Fredagspyssel, blev inte så mycket.. Jag vill montera mina coils så fort som möjligt, men tänkte vara lite förståndig.
Preluden har faktiskt ganska rejäl hjulbas och bilens lägsta punkt är avgassystemet, mittendämparen. Jag släpar i det då o då, och hade tänkt höja det några cm innan jag sänker bilen.
Dock först, jag är trött på att få lyfta upp bilen i etapper, för att jag inte får in någon domkraft under trösklarna längre
feltemas domkraft för 179kr har tjänat oss väl i 5 år, men den är för hög och för liten.
Så efter att ha kollat runt på lite dyra jävla märkesprylar och lätta racingprylar, bestämde jag mig för att "Feltemas grejjer funkar, så länge de inte skall monteras på en bil". Mao, en domkraft till därifrån blir jättebra.
Och vilket jävla as jag hittade!
Ordentliga doningar..men LÅG!Skrotet väger säkert 50 kg, men den är riktigt låg, så nu kan man sänka bilarna mera ^^ Det har hänt både en och tre gånger att jag o bröderna fått hjälpas åt att lyfta bilarna i skärmkanterna för att få plats att få in en domkraft.
No More!
Feltemas verktyg håller en acceptabelt kvalitet i förhållande till pris. "man får vad man betalar för", men dyra verktyg går också sönder. Biltema håller ett tag i alla fall.
Nu var denna domkraft dyr, 2000kr, men många andra ställen tar mellan upp till 6.000 kr för motsvarande pryl.
Mittendämparen, lägsta punktenMittendämparen GrenrörTydligen har jag varit i med grenröret också! mindre bra, speciellt med tanke på att avgasbandaget är trasigt
risken finns att jag får en ganska stor hotspot där, och det är aldrig bra. ska se om jag kan reparera just den biten någon dag.
Nu var min plan att lyfta upp avgassystemet 20 mm, för att få högre markfrigång innan jag sänker bilen.
Det var fel tänkt
Eftersom mina nuvarande fjäderben fjädrar ut va 250mm istället för 15mm, så ligger undre bärarmen bak bara 8mm ifrån avgaskröken. Jag måste alltså montera coils innan jag höjer systemet. .. så mkt för att vara duktig och tänka till innan man skruvar.
.. så jag kände att jag borde åka hem och dricka en pilsner istället, och ge mig på en dags tokskruvande en annan dag när jag har mera tid på mig.
Nå, där finns i alla fall inget baksäte i preluden längre. Alltid något
baksäte borta.Vem behöver reservhjul? .. ska man riva bort insidan av c-stolpe också? baksäte bortaJag så så sugen på att skaffa mig ett par skalstolar.. Måste bara köpa mig en bruksbil, så jag kan fortsätta göra preluden obekväm.
Nå, en pilsner till nu, så hoppas jag motivationen finns för att skruva coils i morgon