2943
Sök

Magnetventil saab 9000, ta bort pysventilen

63 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
#1
Hej! har nu skaffat mig en magnetventil till min saab 9000 2,3ltt, steg 3 chippad. Just nu så sitter det en pysventil på den, så jag tänkte ta bort den och sätta dit magnetventilen. Men jag vet inte hur jag ska koppla slangarna, har iaf hittat på elkabeln, och vart ska magnetventilen placeras?

Den svarta slangen som sitter på dumpen längst upp, ska den också kopplas i magnetventilen?

Bild här : http://www1.garaget.org/archive/154/153 … 175796.jpg


7 274 Inlägg
16 februari 2011
#2
Du har 3 bokstäver på MVn.
W = Wastegate
C = Kompressorhuset på turbon
R = Retur till sugsidan av turbon.


63 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
#3
jo de har jag förstått, men den svarta slangen som sitter på dumpen då? ska jag koppla på den på MVn? och plugga igen dumpen? förstår inte riktigt sad


930 Inlägg
16 februari 2011
#4
Nej, du har fel slangar, du ska ha tre svarta slangar som det ska står W, C och R på.

W = slangen från Wastegate till magnetventil
C= slangen från turbo till magnetventil
R= slangen som går från returen till magnetventil. (Returen är samma rör som går mellan luftburk och turbo.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

930 Inlägg
16 februari 2011
#5
kan ta en bild på mitt motorutrymme så får du se hur det ser ut

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

930 Inlägg
16 februari 2011
#6

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

63 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
#7
jaha tackar! Men jag kan ju ta slangarna som sitter i pysventilen och sätta dom till magnetventilen? Köpa en 3:e slang och sätta den där den ska sitta.


3 295 Inlägg
930 Inlägg
16 februari 2011
#9
det borde funka om du vet vilken som går till turbo och vilken som går till wastegate, och den till returen är enkel att se, den ser du så fort du öppnar huven och tittar ner på turbon

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

63 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
#10
har nu skruvat på den på bilen. När jag hade pysventil så laddade den 0,8 som minst, gick inte få den att ladda mindre, och nu med magnetventilen monterad så laddar den precis lika 0,8. Provade även att ta ur säkring nr5, och den laddar precis lika. Kan det vara så att förra ägaren har pillat med wastegaten? har en sprillans ny wastegate hemma som laddar 1- 2bar.


5 710 Inlägg
17 februari 2011
#11
zydone skrev:
Kan det vara så att förra ägaren har pillat med wastegaten? har en sprillans ny wastegate hemma som laddar 1- 2bar.

Ja. Med 5:ans säkring dragen skall den ladda 0.4 bar.
1. Kolla så att WG-löper fritt (varm motor, ta en cykelpump i slangen till  WG o blås)
2. Justera till korrekt grundladdtryck.

MVH Jonas
..............

3 295 Inlägg
17 februari 2011
#12
har du satt i kontakten till magnetventilen??


63 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
#13
japp , kontakten har jag tryckt dit


7 274 Inlägg
17 februari 2011
#14
Är du SÄKER på att bilen är chippad?


63 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
#15
nej jag är inte helt säker på att den är chippad, enligt förra ägaren så är den det. har kollat på boxen och där stog de steg 3 och några andra nummer. Har även orginalboxen och nån liten box också. Jag provade att byta till orginalboxen (den stora) den lilla vet jag inte var den ska sitta, men då ville inte bilen starta, tror att de va nånting med startspärren då.


930 Inlägg
17 februari 2011
#16
Hmmm låter konstigt, som sagt är bilen chippad? den ska ladda minst 1.3 med steg3 och magnetventil.

Vad ligger din laddpeak på? sen får du tänka på att saab är momentspärrade på 1an och 2an för att skona växellådan.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

930 Inlägg
17 februari 2011
#17
sen kan man ju fråga sig om alla slangar är rätt kopplade?

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

63 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
#18
är nästan helt säker på att allt sitter rätt. ska också kolla om de kommer nå ström från kontakten in till magnetventilen. förra ägaren måste väll ha pillat på wastegaten eftersom att den laddar 0,8 som lägst (även när jag hade pysventilen på så laddade den som lägst 0,8.


930 Inlägg
17 februari 2011
#19
hmm, kolla så att alla slangar sitter som dem ska, och kolla wastegaten, sen kolla även vad du har i laddpeak. kan ju vara så att wgn är ställd på 0.8bar max.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

7 274 Inlägg
17 februari 2011
#20
Koppla in magnetventilen. Kolla så att wg-stången löper fritt.
Dra ur elkontakten till magnetventilen.
Laddar bilen 0.8 då så tar du och skruvar UT wg-stången tills att den laddar 0.45.

Var även noga med att alla slangar till magnetventilen är 100% hela.
Senast redigerat av Brains (17 februari 2011)



Sök