2690
Sök

Byte av instrumentpanel på volvo 240 mellan den gamla och nyare modellen

Fattig student
1 282 Inlägg
23 februari 2011
Trådstartare
#1
Håller på att pilla med min volvo 240 diesel -80:a och har sneglat lite på min donatorbil, en bensinare 89:a.. Nu till frågan, kan man flytta över hela instrumentbrädan från den nyare till den äldre? Hur mycket kludd är där med det? Måste man byta frontplåten under vindrutan med? Är det vajerstyrd hastighetsmätare på den nyare med eller blir det stopp redan där?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

1 562 Inlägg
23 februari 2011
#2
från 1985 å framåt har du elektronisk signal till hastighetsmätaren.

Fattig student
1 282 Inlägg
23 februari 2011
Trådstartare
#3
Funkar det med själva brädan? Mätarhus kan man ju isåfall plocka huset från en 81-83:a

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

1 562 Inlägg
23 februari 2011
#4
jag tror det men jag vet inte.går väl ganska fort å kolla det ändå kan ju inte vara mycket som skiljer.
Senast redigerat av mange_240 (23 februari 2011)

Das vas das das
179 Inlägg
24 februari 2011
#5
angående själva brädan så passa den då jag och min bro bytte från en 77 till den nya.
ett tips när du ändå är där och härja så bytt säkrings hållare till en med flatstift (vilket jag inte gjorde)
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb … gshallare/

mvh danne

Some say, one of his legs get longer when he sees a pretty lady... and that I haven't done one of these for some time and I've forgetten to make up a second thing. All we know is, he's called the Stig.
--Richard Hammond [S12E6]

Fattig student
1 282 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
#6
Tack så mycket för det svaret.. Ska ut o riva ner min donator bil när jag har piggnat till..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

Fattig student
1 282 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
#7
Kommer du ihåg om man var tvungen att modda infästningar, eller passa det rätt på? Hur var det med kablar och dyligt?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

5 111 Inlägg
24 februari 2011
#8
Brädan passar rakt i men har för mig man får koppla om lite för instrumentet. Skaffa kopplingsschema till en 80 och en 89 så ska det ju lösa sig om du är normalhändig. Torpedplåten måste inte bytas, den nya kommer först 1981. Tänk på att har du varvräknare måste det givetvis vara en för diesel om den ska fungera.


mopar300
24 februari 2011
#9
ang panelen så är det bara att smacka dit...elen e olika,mät upp på vilka som e vad i stiften på mätarhuset och skriv på en en tejbit å fäst på respektive kabel.så går det fortare att få ihop det.
va försiktig med stiften,du tar ut respektive kabel ur höljet med en liten radiomejsel och petar försiktigt på ett stift som gör att dom inte hoppar ur höljet.vik ut stiftet och tryck in den i den nya.
sen passar allt rakt av...du fixar allt lätt på en dag.....


Sök