 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
Hermansson skrev:
pratat med ekeby?

nope men han verkade ju dyr wink industrilacken kostar 300kr litern o e samma som billack fast annat namn tongue sen pulvret kostar typ 150 spänn för en påse så blir ju iallafall mycket billigare smile

235 Inlägg
3 februari 2011
färg kostar smile

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)

172 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
Hermansson skrev:
färg kostar smile

haha ja visst ja kan lägga ut men inte på en färg med vattenbas när han inte vill lacka den för han inte tror den kommer bli så bra o han vill inte göra nått dåligt jobb tongue så då får de bli på et annat sätt ist när ja inte kan få tag på thinnerbaserad metallicfärg sad

Sök