3281
Sök

Knackande ljud i motorn B230FB Volvo 940 GL

44 Inlägg
24 juli 2006
Trådstartare
Tjena, jag måste få säga att den här sidan är helt kanon. Har fått mycket tips och förslag.

Nu till mitt problem. Jag har ett knackande ljud från motorn. Jag har lämnat bilen till en snubbe som fixar med bilar hela dagen och han konstaterar att det är Kolvbultarna. Nu är det ju så att jag är kanske inte den bäste när det gäller att bege mig in i motorn.

Det jag undrar är om nån mer har haft detta problem ??
Vad gjorde du isåfall åt felet ?

Är man tvungen att lyfta ur motorn och plocka isär den och renovera hela skönheten ?

Jag vore så himla tacksam om nån ville berätta vad jag skall göra.

Tackar på förhand gör:

Jimmy "Dj Peppa" Pettersson
Gävle

Såå där jaa...stiligt värre...

16 Inlägg
24 juli 2006
Hej!

min kompis 740 Knackade mest när den var kall då trodde experterna att en kolvbult
var dålig! så vi plockade isär motorn men hittade inget fel på kolvbultarna. bytte lager och ringar
och monterade ihop den igen, men till vår stora besvikelse så knackade den lika mycket fortfarande.
kolvarna såg lite slitna ut  vi trodde inte det var så mycket men det var tillräckligt för att få
kolvknack.
så var noga och mät kolvarna innan du gör något annat!

mvh stefan

44 Inlägg
24 juli 2006
Trådstartare
Tack för det tipset.

727 Inlägg
24 juli 2006
hmm min knackar oxå när den är kall och har stått, sen blir den tyst när den blir varm.. nu får ja mer å mer kött på benen att de är kolv knack smile ja har iofs en nissan men är ju samma typ av problem

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

116 Inlägg
24 juli 2006
Knack.. Prova att hälla i 2-takts olja i bensinen när du tankar..  det smörjer å förhindrar knackningar, är det för mycket oväsen hjälper det inte men det kan ta bort lite grann.. å förhindra att det blir värre, häll i en liter på ca 50 liter bensin
MVH Bosse bildoktorn
Senast redigerat av koppartaket (24 juli 2006)

Så länge det svenska språket inte kan beskriva en V8 knall genom raka rör på papper, är det klent... Riktigt klent

volvoraggare
4 776 Inlägg
24 juli 2006
kan det vara ventilknack kanske

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

44 Inlägg
24 juli 2006
Trådstartare
Tack för tips och förslag. Jag är nog av den sorten då jag vill fixa felet istället för att dölja det. Jag fick en burk mirakelmedel från en maskin firma här i Gävle och oljudet blev mycket mindre men det finns där. Bara vetskapen om att det fortfarande är fel stör mig. Ventilknack är helt uteslutet. Det är kolvknack som är problemet med mig bil.

Kanske är det någon där ute som har en motor till salu ??

// Jimmy

Sök