Då var det dags igen för ytterligare en projekttråd. Då trådarna på mina andra bilar genererat bra hjälp i felsökning samt andra bra idéer så får det bli en tråd även på denna bilen
Köpte i november förra året en Volvo 945 från 1994. I den sitter en B230FD, lagom jobbig motor med sitt Puls air-system. Tidigare ägare hade haft den sen -98 och tidigare anmärkningar hos SBP va några glödlampor, en handbromsvajer som var utbytt och en inre styrled som även den var bytt.
Blev ett köp och då såg den ut på detta vis:
Väldigt fräsch inuti samt i karossen, visst har den sina rostblemmor men den har gått 32000 mil!
Gick en vecka utan problem mer än att jag dagen efter märkte att där var hål på avgasröret någonstans. Men ganska exakt en vecka tappar jag avgassystemet en fredag på väg hem från jobbet.
Beställde nytt och monterade med hjälp av farsan.
Bytte även fördelarlock, tändkablar och stift vilket inte kändes helt fel i efterhand!
Gick som en klocka efter det bytet!
Snön kom och det där med halka hade vissa lite svårt att fatta vad det betyder, så vart en dag påkörd i en rondell. Inga större skador som tur var!
En ny blinkers så va bilen fin igen! kommer en ny list under lyktan till våren då den sprack lite granna vid krocken.
Sen har bilen mest rullat det som är gjort är montering av extraljus, lite snyggare utblås och ett par fula klibbor vi hade liggande på jobbet. Kände att jag behövde liva upp bilen lite!
Så att idag ser bilen ut på detta vis:
Motortvättad!
Va inte nöjd med ljusbilden, så ett tredje extraljus sitter på plats!
Det som jag tänkt ska göras på bilen är:
-Göra i ordning bromsarna, nya skivor o klossar fram bl.a
-Ordentlig rekond
-Väck med Classic-emblemet på bakluckan
-Få igång AC-systemet
-Större fälgar om jag hittar till vettigt pris
-Sänka
-Ev. ny vinge då bara limresterna av den förra finns kvar
-Turbogrill alt. lacka ribborna i nuvarande svarta
-Byta grenrörspackningar
-Byta kamrem
-Kanske slänga i baslådan o grejerna jag har liggande hemma
Det är det som ska göras i det stora hela! men kommer säkert på saker under tiden som jag göra med bilen
Håller på med ett lite större projekt på en av mina andra bilar så kan ta lite tid mellan uppdateringarna då pengar inte finns i överflöd, så uppdateringar görs när de finns tillfälle för det.
Det var allt för tillfället!