Jahopp.. Kan väl bidra med en projekttråd jag med då
Bilen har jag ägt sedan hösten 2007 då jag köpte den av min bror.
Ganska omgående rasade dock turbon vilket resulterade i drastisk oljeminskning i motorn som i sin tur ledde till att vevlagren inte ville vara med i leken längre...
Sedan dess har projektet gått i vågor men nu är det nya tag som gäller och målsättningen är att få ihop den någongång i sommar, gärna så fort som möjligt, och då med lite mer effekt än orginal!
Det här är mitt första bygge och då jag inte har all kunskap etc. själv så får jag hjälp av mer kunnigt folk i min närhet. Bl.a
AG:s Bilverkstad.
Vartefter sen när motorn är klar ställer jag sikte på bromsar, coilovers, fälgar etc...
Så...
I nuläget ser planen iallafall ut såhär:
/ = beställt , X = hemma/klart
Motor: 7M-GTE (r6, 2954cc)
Växellåda: R154 (5vxl, man)
X Borrat, honat och toppdeckat block
X Portad och planad topp med mirafrästa ventilsäten
X Uppborrning av vattenkanaler i toppen
X Balancerad vevaxel
X JE 83,5mm (+0,5mm) överdimensionskolvar
X Eagle H-profils vevstakar
X Brian Crower steg 3 (272) kamaxlar
X Brian Crower ventilfjädrar & retainers
X Fidanza Ställbara kamdrev
X GReddy kamrem
X 2 mm Ståltoppackning
X SPEC steg3+ (840nm) koppling
X SPEC aluminium svänghjul
X Turbo (modell lite större)
- Blev tillslut en Precision 6266X Custom grenrör av AG:s Bilverkstad
X Custom avgassystem av AG:s Bilverkstad
X Custom plenum/insug av Simon Orest
X Öppen wastegate
X ARP Topplocksbultar
X ARP Ramlager-pinnbultar
X ARP Vevstaksbultar
X ARP Svänghjulsbultar
X Nya tryckrör
X IC (600x300x76)
X Ny Vattenpump
X Ny oljepump
X Termostatstyrt oljesystem
X 19raders oljekyl
X 1700cc spridare
X NGK tändkablar
X LIPP tändstiftplåt
X TRD oljepåfyllningslock
X Nira i3+ styrsystem
X LC-1 Bredbandslambda
X 2xBosch bränslepumpar
X Aeromotive btr
X E85
Tony och Johnny på
AG:s hjälpte mig att få ihop bottendelen.
Dom kommer även att stå för grenrör, avgas, tryckrör, val av komponenter till soppasytsem samt installation och mappning av styrsystemet.
kollar på hur kamaxelgivaren ska byggas om för att passa till styrsystemet...Nira i3+
Johnny smackar ihop kolvar och stakar
Injustering av kolvringar.
Kollar så att kolvringarna är bra eller om dom behöver slipas om
Johnny sätter dit kolvringarna på kolvarna
Pojkarna på rad....
i bara....
oljepumpen hittade i den med...
toppen på!
går allt som det ska så får bilen stifta bekantskap med sin motor igen under veckan som kommer.
Sen ska det byggas ett nytt insug och därefter kommer hela bilen förflyttas ner till AG:s bilverkstad där vi grejjar resten!
Mvh Mattias