3187
Sök

Volvo S40 -99. Bakre sidomarkeringsljus lyser inte.

148 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Har en Volvo S40 2.0 turbo -99 som jag har ett litet bekymmer på... De bakre Sidomarkeringsljusen lyser int (har inte gjort sen jag köpte bilen), min fråga är:

Hur är kablarna till dessa dragna?
Vart är dom kopplade? - Antar att de är kopplade till bakljusen

Tack på förhand!

Mvh: Calibranissen

Calibranissen

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
21 februari 2011
#2
Har du lossat och kikat om sladden ser hel ut? Så att den inte är smältskadad eller liknande. Tror dessa sitter parallellt med baklampornas positionsljus. Du kan ju pip-testa ifall du har instrument.

Kabelhärvan som dessa går till tror jag du hittar i skuffen, bara att riva och leta wink

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

1 624 Inlägg
21 februari 2011
#3
dessa lampor är rent ut sagt _FÖRJÄVLIGA_ att byta, slutade med att jag fick skarva och hålla på ;/

189 Inlägg
22 februari 2011
#4
behöver ju inte va kablarna kan ju va så enkelt som att lampan har gått sönder. Eller har du kollat den? har du ström fram till lampan?

“Sure it's quiet, for a diesel. But that's like being well-behaved… for a murderer.” Jeremy Clarkson

1 624 Inlägg
22 februari 2011
#5
Det var just lampan jag skulle byta ;/ Man kan inte köpa en lös lampa till dem, man måste köpa hela paketet.

189 Inlägg
22 februari 2011
#6
careau skrev:
Det var just lampan jag skulle byta ;/ Man kan inte köpa en lös lampa till dem, man måste köpa hela paketet.

Fick byta en sån på min gamla s40, men jag hade ju en liggandes hemma wink visste inte att man gatt köpa en hela satsen yikes men de är ju lite mysko konstruerade de där positionsljusen hmm

“Sure it's quiet, for a diesel. But that's like being well-behaved… for a murderer.” Jeremy Clarkson

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
22 februari 2011
#7
Annevare skrev:
careau skrev:
Det var just lampan jag skulle byta ;/ Man kan inte köpa en lös lampa till dem, man måste köpa hela paketet.

Fick byta en sån på min gamla s40, men jag hade ju en liggandes hemma wink visste inte att man gatt köpa en hela satsen yikes men de är ju lite mysko konstruerade de där positionsljusen hmm

Ja lampan är väl lödd och limmad med lim-pistol typ... Men på Fas2 ska det gå att byta endast lampan har jag för mig.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

189 Inlägg
22 februari 2011
#8
F4S4N skrev:
Annevare skrev:
careau skrev:
Det var just lampan jag skulle byta ;/ Man kan inte köpa en lös lampa till dem, man måste köpa hela paketet.

Fick byta en sån på min gamla s40, men jag hade ju en liggandes hemma wink visste inte att man gatt köpa en hela satsen yikes men de är ju lite mysko konstruerade de där positionsljusen hmm

Ja lampan är väl lödd och limmad med lim-pistol typ... Men på Fas2 ska det gå att byta endast lampan har jag för mig.

De är ju inte helt lätt å få lös heller in i hjulhuset å rota tongue hade kunnat göras enklare enligt mig. Men det är ju bara vad jag anser hmm

“Sure it's quiet, for a diesel. But that's like being well-behaved… for a murderer.” Jeremy Clarkson

1 624 Inlägg
22 februari 2011
#9
Fas 1.5 och 2 tror jag är sjukt mkt lättare att byta, en polare hade en 1.5a, och den bytta han på 1 min?

1 893 Inlägg
22 februari 2011
#10
Tråkig att byta.
Fas1 byts hela enheten, man måste lossa på skruvarna i hjulhuset för att komma åt.
Fas2 är lättare, bara skjuta glaset mot hjulet, sedan byta lampan.

Dessa behöver dock inte fungera alls. Bilprovningen säger ingenting. Har sett några på X40 nordic som lackat glasen i bilens färg, dvs ingen funktion på lamporna.
Bilen är så kort att sidomarkeringsljus inte behövs. (Vet inte om de krävs om man hänger på släp.)


1 624 Inlägg
22 februari 2011
#11
Kristian_V skrev:
Tråkig att byta.
Fas1 byts hela enheten, man måste lossa på skruvarna i hjulhuset för att komma åt.
Fas2 är lättare, bara skjuta glaset mot hjulet, sedan byta lampan.

Dessa behöver dock inte fungera alls. Bilprovningen säger ingenting. Har sett några på X40 nordic som lackat glasen i bilens färg, dvs ingen funktion på lamporna.
Bilen är så kort att sidomarkeringsljus inte behövs. (Vet inte om de krävs om man hänger på släp.)

Jag har för mig att har man de lamporna skall dom lysa, samma med dimljus, har man dem ska dom funka liksom hmm Men det är bara vad jag hört, du kanske har rätt smile Men jag bytte hela skiten inför besiktningen iaf =P

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
22 februari 2011
#12
Nästan säker på att dessa inte måste lysa. Jag körde igenom besiktningen utan iaf med V40n smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

1 893 Inlägg
22 februari 2011
#13
Jag har bessiktat två ggr i rad med vänster bak ur funktion. Killen påpekade muntligt för mig och sa att det inte ens blir anmärkning på dem.


148 Inlägg
22 februari 2011
Trådstartare
#14
Annevare skrev:
behöver ju inte va kablarna kan ju va så enkelt som att lampan har gått sönder. Eller har du kollat den? har du ström fram till lampan?

Vet inte detta då jag varken vet hur man får bort själva "glaset" eller vet vart kablarna går... Vet du hur de ser ut eller har bild för du gärna lägga ut... Jag vet att de ska ha typ en "tapp" eller nått i ena änden och en klick-funktion i andra änden men de sitter som as!

/Calibranissen

Calibranissen

148 Inlägg
22 februari 2011
Trådstartare
#15
careau skrev:
Kristian_V skrev:
Tråkig att byta.
Fas1 byts hela enheten, man måste lossa på skruvarna i hjulhuset för att komma åt.
Fas2 är lättare, bara skjuta glaset mot hjulet, sedan byta lampan.

Dessa behöver dock inte fungera alls. Bilprovningen säger ingenting. Har sett några på X40 nordic som lackat glasen i bilens färg, dvs ingen funktion på lamporna.
Bilen är så kort att sidomarkeringsljus inte behövs. (Vet inte om de krävs om man hänger på släp.)

Jag har för mig att har man de lamporna skall dom lysa, samma med dimljus, har man dem ska dom funka liksom hmm Men det är bara vad jag hört, du kanske har rätt smile Men jag bytte hela skiten inför besiktningen iaf =P

Jag var aldrig orolig för bes. Jag har besiktat bilen utan att dom lyser och det är inga problem, som Cristian V skrev. Men Dimljus skall fungera det är sant, antar att sidomarkeringarna bara är "prydnad" I Bilprovningsmännens ögon...

Anledningen till att jag vill få igång dom är ju enkel... Ska dom finnas där - skall dom lysa, det är mer för syns skull, jag personligen tycker det är snyggare när dom lyser!

Calibranissen

SOUL FIRE ENTERTAINMENT
779 Inlägg
22 februari 2011
#16
På fas1 "måste" du antingen in och rota bakom innerskärmarna eller kraftigt riskera att bryta sönder fästena på lampan om du ska ha ut dom.

På fas2 är det däremot betydligt enklare då de bara är att knäppa ur spoilern med en liten mejsel och sedan plocka ur lampan och byta.

Men som du säger så har du ju fas1 och då finner du säkert info om fas2 ointressant wink

Har du väl fått ur positionslampan så har jag för mig att man måste klippa kablarna för det finns nog ingen kontakt att plocka loss och sedan byta hela "enheten" för lampan går inte att byta direkt.

När jag bytte på min gamla V40 lyckades jag få kvar 1 av 4 positionsljus hela. Skulle ändå byta alla så det spelade ju ingen roll men lösningen är verkligen dålig.

Mvh Kenta Edvardsen
Ordförande i NORDISKA X40 KLUBBEN
PROJEKTTRÅDEN: SOUL FIRE - MAKEOVER
SPONSORER: BILRADIOHUSET | HOVA.COM | BILLACKERING.EU

148 Inlägg
22 februari 2011
Trådstartare
#17
premonitioner skrev:
På fas1 "måste" du antingen in och rota bakom innerskärmarna eller kraftigt riskera att bryta sönder fästena på lampan om du ska ha ut dom.

På fas2 är det däremot betydligt enklare då de bara är att knäppa ur spoilern med en liten mejsel och sedan plocka ur lampan och byta.

Men som du säger så har du ju fas1 och då finner du säkert info om fas2 ointressant wink

Har du väl fått ur positionslampan så har jag för mig att man måste klippa kablarna för det finns nog ingen kontakt att plocka loss och sedan byta hela "enheten" för lampan går inte att byta direkt.

När jag bytte på min gamla V40 lyckades jag få kvar 1 av 4 positionsljus hela. Skulle ändå byta alla så det spelade ju ingen roll men lösningen är verkligen dålig.

Jag har inte orginalen, detta är klarglashållare med "lösa" lampor som jag antar är gjorda efter fas 2, Köpte bilen så här så jag vet inte om föregående ägare klantat till det bakom

Calibranissen

SOUL FIRE ENTERTAINMENT
779 Inlägg
22 februari 2011
#18
Calibranissen skrev:
Jag har inte orginalen, detta är klarglashållare med "lösa" lampor som jag antar är gjorda efter fas 2, Köpte bilen så här så jag vet inte om föregående ägare klantat till det bakom

Njaeee wink om det är de du har på bilderna på din sida så är det fas1-lampor, men visst kan det vara klarglas på dom ändå och kanske är det möjligt att få ur lamporna enklare på dom det vet jag inte men problemet är ju att få ur dom ur spoilern.

Fas2 lamporna är mycket större.

Det enklaste är ju om du får ur dom och sen bara testar dig fram om lamporna är trasiga och om du har spänning på kablarna.

Jag har för mig att (iaf på min V40 fas2) så går pos.ljusen på samma säkring som skyltbelysningen och baklamporna i mittrampen.

Mvh Kenta Edvardsen
Ordförande i NORDISKA X40 KLUBBEN
PROJEKTTRÅDEN: SOUL FIRE - MAKEOVER
SPONSORER: BILRADIOHUSET | HOVA.COM | BILLACKERING.EU

30 Inlägg
30 mars 2011
#19
Kristian_V skrev:
Jag har bessiktat två ggr i rad med vänster bak ur funktion. Killen påpekade muntligt för mig och sa att det inte ens blir anmärkning på dem.

Jaså?
Jag fick underkänt pga dom och håller på att skalla mig blodig nu när dom ska bytas.
Borde väl funka att bara skarva ihop sladdarna? Skiter i om det bara håller 1 vecka då jag ska sälja bilen.

Forummoderator
18 012 Inlägg
30 mars 2011
#20
Redigerade din rubrik lite. Vänligen tänk på att skriva en utförlig sådan! Tråden kan faktiskt låsas annars!

Som "alla" säger. De suger att byta. Har besiktigat flera V40 med dessa ur funktion. Inga problem. Bara bägge 2 är trasiga.

Mvh
Dieselsmurfen
Moderator

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök