Hej!
Jag har en Volvo C70 t5 från 1998 med automatlåda, problemet började väl förra våren då jag körde en längre sträcka i -25 grader i Sverige och märkte att den började slira på växlarna ungefär som man slirar på kopplingen, lådan vart bara värre och värre och det slutade kort och gott så slutade det med att jag bytte låda i bilen.
Nu till problemet, den "nya" växellådan så fungerar klockrent i 1,2,3:an men vägrar gå in i lock-up. När den skall gå in i lock-up så skickar den istället upp den välbekanta pilen och går ner i felsäkert läge dvs låser sig i 3ans växel tills man stängt av strömmen ett antal gånger eller låter den stå några timmar verkar också hjälpa.
Lådan går problemfritt om man låser den i 3-ans läge och inte låter den försöka gå in i lock-up.
Det jag har konstaterat är:Jag har olja i lådan och den är i bra skick.
Felkoderna jag fick ut från Volvo verkstaden var: AT-322 och vad det verkar så klagar den på fel utväxlingsförhållande i 2ans växel och inte alls i overdrive, kan det vara så att det är något fel på 2ans växel men att limp mode startar först när den skall lägga i overdrive?
Lådan som jag har i bilen idag heter AW 50-42LE och kommer från en volvo 850, borde väl vara samma låda? Vad skiljer egentligen mellan modellerna AW 50-42LE & AW 50-42? Lådan som satt i bilen var nämligen en 50-42 men jag valde att köra på en 50-42LE för att den var avsevärt billigare.
Någon som har tips till en mindre kunnig?
//Andreas