3583
Sök

Köpråd: Pendlar bil 24mil max 20.000kr

14 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
#1
Hej , jag ska börja pendla 24 mil tre gånger i veckan och letar efter en bra begagnad bil för detta.
Har kollat runt en hel del nu i ett par veckor utan att bli mycket klokare.

Vad jag prioriterar är givetvis att den är:
bensinsnål (disel kanske?)
Komfortabel.

Utsende och storlek spelar mig ingen roll.

Kommer mest att köra på landsväg.

Jag har en väldigt tajt budget på 15000kr men skulle med mycket möda och stort besvär kunna dra mig upp mot 20.000 kr .

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 februari 2011
#2
Jag antar att du menar 24mil/dag tre dagar i veckan? Det blir mycket mil, frågan är om en diesel inte lönar sig rejält särskilt om du hittar en lastbilsregisterad (Markant lägre skatt).

Hade i alla fall aldrig kört den sträckan i en Ford Fiesta diesel eller liknande, titta på stora, stadiga och säkra bilar. Tyskarna är duktiga på detta, jag hade letat efter en Mercedes E-klass W124 med diesel alternativt en Bmw 318tds/325tds eller 525tds.

Frågan är om inte en Mercedes är vettigast,  billiga Bmw´s ofta slutkörda eller vanvårdade på ett eller annat sätt. Sedan var Mercedes diesel mycket mer populärt, och på i alla fall x25tds kan ställverket till pumpen ge sig vilket kan kosta mer att åtgärda än vad bilen är värd (Se därför upp för billiga sådana!)

Om Mercedes har något liknande vet jag inte, men i alla fall sugdieslarna är skottsäkra vad jag förstått?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

14 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
#3
Japp 24mil / 3 gånger i veckan.

Kollat runt lite på Bmw och problemet är väl att de mesta har gått över 30 tusen mil.

Min sambo föreslog
http://www.blocket.se/landskrona/Renaul … 21&w=2

Frågan är ju hur  bekväm den är att sitta i under 24 mil.

58 Inlägg
24 februari 2011
#4
själv pendlar jag 23mil dagligen och kör mercedes,du hittar dig en fin merca 250d för 15000kr och dom går ju ganska snålt


14 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
#5
Någon som vet om en lite äldre BMW är dyrt att försäkra och kostar mycket i skatt ? smile

Norrlänning
643 Inlägg
24 februari 2011
#6
Personligen tänkte jag på detta när jag köpte pendlarbil (kör 130 mil i veckan med den, ca):
Komfort
Bränsleförbrukning
Kostnad
Motor
Säkerhet


Nu vet ju inte jag på vilka sorts vägar du kommer köra, men jag kör från östersund till stockholm, så blir en del på E4an.

Köpte en SAAB 9-5 -98 av flera anledningar

Komforten i SAABar har alltid varit bra, sköna säten och bra med inställningsmöjligheter.

Drar inte farligt mycket bränsle, ekonomiskt hade det nog varit bättre med diesel (dock är ju skatten rätt ofta hög på dem), men är inte så dyrt nu, och jag kommer få dra av på skatten så pass mycket som jag pendlar.

Kostade inte farligt mycket, och jag var inte rädd för att lägga ett gäng tusenlappar för att få nåt vettigt, att köpa en ford escort för 5000 går ju, men att lägga 18k på saaben gjorde jag gärna.

Motorn är inte för stor, eller för liten.
En jobbarkompis köpte en citroen med 1.6l motor, han pendlar ca 80mil i veckan. Personligen vet jag inte om 1.6 motor kan vara för lite, lär ju få varva rätt bra när han ligger i högre hastigheter, och då blir ju inte bränsleförbrukningen bra. Jag hade ju kunnat nöjt mig med en 1.8L motor, men nu blev det inte så, helt enkelt. (tror att renaulten med 1.2L motor kan vara för liten, men beror ju på många faktorer).

Och till sist säkerhet, kör jag åt helvete så får det gärna gå så bra som möjligt, så en gammal nissan micra var inget alternativ, men det finns ju många bra bilar ur denna aspekt.

Jag är toknöjd med saaben iaf, tydligen verkar ju dock många på garaget vara lite alergiska mot saabar..

Men det beror väl på vad du vill ha, jag kan ju varmt rekommendera en saab 9-5, men funkar ju antagligen lika bra med en golf (eller bmw, eller merca ~ ).


14 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
#7
Självklart är säkerhet en faktor som spelar in. Därav går jag lite i tänket att en liten bil kanske inte är så bra ide. Plus små bilar har väl rätt så klena motorer vart av högt varvantal vid lite högre hastigheter?

Ska pendla mellan Växjö och Kalmar så det är landsväg (90-100km) stora delar av sträckan.

Har kollat lite på saab och volvo men de drar rätt mycket bensin har jag fått för mig ? (Plus att sambon tydligen hatar Saab wink )

Det blir ju runt 80 mil i veckan antar jag som jag kommer köra men eftersom det är ganska hög skatt på diesel så kanske det inte blir så stor skillnad mellan Diesel och Bensin i slutändan.


Jag är givetvis mycket tacksam för alla de svar jag redan fått! Tack!
Senast redigerat av Korpskugga (24 februari 2011)

Norrlänning
643 Inlägg
24 februari 2011
#8
Jag brukar tyvärr gasa lite mer än nödvändigt, men brukar ligga på ca 0.77/mil, När jag körde för att kolla hur snål jag kunde få den var det 0.63, så att köra billigt är inga större problem (dock var det max 90km/h sträckor då).

Att jämföra med Hiluxen som senast hade dragit 1.7L/milen! big_smile
Senast redigerat av gutfucker (24 februari 2011)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 februari 2011
#9
Korpskugga skrev:
Någon som vet om en lite äldre BMW är dyrt att försäkra och kostar mycket i skatt ? smile

Skatt beror inte på märke utan på vikt, det vill säga är samma för en lite äldre Bmw som en lite äldre Mercedes, Volvo, Saab etc. Försäkring kan dock vara dyrt på Bmw´s eftersom de ofta körs hårt av intresserat folk; Men är sällan några enorma skillnader, gå in på ditt försäkringsbolags hemsida och ta en "prisuppgift" så får du en premie.

Någon Renault hade jag dock inte köpt, dels är driftsäkerheten tveksam och dels är en Clio en liten stadsbil: Alltså en riktigt studsig bullerburk på landsvägen, med relativt dålig säkerhet och komfort samt framför allt en liten motor som får jobba hårt och därmed troligtvis dricker en hel del. Jag tror tyvärr inte den (eller liknande bilar) är så bra alternativ. smile

Som sagt, Bmw i all ära jag är glad i dem själv, men i ditt fall får du troligen en bättre Mercedes i bättre skick för mindre pengar. Jag hade letat där, det finns en anledning att det är Bmw, Mercedes och liknande bilar som tex. Taxi kör och inte Renault eller Saab (Ok, det finns några svenska Saab-taxi).

http://www.blocket.se/kristianstad/Merc … 20&w=3
http://www.blocket.se/varmland/Mb_200_d … 20&w=3
http://www.youtube.com/watch?v=-bIV_hHPAFQ

Finns även nyare C-klass W202, tyvärr inte riktigt lika pålitlig men framför allt rostkänslig. Dock ändå en bra bil:
http://www.blocket.se/dalarna/Mercedes_ … 20&w=3
http://www.blocket.se/kronoberg/Mercede … 20&w=3
http://www.blocket.se/jamtland/Mercedes … 20&w=3

Inga raketer, men rejält tillförlitliga. Om du kollar igenom Fifth Gear´s lilla misshandel ovan så är de skottsäkra som du märker, och dieselmaskinerna tål ännu mer. Så länge de har komp går de. smile
Senast redigerat av Rquired (24 februari 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Norrlänning
643 Inlägg
24 februari 2011
#10
Skatt är inte baserad på vikt längre, utan på CO2 utsläpp.

http://www.automotorsport.se/news/17427 … -bilskatt/


Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 februari 2011
#11
gutfucker skrev:
Skatt är inte baserad på vikt längre, utan på CO2 utsläpp.

http://www.automotorsport.se/news/17427 … -bilskatt/

Inte på så här gamla blar smile

Citat från din egen länk:
"Beskattning efter koldioxidutsläpp gäller för nyare personbilar, vilket betyder bilar som är av fordonsår 2006 eller senare, samt äldre personbilar som uppfyller kraven för miljöklass 2005, El eller Hybrid.
Alla andra bilar beskattas som tidigare utifrån vikt och drivmedel."
Senast redigerat av Rquired (24 februari 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Norrlänning
643 Inlägg
24 februari 2011
#12
aha, my bad. En kollega sa att det fanns nån översättningstabell för äldre bilar, lättlurad jag wink

OT: MB 200 bilarna är rätt nice tycker jag, dock bara bönder som har sånna här hemma, så kan ju inte köpa en wink

Ang. Taxi-punkten så har jag aldrig åkt BMW taxi, dock åkt mycket saab!

Personligen vill jag tipsa om Passat, bra bilar som inte kostar mycket, och fetsnygga (B3) big_smile
http://www.blocket.se/ystad/VW_Passat_2 … =3&w=3

finns nog både bättre och sämre till salu, men jag gillar dem skarpt. 1.8L motorn är inte så slö som man tror heller, dock ligger man på ca 3k varv när man kör 110, men drar runt 0.7 också.


Rumpmas
3 860 Inlägg
24 februari 2011
#13
Låg förbrukning i en Renault Clio. Check

Billig i skatt och försäkring? Check

Bekväm i långfärder ~100 km/h? Njae...

En poalre pendlade med en Hyundai Accent 1,6. Ingen rolig upplevelse. En bil gjord för stadstrafik varvar ihjäl sig på motorvägen. Den drog 0,6. En större bil, typ en turbosaab, dieselmerca eller liknande med riktig motor varvar betydligt mindre. En og9-3 98-02 med lättrycksturbo varvar ~2500 i 100 km/h, kostar runt 15000 är hyffsat bekväm, dricker 0,7 landsväg och har 154 hk som för ett par tusen blir 220+ hk.

Men personligen skulle jag valt en diesel. Inget slår en diesel på landsväg långa sträckor eftersom varvtalet blir så pass lågt. och då är inte mercan ett dåligt alternativ. og9-3 diesel går bort då den vill ha 0,6 diesel landsväg, vilket blir alldeles för mycket för att det ska löna sig med den högre skatten.

Att se upp med på alla dieslar är väl dieselpumpen som sagt, som på Saaben kostar den facila summan av 35 000 kr att byta om den havererar. Säkert liknande summor på de flesta dieslar tongue
Senast redigerat av Andromeda (24 februari 2011)


huh?
10 427 Inlägg
24 februari 2011
#14
Jag kör c:a 70mil i veckan med min Volvo 740, snittat c:a 0,87 nu under vintern så inte så jättesnålt kanske tongue


En VW Polo (typ 97-98) med 1,6l/8v/74hk-motorn kanske vore nåt, det är inte så lågt utväxlade som andra småbilar.

Edit:
tex http://www.blocket.se/stockholm/Volkswa … =6&w=3
Senast redigerat av steifan (24 februari 2011)


KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
25 februari 2011
#15
Polo tdi:)

Four rings to rule them all!

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
25 februari 2011
#16
Audi 100 C3 1,8 kanske vara något? Knappast någon herrejösses-prestanda men den rullar riktigt snålt och komfortabelt.

Om du vill ha något mer modernt och säkrare så finns bland annat Opel Omega eller en del nyare och större franska bilar med hög komfort till lågt pris smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

5 Inlägg
25 februari 2011
#17
Hej!

Jag är ny här och lånar tråden då jag sitter i liknande sits.

Min Saab 9-5 lämnade in i veckan och jag pendlar 12 mil per dag, till/från jobbet fem dagar i veckan plus lite extra körning kvällar/helger. Totalt rör det sig om ca 80-100 mil/vecka, mestadels landsväg i 90 km/h. Just nu har jag lånat bil av en vän så det är inte akut med ny bil men varför vänta med att börja leta..

Jag har 20000kr och har tittat på lite större dieseldrivna bilar p.g.a. hög komfort och låg förbrukning, tex Audi 80/A4 1,9tdi, BMW 318/325/525 turbodiesel. Min chipade och fullutrustade 9-5 2.0t -98 var helt underbar att åka i men tyvärr lite för dyr. Mercedes och andra märken skulle funka det med antar jag men jag har ingen som helst kunskap om deras modellprogram. Jag har ev. möjlighet att tanka billig diesel och LB-reg är att föredra, kombi/sedan spelar ingen roll. Just nu lutar det åt nämnda Audi p.g.a. ekonomin. De drar ca 0,4 landsväg enligt instruktionsboken och verkar vara billigare att äga än BMW.

Sammanfattningsvis söker jag en relativt pålitlig bil med bra totalekonomi (räkna minst 5k mil/år) med bra komfort för högst 20000kr. Allt vad utseende och motoreffekt heter är oväsentligt, det jag prioriterar är att ta mig från punkt A till punkt B med bil på ett så billigt och drägligt sätt som möjligt.

Vad skulle ni rekommendera? Jag är lite händig så mindre reparationer fixar jag.

Tack på förhand!

/Daniel
Senast redigerat av Qvisling (25 februari 2011)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 februari 2011
#18
Qvisling skrev:
Hej!

Jag är ny här och lånar tråden då jag sitter i liknande sits.

Min Saab 9-5 lämnade in i veckan och jag pendlar 12 mil per dag, till/från jobbet fem dagar i veckan plus lite extra körning kvällar/helger. Totalt rör det sig om ca 80-100 mil/vecka, mestadels landsväg i 90 km/h. Just nu har jag lånat bil av en vän så det är inte akut med ny bil men varför vänta med att börja leta..

Jag har 20000kr och har tittat på lite större dieseldrivna bilar p.g.a. hög komfort och låg förbrukning, tex Audi 80/A4 1,9tdi, BMW 318/325/525 turbodiesel. Min chipade och fullutrustade 9-5 2.0t -98 var helt underbar att åka i men tyvärr lite för dyr. Mercedes och andra märken skulle funka det med antar jag men jag har ingen som helst kunskap om deras modellprogram. Jag har ev. möjlighet att tanka billig diesel och LB-reg är att föredra, kombi/sedan spelar ingen roll. Just nu lutar det åt nämnda Audi p.g.a. ekonomin. De drar ca 0,4 landsväg enligt instruktionsboken och verkar vara billigare att äga än BMW.

Sammanfattningsvis söker jag en relativt pålitlig bil med bra totalekonomi (räkna minst 5k mil/år) med bra komfort för högst 20000kr. Allt vad utseende och motoreffekt heter är oväsentligt, det jag prioriterar är att ta mig från punkt A till punkt B med bil på ett så billigt och drägligt sätt som möjligt.

Vad skulle ni rekommendera? Jag är lite händig så mindre reparationer fixar jag.

Tack på förhand!

/Daniel

0.4L/milen landsväg klarar moderna snålvargar i vissa fall, att en 20år gammal A4 skulle göra så tvivlar jag tyvärr starkt på, gör dig inte otjänsten att räkna för optimistiskt utan alla ovanstående bilarna landar nog på mellan 0.5-kanske så mycket som 0.6 tyvärr. Blir det sedan mindre, är den en glad överaskning! smile

Jag tror inte heller att en Audi blir billigare i drift än Bmwn, dels för att första generationens A4 var ett problembarn med framför allt framvagnsproblem men framför allt för att de har dyrare delar och är dyrare att serva. Sedan är Bmw´s enkelt uppbyggda, rakställd motor och bakhjulsdrift gör det enkelt att komma åt och vill du underhålla bilen själv är E36/E34 enkla att arbeta med medan Audi är trängre och kan vara knepig att skruva med.
Bmw´s försäkring kan bli dyr, men kolla dock med tex. Bmw originalförsäkringar som ibland ger bra priser.

Men åter igen tror jag du får en bättre Mercedes för samma pengar som en slutkörd Bmw eller sliten A4, struntar du helt i prestanda och enbart söker ekonomi och driftsäkerhet tror jag en gammal sug-diesel enligt ovan blir bäst. Även Mercedes är uppbyggda som Bmw, och inget krångligt att arbeta med!
Senast redigerat av Rquired (25 februari 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

5 Inlägg
25 februari 2011
#19
Den Audi 80an jag kör nu ser lättskruvad ut, den har rakmonterad motor trots framhjulsdriften. Polaren som lånade ut den är helt såld på Audi så jag har förmodligen blivit lite hjärntvättad.. Han påstår att det är den bästa och mest optimala bilmärket i nästan alla tillfällen.

Vet du vad en gammal Merca drar jämfört med BMW? Det lär vara som du säger att det är stor risk att BMWn är slutkörd.

Har du förslag på några Mercedes-modeller?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 februari 2011
#20
Qvisling skrev:
Den Audi 80an jag kör nu ser lättskruvad ut, den har rakmonterad motor trots framhjulsdriften. Polaren som lånade ut den är helt såld på Audi så jag har förmodligen blivit lite hjärntvättad.. Han påstår att det är den bästa och mest optimala bilmärket i nästan alla tillfällen.

Vet du vad en gammal Merca drar jämfört med BMW? Det lär vara som du säger att det är stor risk att BMWn är slutkörd.

Har du förslag på några Mercedes-modeller?

Jo det finns betydligt svårare bilar att skruva, tex dem som har tvärställd motor och FWD. Något "optimalt" märke finns tyvärr inte, men ta hänsyn till att även jag är såld: Tyska bilar kommer mycket nära!
Förbrukningen vet jag inte hur man skall jämföra, det är som sagt olika motorer med. Mercedes har ett mycket större dieselutbud där Bmw endast sålde en stor dieselsexa i Sverige (x25tds) men där andra alternativ hittat hem.

Några Mercedes-modeller, om du tittar i inlägg #9 ovan så finns där ett par exempel till salu just nu. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök