3527
Sök

Saab 9000 2,3t Steg 3 chippad, mer effekt med MV?

63 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
#1
Hej! har en saab 9000 2,3t som jag köpte för ett tag sen, och den har 2,5" sportsystem, är steg 3 chippad och det sitter en pysventil på den, bild ---> http://www.garaget.org/?car=232074&image=2175796 Det ska vara 250hk i den, men jag tycker att den känns rätt slö för att vara steg 3 chippad. Den laddar ca 0,7bar och de känns som det är ca 200 hk ist för 250. Så de jag undrar är att om jag sätter i en magnetventil, kommer jag få mer effekt då? eller blir det ingen skillnad? har iaf hört att det inte är bra med pysventil.


7 274 Inlägg
6 februari 2011
#2
En magnetventil är en elektrisk pysventil som gör att bilen själv styr laddtrycket.
Effekten är lika men bilen kan sänka laddtrycket om någon går fel istället för att ha ihjäl motorn.

En steg 3 chippad ska ladda betydligt mer än 0,7 så HELST skaffar du en magnetventil, jag råkar ha en liggandes, eller så pyser du upp laddet mer.
Brukar väl vara omkring 1,2 - 1,3 med steg 3 om jag inte minns galet.


479 Inlägg
6 februari 2011
#3
0,7bar på steg 3 , då är något galet. 1,2 - 1,3 låter vettigt som Brains säger smile

I´m living my life a quarter mile at the time!

930 Inlägg
6 februari 2011
#4
Brains skrev:
En magnetventil är en elektrisk pysventil som gör att bilen själv styr laddtrycket.
Effekten är lika men bilen kan sänka laddtrycket om någon går fel istället för att ha ihjäl motorn.

En steg 3 chippad ska ladda betydligt mer än 0,7 så HELST skaffar du en magnetventil, jag råkar ha en liggandes, eller så pyser du upp laddet mer.
Brukar väl vara omkring 1,2 - 1,3 med steg 3 om jag inte minns galet.

han ska absolut inte pysa upp nått laddtryck, går nått snett då så kan det bli jävligt dyrt, efter som du säger bilen styr laddtrycket själv och vill ECU sänka ladden och pysventilen laddar på 1.2 - 1.4 och fortsätter ladda så, så kan vem som helst räkna ut att det blir dyrt. Visst hade han haft en volvo så skulle han kunna pysa laddtrycket men fan inte på en saab.

Sen kommer du INTE att ha samma ladd med en mv, du kommer att få mellan 1.2 - 1.35 i ladd.

MVH M
Senast redigerat av Kamulen (6 februari 2011)

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

7 274 Inlägg
6 februari 2011
#5
Det fungerar precis lika "bra" på saab som på volvo, nissan etc etc att pysa upp laddet.


930 Inlägg
6 februari 2011
#6
mmm bara att saab har ett liiite mer avancerat system än vad en volvo har där har du skillnaden..
Tänkte på 7,8,900 serierna nu vet inte hur v-serierna är men ett pysa en saab är rent galenskap.

jag kör själv med pystladdtryck just nu, och det är bara för att drivstegen i min styrbox är brända så alla mvs jag sätter dit brinner upp, (är uppe i 3 redan de är lixom 3000kr styck)
Men jag märkte det när jag körde mv att bilen gick ju mkt bättre och den kändes mkt piggare.
Senast redigerat av Kamulen (6 februari 2011)

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

7 274 Inlägg
6 februari 2011
#7
Vad spelar det för roll om hur avancerat systemet är?
Det är exakt samma sak att pysa upp en bil utan magnetventil som en med magnetventil.

Skillnaden är om man använder magnetventilen då har man en extra säkerhet ifall någon skulle gå snett.
Som jag skrev tidigare.


930 Inlägg
6 februari 2011
#8
Aa pys dina bilar du smile jag skulle inte pysa en saab eller ja ingen bil skulle jag pysa om jag hade nått annat val.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

7 274 Inlägg
6 februari 2011
#9
Jag har aldrig använt en pysventil på några av mina bilar och har inga planer för det.
Men att det skulle vara livsfarligt för bilen håller jag inte med om.
Ställer man laddet RÄTT, dvs inte högre än vad det ska vara, så kommer bilen gå precis som den ska.
Däremot dagen du tankar med 91 oktan och kör fullgasrepor i 30 +grader då kanske du har hål i en kolv vilket kanske hade undvikts om bilen kunde ställa ner laddet själv.
Senast redigerat av Brains (6 februari 2011)


930 Inlägg
6 februari 2011
#10
Sant, men det kan ju finnas andra anledningar till att bilen skulle vilja sänka ladden? wink

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

479 Inlägg
6 februari 2011
#11
Varför en bil sänker laddet är för att boxen kan tro det är något fel dvs. den tror det är motorfel och då går den ner i limp home = Grundladd + den sprutar på lite extra soppa.

I´m living my life a quarter mile at the time!

930 Inlägg
6 februari 2011
#12
det kan mkt väl vara ett fel och den laddar på fulfräs, då äre ju över med bilen om du har otur.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

7 274 Inlägg
6 februari 2011
#13
Självklart kan det finnas det men den väldigt lilla risken tycker jag folk förstorar alldeles för mycket.

GIVETVIS är det bäst med magnetventilen, det säger jag inte emot, men det fungerar med en pysventil eller en strypventil för den delen.


930 Inlägg
6 februari 2011
#14
Ja det är mkt möjligt, men jag säger av egna erfarenheter att bilen går bättre med MV, jag fick iaf ladd från 0.8 till 1.35

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 februari 2011
#15
Jag skulle rekommendera en mekanisk ventil, med kula och fjäder. Den håller laddet mer stabilt och du får fullt ladd direkt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

930 Inlägg
6 februari 2011
#16
mm bara att en mv håller inte ladden uppe, den styr laddtrycket, har du orgwastegate så tappar du ladden lika snabbt ändå.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 februari 2011
#17
Inte på min? (Ej SAAB) Då måste man väl spänna wg först om laddet dalar?

Jag har fullt ladd vid drygt 2100varv, sedan ligger det tokstabilt upp till maxvarv. Men jag har ett lägre ladd, endast 0.85. Enda problemet jag har haft på flera år är när det kommer smuts in i ventilen ibland, då laddar den sämre eller tappar ladd. 2minuter och lite 5-56 löser det. Men det kommer aldrig laddspikar vilket är det skadliga.
Senast redigerat av caromania (6 februari 2011)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

930 Inlägg
6 februari 2011
#18
Det är ju fjädern i wastegaten som håller laddet uppe, och har du en orgwastegate så brukar inte laddet vara uppe så länge.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 februari 2011
#19
Hur skulle en magnetventil göra så laddet hålls uppe längre menar du då?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

930 Inlägg
6 februari 2011
#20
de var ju du som sa det inte jag? :S jag sa att det är wastegate fjädern som håller laddet uppe, därimot så styr magnetventilen laddtrycket.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!


Sök