Min första bil va en s40, så tänkte ge dig lite feedback av egen erfarenhet. Och de e feedback o inte volvo propaganda
Vet inte vilken årsmodell du siktar in dig på, men själv har ja 1998 fas1 dvs. första karrosen med mycket problem under, enligt det många säger. Min bil har dock fungerat rätt problem fritt under de 2 år, 3000 mil i Stockholm ja haft den, och i Stockholm e det mycket start/stop, köer, salt o annat skit, så det tär hårt på äldre bilar
Enda felet ja haft är olje lampan som tändes, som endast visade sig vara en trasig olje givare, och detta eftersom att på fas 1 e det samma givare som sitter i Volvo 850 (rätta mig om ja har fel, de va ett tag sen de hände) och denna byttes ut mot en ny i Volvo s40 fas 2, ”I guess” har den i min bil nu i alla fall.
Tycker att som första bil får du mycket kvalitet för pengarna, lite beroende på vilken utrustning du får me bilen så klart. Själv har ja halvläder, elhissar fram/bak, klimatanläggning, farthållare, och färd dator som ger än:
- Extra tripp mätare
- Medel hastighet
- Vatten temp
- Ytter temp
- Ungefärlig körsträcka på återstående bränsle (Helt okey, brukar stämma)
- Medel bränsleförbrukning
- Bränsle förbrukning (Hur mycket den drar just nu)
Färd dator kanske inte e det mäst behövliga i en första bil, men en kul grej o kolla på när man har tråkit
Jag har haft tur med min antar ja. Ska du köpa fas1 får du räkna med oväntade problem. Om du nu gör det, var noga med att kolla efter rost, speciellt runt grillens fram o baksida samt framför och bakom hjulhusen, dvs typ under trösklarna. Bromsa hårt och känn efter vibrationer i skivorna. Bromsoken gillar också att rosta. Om den har dragkrok, kolla så den inte stegrar. Men annars e de ju Volvo så om du regelbundet byter olja kommer den ju gå hur långt som helst
(om du nu inte köper 1,8 GDI, e ingen volvo motor) Men antar att du kommer sikta på T4 eller 2,0T
Men egentligen bygger de här bara på min erfarenhet av bilen, så ta det inte för att alla rostar
Tycker i alla fall att du gör ett bra val me o köpa Volvo. Delar e billiga och dom håller länge, men sikta på en nyare än fas 1
Lycka Till!
PS. Kolla in min om du vill se styling med låg budjet.