alseryd skrev:
Backen har inget med besiktningen att göra.
Besiktnig har bara med säkerhet att göra. Så än om du inte har en back så ska den gå igenom.
Annars är det ett stolpskott som besiktar och inte vet vad han gör!!
Mvh Eva.
Att kunna manövrera fordonet har mycket med säkerheten att göra.
Att kunna backa eller ej när man susar fram på motorvägen har ingen betydelse, men det finns tillfällen då den verkligen behövs.
T.ex. När man möter ett utryckningsfordon på en plats där möte inte är möjligt pga refuger, snövallar, små skogsvägar, parkerade bilar, gränder osv Där förväntas det att Du ska kunna backa med ditt fordon. Ibland är varenda sekund livsviktigt, vill du låta en ambulans backa för att du inte kan?
Bilar på tusentals kilogram kan bli fina hinder i vägen om de ej går att manövrera korrekt, som kan hindra trafiken och vara i en sådan position att den utgör en fara. Kan vara en sådan småsak som att man får bakvagnssladd och hamnar med fronten mot räcke, snövall, stolpe osv. Du utsätter då dig och andra för en ökad risk.
Jag var i tjänsten ute på en olycka för drygt två veckor sedan, Flertalet brandbilar, ambulanser och "personbilar" mitt ute på en smal väg i skogen, ingen möjlighet att mötas, i mitten mellan räddningsfordonen och militära- + civilafordon hade vi en ryggskada. Hur mycket kaos tror du det skulle blivit om det så skulle varit bara en bil som inte kunde backa?
Sluta vara naiv. Jag må förstorat detta nu, men det kan rädda liv.