3414
Sök

CHEWOLVO Volvo 940 V8 <> Projektändring! LS1/7 Ändringar, 454 såld. Nu blir det LS1/7 istället. :) 2012-02-26

micke999
4 mars 2011
#21
coolt att de blir av linus ska följas!

skulle du inte köra sprut?

4 005 Inlägg
4 mars 2011
Trådstartare
#22
micke999 skrev:
coolt att de blir av linus ska följas!

skulle du inte köra sprut?

Tjena smile Nä, inte nu iaf!


micke999
4 mars 2011
#23
okej blir grymt vore nice om du fick allt att få plats under huven

Fullständigt galen
319 Inlägg
5 mars 2011
#24
nä skippa sprutet! du får ett mycket trevligare ljud med förgasare och sen är det lättare att mecka med förgasare smile

Full gas spar tid!
Loud pipes saves lives!
Full choke och öppna spjäll!
N.O.S Cruisers Stockholm

4 005 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
#25
Chevrolet_racing skrev:
nä skippa sprutet! du får ett mycket trevligare ljud med förgasare och sen är det lättare att mecka med förgasare smile

Jao, vi får se när kompressor och gas går i. hmm


Fullständigt galen
319 Inlägg
5 mars 2011
#26
okey ska köra med både kompressor och gas? tips på kompressor är whipple tongue mycket trevliga har jag hört tongue men tycker du ska fortfarande köra förgasare då smile mycket fränare wink

Full gas spar tid!
Loud pipes saves lives!
Full choke och öppna spjäll!
N.O.S Cruisers Stockholm

Fullständigt galen
319 Inlägg
5 mars 2011
#27
http://www.whipplesuperchargers.com/pro … rodID=1228
Exclusive features:

    * Air bypass system for unique idle quality and increased fuel economy (vs. no bypass)
    * 50-300hp* gain over traditional roots-type superchargers
    * Incredible power range, from 800-1500hp on gasoline
    * Industry leading efficiency, over 92% VE
    * Increased thermal efficiency over roots-type superchargers
    * Universal fitment with existing 671-1471 intake manifolds and intercoolers
    * Universal fitment with existing 671-1471 carb adapters and mechanical injector hats (top entry)
    * Universal fitment for 671 style drive snouts and adapters
    * Incredible air/fuel distribution
    * Lowest noise level of any supercharger
    * Optional 16-rib serpentine belt system for better pulley and belt selections (marine only)
    * 8mm and 14mm belt systems also work

tips smile nått jag funderar på i framtiden tongue
Senast redigerat av Chevrolet_racing (5 mars 2011)

Full gas spar tid!
Loud pipes saves lives!
Full choke och öppna spjäll!
N.O.S Cruisers Stockholm

4 005 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
#28
Chevrolet_racing skrev:
http://www.whipplesuperchargers.com/product.asp?ProdID=1228
Exclusive features:

    * Air bypass system for unique idle quality and increased fuel economy (vs. no bypass)
    * 50-300hp* gain over traditional roots-type superchargers
    * Incredible power range, from 800-1500hp on gasoline
    * Industry leading efficiency, over 92% VE
    * Increased thermal efficiency over roots-type superchargers
    * Universal fitment with existing 671-1471 intake manifolds and intercoolers
    * Universal fitment with existing 671-1471 carb adapters and mechanical injector hats (top entry)
    * Universal fitment for 671 style drive snouts and adapters
    * Incredible air/fuel distribution
    * Lowest noise level of any supercharger
    * Optional 16-rib serpentine belt system for better pulley and belt selections (marine only)
    * 8mm and 14mm belt systems also work

tips smile nått jag funderar på i framtiden tongue

Jävlar vad fet smile
Återförsäljare?

Det kommer inte åka på kompressor eller gas på väldigt länge, det finns en hel del till att göra innan det är dags. smile


Fullständigt galen
319 Inlägg
6 mars 2011
#29
hhmm jadu vet inte riktigt men tror det blir billigast att importera själv direkt därifrån smile
dem har ju även för sprut om du nu vill köra det.

haha nä förstår det wink är ju inte direkt billigaste grejen att göra tongue men du vet att om du ska hänga på kompressor så måste du byta smidda kolvar, kam, insug, topparna eller fixa befintliga, smidd vev, riktiga vevstakar.

ska du köra gas så måste du byta samma grejer förutom insug och toppar och kammen när du ska börja ladda på mycket effekt, så det är en del som måste göras när man ska bygga skoj grejer tongue

Full gas spar tid!
Loud pipes saves lives!
Full choke och öppna spjäll!
N.O.S Cruisers Stockholm

4 005 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
#30
Chevrolet_racing skrev:
hhmm jadu vet inte riktigt men tror det blir billigast att importera själv direkt därifrån smile
dem har ju även för sprut om du nu vill köra det.

haha nä förstår det wink är ju inte direkt billigaste grejen att göra tongue men du vet att om du ska hänga på kompressor så måste du byta smidda kolvar, kam, insug, topparna eller fixa befintliga, smidd vev, riktiga vevstakar.

ska du köra gas så måste du byta samma grejer förutom insug och toppar och kammen när du ska börja ladda på mycket effekt, så det är en del som måste göras när man ska bygga skoj grejer tongue

Ja exakt,  det blir ju en HEL del att byta allt, och *rätt* mkt mer pengar.  och karossen kommer inte hålla för det än. smile Nog diskuterat om det!

Det har blivit lite förändringar i tidsplanen på 940n, den ska besiktias 2010-05-01, så jag kommer sikta in mig mkt på att ha allt förberett, alla delar inköpta osv och sen blir det ett par intensiva dagar att montera. smile


4 005 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
#31
2011-03-06 OK Då fortsätter vi smile

Nu är blocket målat första lagret och allt börjar monteras. Enormt roligt istället för att bara ha ett dött block. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108679/108679-be9850ce6a1f0d25f101736c1546c8ea.jpg
Rengjort och förberett inför montering! Även målat blocket första lagret! Inge tråkig chevaröd här inte.

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108679/108679-bae78a5dd40c1866f82d9ad2e6be895d.jpg
Nya Clevite 77 lager monterat

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108679/108679-0ac3fefd0848f3021711f0f097526923.jpg
Överfall monterat


https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108679/108679-bd11362a33008eca97dc4588e4200bd9.jpgKolvar monterade och inpassade med rätt moment!
Senast redigerat av linuslinje (7 mars 2011)


632 Inlägg
7 mars 2011
#32
Trevligt bygge, följs smile


4 005 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
#33
2011-03-07
Ja då kör vi igen!! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108679/108679-9aa2f497fd29c0f40f82fdf1cfe8f23c.jpg
Köpt hem ny pickup och oljepump. Känns skönt att få nya fräscha grejjer


https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108679/108679-4f3297ecab3fd97ba264bdd9935a85a1.jpg
Made in USA. som resten. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108679/108679-82c23b1df690d4ed0d6bf31a2a9e96a3.jpg
Målat första varvet med lite färg. Börjar ta sig!


https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108679/108679-07790886f840cec56db9950282cbfbb6.jpg
Överfall monterat

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108679/108679-ba4b16b77f40f38a2f0ba8547c53e485.jpg
Målat ena sidan. Notera motorvolymsiffran. smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108679/108679-f5815f2d19b23f103cb9fc4af1415eb7.jpg
Indränkt i olja såklart.

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108679/108679-7f22f448396682f98b13ec7b09839843.jpg
En ny kamkedja, ska inte montera denna dock, passar ej.

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108679/108679-e6785c8f4ecf84edd4f07160ac752413.jpg
Pickup inpressad och monterad! Ska åka på en svetsloppa sen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108679/108679-51d7b67c8983455cec7bdca25901870b.jpg
Fniss... smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108679/108679-b980494ba9382df372070955d4a51339.jpg
Dubbelliggande kamkedja, mys!

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108679/108679-eef2153c508a90486d9a8c079a208b84.jpg
Monterat kamkedja, dock ska det på en styvare dubbelliggande.

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108679/108679-5eae715ec0a5651c193f00dbf3a8fe26.jpg
Monter kamkåpa

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108679/108679-27fcca52f46d8bb525b9dc4e65ff9424.jpg
Rull-lyftare med hjul smile Snabbare, bättre, säkrare, mindre slitage. BRA.

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108679/108679-8dfde2ef9f33bf5847fd9e9fbd183fe8.jpg
Ett litet insug till en smallblock, smutsig!

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108679/108679-750bac03014729f24b3300e0aa77c1c0.jpg
Samma insug, nu tillputsad. Kärlek!!

Allt för idag. smile

Ville även skriva att det är Fredde86 här på garaget som gör ett ENORMT bra jobb med motorn! Han står för extremt mkt kunskap och meckande med detta och jag lär mig så mkt jag kan!

Nu är det lite väntan på ny kamkedja och lite småtjoffs. Ska leta reda på ett bra insug med.

Har byggt om förrådet till ett litet trångt garage där bygget kommer husera också, så det dyker väl upp på bilder på detta antar jag. smile
Senast redigerat av linuslinje (7 mars 2011)


micke999
8 mars 2011
#34
se så bra de blir med lite färg på grejerna

Fullständigt galen
319 Inlägg
8 mars 2011
#35
om du vill ha ett riktigt fränt ljud ska du köpa gears till kammen tongue finns som ljudlig och tyst med den tysta ska låtea en del också tongue viner gött smile har det till min 383 som jag ska bygga ihop tongue

oj oj blir det rullkam? tongue trevligt smile mekanisk eller? mysig tomgång kommer det bli iaf big_smile

vad hade du tänkt dig för insug? enplans eller tvåplans insug?

ser att du bara har 2 valve relifes smile det är bra smile mer komp tongue tips att kör flata kolvar så långt du kan

Full gas spar tid!
Loud pipes saves lives!
Full choke och öppna spjäll!
N.O.S Cruisers Stockholm

693 Inlägg
8 mars 2011
#36
Fränt projekt jag läst nu, men kommer bli framtung med en 454:a?


4 005 Inlägg
8 mars 2011
Trådstartare
#37
Chevrolet_racing skrev:
om du vill ha ett riktigt fränt ljud ska du köpa gears till kammen tongue finns som ljudlig och tyst med den tysta ska låtea en del också tongue viner gött smile har det till min 383 som jag ska bygga ihop tongue

oj oj blir det rullkam? tongue trevligt smile mekanisk eller? mysig tomgång kommer det bli iaf big_smile

vad hade du tänkt dig för insug? enplans eller tvåplans insug?

ser att du bara har 2 valve relifes smile det är bra smile mer komp tongue tips att kör flata kolvar så långt du kan

Jao vi får se vad som blir med Gears!

Rullkam såklart. smile Men kommer nog bli en ännu vassar kam lite senare. + att det är trevliga motorgångar då.

Enplans kvadratisk insug ska det vara. De där tidigare insugen var bara för SB och tvåplans. Jag har ett insug som ligger, men den vill jag inte ha på. Den väger typ 20kg........

De vanliga kolvarna kommer vara kvar en rätt lång stund, men ska väl bytas ut mot ett par smidda sen (åt rätt håll)

Streetfreak skrev:
Fränt projekt jag läst nu, men kommer bli framtung med en 454:a?

Ja det kommer bli lite tungt... smile Men det finns ju grejjer i alu med! Vi får se hur det går. heh


...
145 Inlägg
8 mars 2011
#38
Jäklar va fränt smile

Prenumenera *klick* tongue


Fullständigt galen
319 Inlägg
8 mars 2011
#39
linuslinje skrev:
Jao vi får se vad som blir med Gears!

Rullkam såklart. smile Men kommer nog bli en ännu vassar kam lite senare. + att det är trevliga motorgångar då.

Enplans kvadratisk insug ska det vara. De där tidigare insugen var bara för SB och tvåplans. Jag har ett insug som ligger, men den vill jag inte ha på. Den väger typ 20kg........

De vanliga kolvarna kommer vara kvar en rätt lång stund, men ska väl bytas ut mot ett par smidda sen (åt rätt håll)

haha helt rätt tongue enda nackdelen med rullkammar överlag vad jag har lärt mig är att dem vill gärna ha lite varv, hade gärna haft rullkam i 383:an men då den ska sitta i en pickis föredrar jag ett rejält satans bottendrag så det fick bli en hederlig hydralisk flattappedkamaxel.

okey, du satsar på en maskin men effekten lite högre upp i varvtalsregistret? smile fräänt smile Bigblock på höga varv det är bra jävla mysigt smile
tyckte SB insuget såg ut som ett enplans :S ett troker II om jag ser rätt tongue

okey tongue smidda kolvar har 3 "nackdelar" du måste varmköra annars så kan du spräcka dem, du måste ha mer borr (för dem sväller mer) än vanliga kolvar så dem kommer slamra lite och på grund av det så bankar dem sönder sig efter ett tag (vad jag har fått höra)

Full gas spar tid!
Loud pipes saves lives!
Full choke och öppna spjäll!
N.O.S Cruisers Stockholm

4 005 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
#40
2011-03-09
Jag var över hos DanneX och kollade på bromspaketet som jag ska köpa av honom. Det blir S80bromsar bak, vet inte riktigt vad mer jag ska ta från s80n.? Tips?

Fram blir det xc90bromsar tänkte jag, men har inte kommit så långt än.


2011-03-10

I väntan med kamkedja och rulle så monterades lite fler saker. Nu är det väldigt nära!
Bara insuget kvar nästan!

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108679/108679-63a99b6300ad207983536038952143ae.jpg
Svetsat fast pickupen så den inte flyger av, har hänt tidigare. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108679/108679-f8a18cb3b94b8170d45d609470b982c7.jpg
Monterat fast oljetråget, den fick lite färg den med. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108679/108679-bc66e4008ece4dc7c3d48373a1c7c20b.jpg
Rull-lyftare monterade med fästen

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108679/108679-8cc1d4401668db63da2387852ddd7887.jpg
Plåt monterad, heh vet inte vad det heter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108679/108679-2692ea2fc81f906bfc5b516b8538dfbe.jpg
Toppar provmonterade. Förslag på avvikande färg?

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108679/108679-fe28e5a7f6a570e3b613452cfb9eb58f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108679/108679-42c77b8baadb40f0704c7fa971d762c7.jpg

Snart klart!

Så vad tycker ni att jag ska ha för färgtema på motorn? Själva blocket blir ju silver, jag vill gärna att allt ska se supernytt ut, det kommer på en del fina blåa och röda AN-kopplingar med stålspunnet kabel också.
Senast redigerat av linuslinje (11 mars 2011)



Sök