3131
Sök

BMW E34 Touring

Ett långtidprojekt där jag fixar och trixar med bilen efter egen smak och behov. Sedan tillkommer byten av slitage delar med mera. Det som står på schemat för tillfället är lite allmänt småpyssel för ett ännu bättre utseende.

Biltokig ingenjör
503 156 Visningar
Uppdaterades senast 2 mars 2016
Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 juli 2011
#101
AD_ skrev:
-stoffe- skrev:
AD_ skrev:
Var på besiktningen idag och både tråkiga och roliga grejer uppdagades.
http://www1.garaget.org/archive/136/135394/222073/222073-2416702.jpg
+ Fick beröm för fina och jämna bromsar smile
+ Registrering med krok gick fint

- Bra att veta på att längsgående bromsrör börjar bli väldigt angripna
- Dödsdomen: Underkänt pga höga avgasvärden sad Enligt besiktningsmannen beror det på för mycket soppa, och han tyckte inte att alla hästarna var hemma i stallet heller...

gör en redig service å kolla läckor samt tanka etanol nästa besiktning så ska de funka. men kolla även så lambdad inte är paj

Tack för tipsen! smile Ska kollas!

M50 och höga avgasvärden är inget ovanligt, värt att kolla dels service, om någon bälg är sprucken eller även om det står olja i någon av tändstiftsbrunnarna. Spiller du när du fyller på och någon tidigare ägare slarvat bort packningen till plastkåpan rinner det längs ventilkåpan och ner i brunnarna om du har otur.

Men främst är det viktigt att bilen är genomvarm innan mätning, det räcker inte med att tempmätaren står rakt upp. En bit tex. motorväg på lite lägre växlar är både kul och nyttigt så den hinner bli genomvarm. wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
#102
Rquired skrev:
AD_ skrev:
-stoffe- skrev:
gör en redig service å kolla läckor samt tanka etanol nästa besiktning så ska de funka. men kolla även så lambdad inte är paj

Tack för tipsen! smile Ska kollas!

M50 och höga avgasvärden är inget ovanligt, värt att kolla dels service, om någon bälg är sprucken eller även om det står olja i någon av tändstiftsbrunnarna. Spiller du när du fyller på och någon tidigare ägare slarvat bort packningen till plastkåpan rinner det längs ventilkåpan och ner i brunnarna om du har otur.

Men främst är det viktigt att bilen är genomvarm innan mätning, det räcker inte med att tempmätaren står rakt upp. En bit tex. motorväg på lite lägre växlar är både kul och nyttigt så den hinner bli genomvarm. wink

Får ta och gå igenom lite och se vad jag kan hitta.
Besiktningsmannen gav den ett andra försök och drog iväg och körde en stund för att få upp tempen, dock utan resultat på värdena hmm Kanske inte var tillräckligt?

Men det är något som är knas iaf, stämplar jag fullt på ettan så händer det inte så mycket som jag tycker det borde göra med 192hk... Den drar skapligt med sås också.
Vill ju ha den igenom besiktningen, men också att den går rent och bra.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 juli 2011
#103
AD_ skrev:
Rquired skrev:
AD_ skrev:

Tack för tipsen! smile Ska kollas!

M50 och höga avgasvärden är inget ovanligt, värt att kolla dels service, om någon bälg är sprucken eller även om det står olja i någon av tändstiftsbrunnarna. Spiller du när du fyller på och någon tidigare ägare slarvat bort packningen till plastkåpan rinner det längs ventilkåpan och ner i brunnarna om du har otur.

Men främst är det viktigt att bilen är genomvarm innan mätning, det räcker inte med att tempmätaren står rakt upp. En bit tex. motorväg på lite lägre växlar är både kul och nyttigt så den hinner bli genomvarm. wink

Får ta och gå igenom lite och se vad jag kan hitta.
Besiktningsmannen gav den ett andra försök och drog iväg och körde en stund för att få upp tempen, dock utan resultat på värdena hmm Kanske inte var tillräckligt?

Men det är något som är knas iaf, stämplar jag fullt på ettan så händer det inte så mycket som jag tycker det borde göra med 192hk... Den drar skapligt med sås också.
Vill ju ha den igenom besiktningen, men också att den går rent och bra.

Svårt att säga, stämmer allt överens skall du inte behöva köra mer än med en vanlig bil förstås men det är något ägare uppmärksammat när det gäller M50, alltså att vissa exemplar behöver vara ordentligt varma inför besiktning trots att där inte finns något märkbart "fel" medan vissa är som vanligt.

Lite enklare felsökning kan du dock göra, det låter som något är fel. Hur mycket dricker den? Brukar ligga runt 0.9-1L/mil 525i ligger den på eller en bit över den siffran? Går den jämt? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
15 juli 2011
Trådstartare
#104
Rquired skrev:
AD_ skrev:
Rquired skrev:
M50 och höga avgasvärden är inget ovanligt, värt att kolla dels service, om någon bälg är sprucken eller även om det står olja i någon av tändstiftsbrunnarna. Spiller du när du fyller på och någon tidigare ägare slarvat bort packningen till plastkåpan rinner det längs ventilkåpan och ner i brunnarna om du har otur.

Men främst är det viktigt att bilen är genomvarm innan mätning, det räcker inte med att tempmätaren står rakt upp. En bit tex. motorväg på lite lägre växlar är både kul och nyttigt så den hinner bli genomvarm. wink

Får ta och gå igenom lite och se vad jag kan hitta.
Besiktningsmannen gav den ett andra försök och drog iväg och körde en stund för att få upp tempen, dock utan resultat på värdena hmm Kanske inte var tillräckligt?

Men det är något som är knas iaf, stämplar jag fullt på ettan så händer det inte så mycket som jag tycker det borde göra med 192hk... Den drar skapligt med sås också.
Vill ju ha den igenom besiktningen, men också att den går rent och bra.

Svårt att säga, stämmer allt överens skall du inte behöva köra mer än med en vanlig bil förstås men det är något ägare uppmärksammat när det gäller M50, alltså att vissa exemplar behöver vara ordentligt varma inför besiktning trots att där inte finns något märkbart "fel" medan vissa är som vanligt.

Lite enklare felsökning kan du dock göra, det låter som något är fel. Hur mycket dricker den? Brukar ligga runt 0.9-1L/mil 525i ligger den på eller en bit över den siffran? Går den jämt? smile

Skulle uppskatta att den drar bortåt 1.5L/mil. Tomgången kan pendla ibland kall men även som varm, det händer inte regelbundet.

Avgasvärdena (Gränsvärden inom parentes):
CO 2,5 (0,5)
CO 2500 1,4 (0,3)
HC 074 (100)
Lambda 0,98 (0,97-1,03)

Lambdavärdet tyder ju på att den går rätt fett.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

Ät gul snö, de kan vara öl
223 Inlägg
15 juli 2011
#105
Min gamla touring drack runt 0.8/mil när jag körde på 95-oktan, så något är ju galet. Kika på anslutningen till tanken, hade en läcka där en gång. Kommer ihåg att jag hade höga avgasvärden en gång också, men minns inte riktigt vad jag gjorde mot det iofs.


709 Inlägg
15 juli 2011
#106
sen väger ju 525erna en del oxå så jätte pigga är dom inte trots 192hk


dARKiE
5 031 Inlägg
15 juli 2011
#107
Kolla felkoder gissar på kamaxelgivaren.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
15 juli 2011
Trådstartare
#108
Tack för tipsen!

Blir nog att rulla in den på en verkstad och läsa av ev. felkoder innan jag börjar byta massa grejer. Hoppas på att det är enkelt fixat bara.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

2 763 Inlägg
16 juli 2011
#109
AD_ skrev:
Tack för tipsen!

Blir nog att rulla in den på en verkstad och läsa av ev. felkoder innan jag börjar byta massa grejer. Hoppas på att det är enkelt fixat bara.

Ja vi hoppas inte på att det är något jätteallvarligt, vill ju se den fit for fight i plogen sen ju! yikes big_smile

Volvo - For Life

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
19 juli 2011
Trådstartare
#110
Farsan var iväg och skulle göra en felsökning på lokala verkstan, men de hade semester.
Fast han prata med någon som gissade på igentäppt vevhusventilation. Täppt vv borde väl trissa upp HC värdena? Samt att man kunde mäta upp lambdan om den verkar kass.
Vi får försöka leta reda på någon annan verkstad som inte har semesterstängt.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

113 Inlägg
19 juli 2011
#111
var någonstans hitta du luckan till dragkroken ?

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
19 juli 2011
Trådstartare
#112
Fick med den när jag köpte min hela kofångare från fiddesgarage.se. Men tror den ska gå att köpa på BMW för några hundringar.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
#113
XorcessX skrev:
sen väger ju 525erna en del oxå så jätte pigga är dom inte trots 192hk

Sant, men när den ibland känns ungefär som en 116hk 740 på de lägre varven måste något vara fel. Efter 4000rpm känns det att det finns något som vill trycka på iaf.

I vilket fall, inom en månad ska detta göras:
- Kolla felkoder, åtgärda eventuella fel.
- Service; Olja, stift, ventilkåpspackning, fläktremmar mm.
- Silentblocks byte.
- Byte av styrväxel.
- Inhandla nya bakdäck.

Så det blir att ligga i :p

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

1 271 Inlägg
21 juli 2011
#114
AD_ skrev:
XorcessX skrev:
sen väger ju 525erna en del oxå så jätte pigga är dom inte trots 192hk

Sant, men när den ibland känns ungefär som en 116hk 740 på de lägre varven måste något vara fel. Efter 4000rpm känns det att det finns något som vill trycka på iaf.

I vilket fall, inom en månad ska detta göras:
- Kolla felkoder, åtgärda eventuella fel.
- Service; Olja, stift, ventilkåpspackning, fläktremmar mm.
- Silentblocks byte.
- Byte av styrväxel.
- Inhandla nya bakdäck.

Så det blir att ligga i :p

m50 motorn har dock den karaktären

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 juli 2011
#115
-stoffe- skrev:
AD_ skrev:
XorcessX skrev:
sen väger ju 525erna en del oxå så jätte pigga är dom inte trots 192hk

Sant, men när den ibland känns ungefär som en 116hk 740 på de lägre varven måste något vara fel. Efter 4000rpm känns det att det finns något som vill trycka på iaf.

I vilket fall, inom en månad ska detta göras:
- Kolla felkoder, åtgärda eventuella fel.
- Service; Olja, stift, ventilkåpspackning, fläktremmar mm.
- Silentblocks byte.
- Byte av styrväxel.
- Inhandla nya bakdäck.

Så det blir att ligga i :p

m50 motorn har dock den karaktären

Inte en M50TU i samma utsträckning som en M50, och absolut inte "trött som en 116hk 740" på lägre varv. Sexan är stark, att plåga bilen genom att lägga i femman i 20km/h klarar den och är den frisk orkar den accelerera upp sakta men utan skakningar och protester och det gör ingen 740. Sedan kräver den visserligen varv för att man skall få ut allt den har att ge. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 271 Inlägg
21 juli 2011
#116
Rquired skrev:
-stoffe- skrev:
AD_ skrev:

Sant, men när den ibland känns ungefär som en 116hk 740 på de lägre varven måste något vara fel. Efter 4000rpm känns det att det finns något som vill trycka på iaf.

I vilket fall, inom en månad ska detta göras:
- Kolla felkoder, åtgärda eventuella fel.
- Service; Olja, stift, ventilkåpspackning, fläktremmar mm.
- Silentblocks byte.
- Byte av styrväxel.
- Inhandla nya bakdäck.

Så det blir att ligga i :p

m50 motorn har dock den karaktären

Inte en M50TU i samma utsträckning som en M50, och absolut inte "trött som en 116hk 740" på lägre varv. Sexan är stark, att plåga bilen genom att lägga i femman i 20km/h klarar den och är den frisk orkar den accelerera upp sakta men utan skakningar och protester och det gör ingen 740. Sedan kräver den visserligen varv för att man skall få ut allt den har att ge. smile

jo de vet jag har ahft ett par m50b25 både med och utan vanos å m50 är ganska slö på lägre varv men som en 740 är nog kanske lite väll som du säger

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
1 augusti 2011
Trådstartare
#117
YES!
Bilen var inne på avläsning av felkoder idag och det visade sig att Lambdasond 1 gav utslag smile
Blir till byta den och sedan är problemet förhoppningsvis löst! smile

Kan även avslöja att 2 extra lysen har inhandlats smile Ett tredje lyse jagas just nu tongue

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

600 Inlägg
Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
10 augusti 2011
Trådstartare
#119
Igår fick jag min lambdasond! smile Den monterades idag.

Var tvungen att klippa kablarna på den gamla för att komma åt med ringnyckeln
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-f6e0ea439136ff4f6b6ede675b1c43cf.jpg

Nya och gamla
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-a7f088dcbab02b4c789416a5afae878e.jpg

Provisorisk lösning med värmeskyddet
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-5a54606c9520f640418d481a6736ab83.jpg

Vilken skillnad det blev! Känns som en helt annan bil big_smile Väldigt mycket piggare på lägre varv.
Åkte även till besiktningen och den gick igenom utan problem CO 0,0 och CO 2500 0,0 smile
Så nu är den duglig att terrorisera vägarna i ett år till lol

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

2 763 Inlägg
10 augusti 2011
#120
AD_ skrev:
Igår fick jag min lambdasond! smile Den monterades idag.

Var tvungen att klippa kablarna på den gamla för att komma åt med ringnyckeln
http://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-f6e0ea439136ff4f6b6ede675b1c43cf.jpg

Nya och gamla
http://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-a7f088dcbab02b4c789416a5afae878e.jpg

Provisorisk lösning med värmeskyddet
http://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-5a54606c9520f640418d481a6736ab83.jpg

Vilken skillnad det blev! Känns som en helt annan bil big_smile Väldigt mycket piggare på lägre varv.
Åkte även till besiktningen och den gick igenom utan problem CO 0,0 och CO 2500 0,0 smile
Så nu är den duglig att terrorisera vägarna i ett år till lol

Grymt! big_smile Sköjj att du fick det fixat! smile

Volvo - For Life


Sök