3025
Sök

Missljud från koppling/växellåda subaru impreza-99

116 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
Tjena. Har precis köpt en impreza gt. Den har gått 10k mil. Nu blir det plötsligt ett metalliskt rasslande ljud som försvinner när man trycker ner kopplingen 25%. Vågar inte köra mer. Nån som vet vad det kan vara? Växellåderas, kopplingsras lr vad?? Hjälp! Har bara kört 50 mil sen jag köpte den o då lät den inte.
Senast redigerat av klakke (6 februari 2011)

116 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
klakke skrev:
Tjena. Har precis köpt en impreza gt. Den har gått 10k mil. Nu blir det plötsligt ett metalliskt rasslande ljud som försvinner när man trycker ner kopplingen 25%. Vågar inte köra mer. Nån som vet vad det kan vara? Växellåderas, kopplingsras lr vad?? Hjälp! Har bara kört 50 mil sen jag köpte den o då lät den inte.

tillägg: det hörs alltså redan vid friläge.

Hjultomte
1 500 Inlägg
6 februari 2011
urtrampningslagret kanske big_smile låter som en sådan sak.

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

252 Inlägg
6 februari 2011
Dom växelådorna är rätt svaga. Kolla om det låter, Om du rullar med bilen och lägger den i friläge och stänger av motorn. låter det så ligger det i lådan är det tyst så kan det vara urtrampningslagret.

1 079 Inlägg
6 februari 2011
jag hade ett rasslande ljud i min låda, när jag stod på tomgång så lät det, trampade jag ur blev det tyst. När jag körde så lät det hela tiden även när man trampade ur och bilen rullade med/utan växel i det tystnade alltså inte även om jag tryckte ner kopplingen. Jag hade ett lager i lådan som var dåligt, samt att tryckplattan var slut.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

Sök