Jag körde en b18 på ca 50% etanol o resten 95 drog bara ur choken så gick den...
Jag tror inte det är så speciellt skadligt. Annars finns ju 98 oktan. Eller så gör man som jag hade gjort om jag haft en bil med b18/b20. Använt skiten som bojsänke o slänkt i en modernare b230f om jag ville ha en bil med bra bruksvärde, alternativt slängt på dubbla webers eller slängt i en turbomaskin om jag ville ha roligt.
Annars lär du kunna köra på som vanligt om du ställer in den bara(om ens det)..
Folk tar detta på för stort allvar, det har inte hänt mycket på drivmedelssidan på länge och redan när e85 var nytt så tankade folk både 30 och 40% för att det skulle "bli billigare" och ingen jag vet om pajjade sin motor pga det.
Sen finns ju 98 och att etanolkonvertera om man ligger vaken om nätterna för att man tankade 10% etanol i bilen.
Jag är inte orolig över min mazdamotor iaf. Den är ändå vassare än vad genomsnittet under tidiga 90 talet var med 115hk i en liten 1.6. Skulle den gå illa så finns det fler handtag på de flesta mackar... eller så bygger jag om till e85 och tjänar några hästar på köpet samtidigt som jag får en renare motor.
Senast redigerat av AcesHigh666 (20 februari 2011)
Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.