ToMMii skrev:
Fått för mig att jag ska åka till Tyskland närmasta dagarna och handla öl och sprit!
Men innan jag far iväg så snurrar massa frågor då jag aldrig åkt tidigare.
1. Finns det någon gränns för hur pass mycket öl/vin/sprit man får ta in egentligen? eller bara lasta tills vikten säger stopp?
2. Vart ska jag? Rödby med färja till Puttgarden och sedan valfritt köpcenter i närheten av Puttgarden om jag förstått rätt?
3. Måste jag ha med mig pass?
4. Kan man handa på Mastercard eller måste jag till Forex och växla till mig Euro?
5. Vilken tid på dygnet ska man åka för smidigaste resan?
6. Vart bokar jag båtbiljett och när ska det göras?
MVH/Tom
1. Nja, det kan bli jobbigt i tullen om man har allt för mycket och då menar jag mycket. Det måste liksom vara rimligt att det kan förbrukas av dom som åker. Dock brukar det mesta slinka igenom. Prata lungt med tullen om dom stannar dig och håll reda på exakt hur mycket ni har och redogör det för dom så brukar det lösa sig. Vikten är ju ett måste att hålla.
2. Finns fler ställen i Burg några km söder om Puttgarden som sjyssta att handla på. Calle, Fleggard, Aldi m.m. Själv föredrar jag Calle.
3. Nej, men kan vara bra att ha. Främst i Tyskland.
4. Det går bra att handla med mastercard eller visa förutsatt att du har pinkoden. Dock slår dom på några procent kortavgift som du slipper om du har chash men det kostar ju att växla också.
5. Tidig morgon eller sen kväll tycker jag själv beträffande trafiken. Gärna då inte helger. Butikerna har i stort sett öppet dygnet runt där nere, iaf Calle.
6. Om du åker Helsingborg-Helsingör + Rödby-Puttgarden kan du ta en biljett som inte är tidsbestämd du köper på plats. Bara åka med den färjan som går nästa avgång du är på plats. Biljetten köper du när du just kommit ner vid bommarna.
Tips! Räkna på det totala så du tjänar på resan. Ta rimligt många personer med så du kan lasta max. Beställ öl i kassan när du betalar spriten så kommer en galen tysk ut med lasset på truck åt dig.