3475
Sök

Xenon - bländande?

BE*CE
419 Inlägg
19 februari 2011
Juvakka skrev:
om det är blött eller isigt på vägen borde väl halvljuset också blända?

krockade min dåvarande A4 med en dovhjort pga det i höstas

Volvo R racing

890 Inlägg
19 februari 2011
Ni säger att en bil bara får ha två ljuspunkter så när jag har mina tre varsellampor i boshen så e det olagligt menar ni? o tänk sen när det kommer dimljus på det då kommer jag kunna åka med dom på o sen parekringsljus enbart menar ni? Fan det e ju ännu nicare

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.

2 266 Inlägg
19 februari 2011
stoltosmart skrev:
Ni säger att en bil bara får ha två ljuspunkter så när jag har mina tre varsellampor i boshen så e det olagligt menar ni? o tänk sen när det kommer dimljus på det då kommer jag kunna åka med dom på o sen parekringsljus enbart menar ni? Fan det e ju ännu nicare

Ja så är de att "glimmisar" eller parkeringsljus i extraljus är olagliga men de är så vanligt förkommande idag så de är oftast bara besiktingen som sätter en tvåa på de.

Du kan byta ut bilens original parkering om du monterar två av extraljusen på en viss bredd och höjd, men hur snyggt blir de?
I och med att vi är med i EU så får bilen ha hur många ljuspunkter som helst bakom samma glas men inte blända
tex volvo 940 mercedes 300 audi a6 osv har dimljus och halvljus bakom samma glas så där kan man åka med de på, taskigt är de.

När jag har konverterat mina bilar så har jag sett till att man får rätt lampa samt pröva sig fram med avskärmningarna man får med och även sänkt ljus inställningen för att inte irritera mötande.

Halvljus med dimljus då nyare bilar har xenon uppe i halv så tycker jag de ser tattaraktigt med blått uppe och gult nere samt att de bländar satan. Turist och leasingbils fenomen känns de som iallafall nu när man möter alla skidåkare på väg mot fjällen

svetsdiff !!!

890 Inlägg
19 februari 2011
PMPerformance skrev:
stoltosmart skrev:

Ja så är de att "glimmisar" eller parkeringsljus i extraljus är olagliga men de är så vanligt förkommande idag så de är oftast bara besiktingen som sätter en tvåa på de.

Du kan byta ut bilens original parkering om du monterar två av extraljusen på en viss bredd och höjd, men hur snyggt blir de?
I och med att vi är med i EU så får bilen ha hur många ljuspunkter som helst bakom samma glas men inte blända
tex volvo 940 mercedes 300 audi a6 osv har dimljus och halvljus bakom samma glas så där kan man åka med de på, taskigt är de.

När jag har konverterat mina bilar så har jag sett till att man får rätt lampa samt pröva sig fram med avskärmningarna man får med och även sänkt ljus inställningen för att inte irritera mötande.

Halvljus med dimljus då nyare bilar har xenon uppe i halv så tycker jag de ser tattaraktigt med blått uppe och gult nere samt att de bländar satan. Turist och leasingbils fenomen känns de som iallafall nu när man möter alla skidåkare på väg mot fjällen

okej okej men jag har tre monyerade men parkering men jag vet en som fick böter av polisen för det men besiktningen har aldrig gett mig eller nån jag känner en 2 för det o sen att ha vanligt ljus på dim o wneon på halv ser förjävligt ut håller med dig om det

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.

757 Inlägg
19 februari 2011
syftar bara på att folk i sverige är dom enda som gnäller. andra länder bryr dom sig inte i. så sluta gnälla och titta bort istället. det är iaf vad jag gör

890 Inlägg
19 februari 2011
robzter skrev:
syftar bara på att folk i sverige är dom enda som gnäller. andra länder bryr dom sig inte i. så sluta gnälla och titta bort istället. det är iaf vad jag gör

Håller med dig

757 Inlägg
19 februari 2011
stoltosmart skrev:
robzter skrev:

Håller med dig

det som snarare är irriterande och värre är dom som slår på helljuset för tidigt så att dom bländar. det är mycket värre

890 Inlägg
19 februari 2011
robzter skrev:
stoltosmart skrev:
robzter skrev:

Håller med dig

det som snarare är irriterande och värre är dom som slår på helljuset för tidigt så att dom bländar. det är mycket värre

Håller med dig med

29 Inlägg
19 februari 2011
För starka lampor typ 55 w  de räcker gott och väl med 35w

757 Inlägg
19 februari 2011
själv kommer jag köra 6k 35W i halvljus och Osram nightbreaker på hellljuset.

3 059 Inlägg
19 februari 2011
robzter skrev:

Sluta gnälla här då på alla andra.. det är bara du som gnäller i tråden, vi andra för en diskusion.

Anledningen till att andra länder inte blinkar på dig är för att DU ändå inte fattar.. dom ser din regskylt o tänker "hehe, dumma svensken"..!

robzter skrev:
stoltosmart skrev:
robzter skrev:

Håller med dig

Jävla gnäll, moralkärring. Titta inte på ljuset då, hur svårt kan de va.. Lev upp till dina egna ord o gnäll för fan inte på dom som "råkar" slå på helljus för tidigt innan dom kommit förbi.. GISSA 1 gång varför dom gör det !! neutralbig_smilelolcool
Senast redigerat av Smajly (19 februari 2011)

killercow
19 februari 2011
Trådstartare
robzter skrev:

så folk ska köra runt med fel inställda strålkastare å blända folk och dom som blir bländade ska kolla åt ett annat håll när dom kör i mörker menar du.

vart ligger logiken i detta? inte bättre att folk ser efter sina bilar å anpassar sig till reglerna?

757 Inlägg
19 februari 2011
det handlar inte alltid om att ha fel inställda strålkastare utan folk blinkar ändå.  dom svenska reglerna är ju lite väl tagna då jag själv aldrig haft problem med andra som xenonkoverterat. inte värre än folk som har slitna reflektorer. allt handlar bara om att lära sig att inte titta in i reflektorn.

hur ska dom kunna se vartifrån jag kommer när det är mitt i natten och man möter någon på en motorväg i 140? skulle inte tro det.  det handlar bara om att svenskar i regel är moralkärringar. det som folk verkar innerst inne tänka är "om inte jag ska få köra så ska ingen annan göra det heller"

3 059 Inlägg
19 februari 2011
robzter skrev:
allt handlar bara om att lära sig att inte titta in i reflektorn.

HAHAHAHAHAHA lollollollollol Du va mig en rolig jäkel.. lollol

Gnäll för fan inte själv då som jag skrev i mitt förra inlägg !!!!!!! på folk som slår på sitt helljus för tidigt.. Det är som du säger "handlar bara om att lära sig att inte titta in i reflektorn" ..

Tänk fan efter innan du gnäller moralkärring ! Hur lång inlärningstid är det på mötande bilar som slår på helljus? 3 årig teknisk eller sunt förnuft?
Senast redigerat av Smajly (19 februari 2011)

killercow
19 februari 2011
Trådstartare
jag blir bländad lite då och då av folk med för starkt/felinställt halvljus utan att stirra rakt in i folks lampor. jag vill dessutom titta rakt fram på vägen vid mörker körning än in i skogen eller blunda när jag kör.

Gör detta mej till en "moralkärring"?

Nån här som brukar glo rakt in i lampor på bilar när dom kör?!

757 Inlägg
19 februari 2011
känns så när folk tycker att dom blir bländade av lite för starka lampor. självklart är det sunt förnuft att inte titta in i det men som ni beskriver det så tittar ni in i dom tongue

killercow
19 februari 2011
Trådstartare
det jag menar är såna man blir bländade av där det är så extremt att man tror dom inte bländat av från helljus. lite starkare ljus/lampor bryr jag mej inte om utan är extremfallen som med bilen ja skrev om lite tidigare i dag som jag mötte igår kväll.

Med.lem
3 759 Inlägg
19 februari 2011
killercow skrev:
det jag menar är såna man blir bländade av där det är så extremt att man tror dom inte bländat av från helljus. lite starkare ljus/lampor bryr jag mej inte om utan är extremfallen som med bilen ja skrev om lite tidigare i dag som jag mötte igår kväll.

Och då blinkar man såklart till med heljuset för att påminna om att den "glömt" stänga av, händer det ingenting brukar jag låta mitt heljus vara på, blinkar den tillbaka och visar att halvjuet är på brukar jag bara slå på mitt heljus nån halv sekund för tidigt... (Hur ska dom annars lära sig?)
Senast redigerat av Mr_EmCom (19 februari 2011)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

1 893 Inlägg
20 februari 2011
robzter skrev:
...det handlar bara om att svenskar i regel är moralkärringar. det som folk verkar innerst inne tänka är "om inte jag ska få köra så ska ingen annan göra det heller"

Man tror om andra, vad man är kapabel till själv. tongue

Enligt ditt tänk, så kan vi väl alla dra omkring med helljus och alla möjliga extra ljus på och blända andra "hej vilt". Hur var det nu du skrev? "Det gäller ju bara att inte titta in i reflektorn." lol

Skulle vara kul o se dig möta några tradare med typ 10x 200W extraljus på och se hur länge du klarar dig innan du kör av vägen. För om man inte tittar på vägen när man kör, så lär man åka av till slut. lol

757 Inlägg
20 februari 2011
mötte folk hela vägen upp till åre i helgen med nyställda reflektorer som var extramonterade samt inte bländas. detta till halvljuset. men nejdå folk ska blinka och slå på helljuset hej villt bara för att det är fler ljuspunkter än 2

Sök