2632
Sök

Laddtrycksfel? Saab og9-3 b205r

176 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
#1
Hejsan!

Givetvis börjar bilen krångla då man ska på långväga jobb och man precis kommit igenom besiktningen.
Drar hela förloppet kort.
Väl ute på motorväg skulle jag kugga ner till 4an i 90 och köra om, känner hur de rycker till i bilen och åker in bakom bilen igen.
Efter ytterliggare nån mil märker jag hur laddtrycket inte går upp på orginal turbomätaren utan går upp och lägger sig mellan grönt och gult.

Kör med detta lite under måndag och och gårdagen,fick upp laddtryck när den var kall men sedan när man kört lite blir det samma upprepning.
Så idag när bilen bara skulle gå några kilometer från jobbet till affärn så åkte ja ut försiktigt med ras i åtankarna och rätt va det är ser jag hur CE-lampan tänds(Check Engine).

Så min fråga är nu vad detta kan vara? Tankarna går långsökt till wastegate klockan som kanske  spökar men läst lite på detta och även fått tips om magnetventil eller backventil eller dylikt.
Någon som ha erfarenhet eller bara kunnig som kan hjälpa?

Tack på förhand/
Filip


Tvivlare
2 266 Inlägg
16 februari 2011
#2
Kan va din magnetventil som börjar dumma sig. Kan även va misständningar. Få uppkollat felkoder smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

318 Inlägg
16 februari 2011
#3
Ta och kolla lite på forumet på www.stcs.nu, där finns de säkert nån som kan hjälpa dig smile


176 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
#4
MantaRobin skrev:
Kan va din magnetventil som börjar dumma sig. Kan även va misständningar. Få uppkollat felkoder smile

okej okej,ja men man vill ju helst inte åka för långt me grejerna när man inte kan sätta fingret på var fan felet ligger tongue ringhals ligger ju ganska avsides också -.-


318 Inlägg
16 februari 2011
#5
TjoppTjopp skrev:
MantaRobin skrev:
Kan va din magnetventil som börjar dumma sig. Kan även va misständningar. Få uppkollat felkoder smile

okej okej,ja men man vill ju helst inte åka för långt me grejerna när man inte kan sätta fingret på var fan felet ligger tongue ringhals ligger ju ganska avsides också -.-

hehe ganska wink Ja har en beg magnetventil liggandes ifall du vill prova? smile


176 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
#6
stewii skrev:
Ta och kolla lite på forumet på www.stcs.nu, där finns de säkert nån som kan hjälpa dig smile

varit inne och sökt men bara hittat hyfsat liknande saker men får la kolla runt,värsta är ju att man är 30 mil hemifrån nu också hmm


176 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
#7
stewii skrev:
TjoppTjopp skrev:
MantaRobin skrev:
Kan va din magnetventil som börjar dumma sig. Kan även va misständningar. Få uppkollat felkoder smile

okej okej,ja men man vill ju helst inte åka för långt me grejerna när man inte kan sätta fingret på var fan felet ligger tongue ringhals ligger ju ganska avsides också -.-

hehe ganska wink Ja har en beg magnetventil liggandes ifall du vill prova? smile

ah ska bara ta mig hem då wink men kanske kan be en av kompisarna som ska ner tilll morris komma förbi och hämta smile ska fan ringa dem mesamma smile


318 Inlägg
16 februari 2011
#8
TjoppTjopp skrev:
stewii skrev:
TjoppTjopp skrev:

okej okej,ja men man vill ju helst inte åka för långt me grejerna när man inte kan sätta fingret på var fan felet ligger tongue ringhals ligger ju ganska avsides också -.-

hehe ganska wink Ja har en beg magnetventil liggandes ifall du vill prova? smile

ah ska bara ta mig hem då wink men kanske kan be en av kompisarna som ska ner tilll morris komma förbi och hämta smile ska fan ringa dem mesamma smile

Ah visst, gör så. kan inte garantera skicket men den ska funka iaf smile


176 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
#9
stewii skrev:
TjoppTjopp skrev:
stewii skrev:

hehe ganska wink Ja har en beg magnetventil liggandes ifall du vill prova? smile

ah ska bara ta mig hem då wink men kanske kan be en av kompisarna som ska ner tilll morris komma förbi och hämta smile ska fan ringa dem mesamma smile

Ah visst, gör så. kan inte garantera skicket men den ska funka iaf smile

ah de e ju de viktigaste iaf,ska se om ja får tag på nån som ska komma ner så får ni stämma träff eller nått, hade ju varit gott om de va den nu isf:)


318 Inlägg
16 februari 2011
#10
Ah precis smile gör de, bara att höra av sig smile jobbar ju 7-4 varje dag men sen e ja hemma iaf smile


176 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
#11
stewii skrev:
Ah precis smile gör de, bara att höra av sig smile jobbar ju 7-4 varje dag men sen e ja hemma iaf smile

ah han jobbar ju på kardan men ska ringa och tjöta om så telefonen ska behöva  bli orange imorn:O annars får far åka förbi som ska ner till götet till veckan:)


318 Inlägg
16 februari 2011
#12
Ah visst smile säg till bara så ordnar vi nog detta smile


Bäst
250 Inlägg
16 februari 2011
#13
Skulle väl kanske kunna vara LMM som spökar?
Jobbar polarens LMM var kass så turbon laddade bara grundladd+lite till.

Burna bör man annars dör man!

176 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
#14
vitto skrev:
Skulle väl kanske kunna vara LMM som spökar?
Jobbar polarens LMM var kass så turbon laddade bara grundladd+lite till.

okej,kanske får ta och göra ren den me t-röd eller nått då men borde motorlampan tändas då verkligen?
men tack för svar,ska kolla över detta också om man får hem den helskinnad tongue


32 Inlägg
16 februari 2011
#15
Börja med att kolla eventuella hål eller läckor i vacumslangar? Prova med lite startgas.
En bra början


176 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
#16
andreasvafan skrev:
Börja med att kolla eventuella hål eller läckor i vacumslangar? Prova med lite startgas.
En bra början

bytte till silikonslangar i höstas så tycker inte de borde vara de men är ju alltid en början,do88 kanske inte har kvalité på slangarna heller:P


32 Inlägg
17 februari 2011
#17
TjoppTjopp skrev:
andreasvafan skrev:
Börja med att kolla eventuella hål eller läckor i vacumslangar? Prova med lite startgas.
En bra början

bytte till silikonslangar i höstas så tycker inte de borde vara de men är ju alltid en början,do88 kanske inte har kvalité på slangarna heller:P

Det är nog ingen dålig kvalle på deras grejer:)
Bytte du alla salngar? (kollat slangen till din turbotrycksmätare med?)
Är din dumpventil hel?
Är din LMM hel?
MV hel?


7 274 Inlägg
17 februari 2011
#18
Läs ur felkoderna.


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
17 februari 2011
#19
magnetventilen eller tändkasseten. det är jag 90% säker på


176 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
#20
andreasvafan skrev:
TjoppTjopp skrev:
andreasvafan skrev:
Börja med att kolla eventuella hål eller läckor i vacumslangar? Prova med lite startgas.
En bra början

bytte till silikonslangar i höstas så tycker inte de borde vara de men är ju alltid en början,do88 kanske inte har kvalité på slangarna heller:P

Det är nog ingen dålig kvalle på deras grejer:)
Bytte du alla salngar? (kollat slangen till din turbotrycksmätare med?)
Är din dumpventil hel?
Är din LMM hel?
MV hel?

bytte alla vakuumslangarna då och även alla slangar till vevhusventen och luftfilter.
kan även nämna att allt är orginal i bilen.
inte hunnit kolla över sakerna tyvärr då bilen står borta och utomhus då man är på jobb men ska kolla snabbt alla slangar och om nått är löst eller så imorn när man ser något ute tongue
fungerande mv är på väg så ska kolla de på måndag och förhoppningsvis får ja låna lite delar från en skrot så ja kan köra uteslutningsmetoden men blir jobbigt att skruva på parkering,allt hade varit lite lättare med tryckluft på plats wink vart går slangen till turbotycksmätaren in då? mot torpeden?



Sök