4120
Sök

Volvo C70 t5, 1998 - Automatlåda lock-up problem

15 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har en Volvo C70 t5 från 1998 med automatlåda, problemet började väl förra våren då jag körde en längre sträcka i -25 grader i Sverige och märkte att den började slira på växlarna ungefär som man slirar på kopplingen, lådan vart bara värre och värre och det slutade kort och gott så slutade det med att jag bytte låda i bilen.

Nu till problemet, den "nya" växellådan så fungerar klockrent i 1,2,3:an men vägrar gå in i lock-up. När den skall gå in i lock-up så skickar den istället upp den välbekanta pilen och går ner i felsäkert läge dvs låser sig i 3ans växel tills man stängt av strömmen ett antal gånger eller låter den stå några timmar verkar också hjälpa.
Lådan går problemfritt om man låser den i 3-ans läge och inte låter den försöka gå in i lock-up.

Det jag har konstaterat är:

Jag har olja i lådan och den är i bra skick.
Felkoderna jag fick ut från Volvo verkstaden var: AT-322 och vad det verkar så klagar den på fel utväxlingsförhållande i 2ans växel och inte alls i overdrive, kan det vara så att det är något fel på 2ans växel men att limp mode startar först när den skall lägga i overdrive?

Lådan som jag har i bilen idag heter AW 50-42LE och kommer från en volvo 850, borde väl vara samma låda? Vad skiljer egentligen mellan modellerna AW 50-42LE & AW 50-42? Lådan som satt i bilen var nämligen en 50-42 men jag valde att köra på en 50-42LE för att den var avsevärt billigare.

Någon som har tips till en mindre kunnig? smile
//Andreas

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
2 mars 2011
#2
byt styrbox till en som är till just den lådan

Kör fort så hinner inget hända...

15 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
#3
Så det är alltså skillnad på 50-42LE och 50-42?

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
2 mars 2011
#4
darki skrev:
Så det är alltså skillnad på 50-42LE och 50-42?

något står Le för

problemet är att din styrbox då tror att det är en 50-42 och då blir det knas om den tex inte har samma utväxling
men dett problemet borde bli avhjälpt med en styrbox till en 50-42Le nu kan jag iof inte garantera det men troligen kommer det lösa ditt problem
om nu inte kontakten mellan styrboxen till lådan och styrboxen till insprutningen knasar

har en del aut styrboxar om jag kommer ihåg det när jag är i garaget nästa vecka så kan jag kolla om jag har en som passar just 50-42Le

Kör fort så hinner inget hända...

* Voff voff *
10 588 Inlägg
3 mars 2011
#5
Nå´n gång för kanske 10 år sedan pratade jag med en person som hade samma problem som du! I hans fall visade det sig bero på att en solenoid i lådans kontrollsystem fick spader och inte gjorde som den blev tillsagd av styrenheten och då gick lådan omedelbart ner i limp-home-läget (blinkande pilen)!

Nu var iofs detta på en 960, men både motor och låda är ganska nära släkt! I synnerhet gällande elektroniken!

Så... Tyvärr skulle jag nog säga att din låda är trasig...!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Lund-gren
3 mars 2011
#6
Var det samma reservdelsnummer på din orginallåda och lådan du byte till då? Om inte så är det förmodligen därför den strular nu och då är det bara till att byta stryrboxen.

Ifall det är samma reservdelsnummer på båda lådorna så är det nog inte styrboxen som är problemet utan förmodligen lådan som är trasig.

http://www.awdturbo.net/watermarkt/AW5042/2.jpg

Nr 2 är som synes reserdelsnummret. Även om lådorna heter lika och ser likadana ut så skiljer dom sig åt invändigt och "kräver" därför olika styrboxar
Senast redigerat av Lund-gren (3 mars 2011)

15 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
#7
Tack för tipsen! Jag är som sagt ingen verkstads människa utan hade en bekant att hjälpa mig välja låda så jag vågar inte svara på om det är samma reservdelsnummer. Det är ju kanske värt att testa köpa en annan styrbox först iomed att dom är bra mycket billigare än en annan låda + arbete.

Skiter det sig helt så får jag helt enkelt byta låda igen bara, tips på vad man ska kika efter när man köper en beg låda? Spelar miltalen stor roll?

Lund-gren
3 mars 2011
#8
darki skrev:
Tack för tipsen! Jag är som sagt ingen verkstads människa utan hade en bekant att hjälpa mig välja låda så jag vågar inte svara på om det är samma reservdelsnummer. Det är ju kanske värt att testa köpa en annan styrbox först iomed att dom är bra mycket billigare än en annan låda + arbete.

Skiter det sig helt så får jag helt enkelt byta låda igen bara, tips på vad man ska kika efter när man köper en beg låda? Spelar miltalen stor roll?

Kika vad du har för nummer på lådan, samma som bilden ovan, sitter ovanpå växellådan under luftburken så kanske du kan ta reda på vilken styrbox som det ska vara till lådan? Möjligt att du redan har rätt styrbox och ifall du inte har det så kan du säkert få fram vilken det ska vara. Låter dumt att bara chansa med att köpa en ny random istället för att ta reda på vilken styrenhet det ska vara.

Att köpa begagnade lådor har jag inget bra råd att komma med direkt, särskilt när det gäller automat, är som ett lotteri. Vissa lådor går 10000 mil och sedan rasar medans andra går felfritt i 30000 mil. Vissa säger att man skall kika på färgen i lådan och absolut det skadar inte, oljan skall vara röd och inte brun/svart. Oljebyte ingår nämligen inte i serviceintervallen för vanliga personbilar och fräsch olja skadar förmodligen mindre än gammal bränd olja. Men man skall även komma ihåg att det som dödar lådor i första hand är överhetning alltså hur tidigare ägare behandlat lådan. Kan tilläga att min låda gått 31000+ mil utan något oljebyte och steg 2 triming i cirka 4 tusen mil, den fungerar helt felfritt även om jag vet att jag bör byta olja för att iaf få lite mjukare växlingar.

15 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
#9
Jag ska nog kika innan jag köper något det är säkert smile Var och grävde fram den ikväll faktiskt, insåg bara att jag nog får vänta lite då det är mellan 60-80cm snö över och runt hela bilen..Borde inte vara för svårt att komma åt och kika ner på lådan då jag har öppet filter + avskärming, någon skrot borde rimligtvis kunna hjälpa mig hitta rätt annars?
Nå bara man får ihop den så ska det köras en sista sommar innan någon annan får överta min lilla saffrans bulle smile

15 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
#10
Nu har jag vart till bilen och grävt fram den ur snön.. Problemet jag har nu är att välja rätt styrbox till just denna låda då det verkar finnas 2-3 olika styrboxar till denna låda.
Det jag har fått fram är lite modell beteckningar som kanske kunde hjälpa:
Model: AW50-42LE
Transaxle part nr: 1208955

Lund-gren
17 mars 2011
#11
Vad har du för nummer på styrboxen då, samt motorkod (alltid bra att veta när man skall söka)?

15 Inlägg
18 mars 2011
Trådstartare
#12
Styrboxen heter: P09181887
Motorkod: YV1NK5306WJ001487

15 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
#13
Någon som vet vad man skall söka på när man vill hitta en "pnp-switch" ? Jag tänkte testa byta den först av allt nu..

15 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
#14
Liten update: Jag har bytt pnp-switchen (växellägesgivaren) utan resultat.

Dock har jag en ny felkod som verkar mera rättvisande:
Felkod låda=324 fel på 4:ans vxl
Felkod motor=232 adaptiv lambdareglering,tomgång <---denna tänds troligen i samband med att lådan skickar upp Pilen i intrumentbrädan.


Sök