3842
Sök

Hybrid dump på saab 9-5 med lmm

671 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
#1
tja som rubriken .
kan man köra en hybrid dump på saab  för hybrid är väl en blandning mellan öppen och återcirkulerande. tyckte jag läste det nånstans:|


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
11 mars 2011
#2
klart du kan men i och med hybrid släpper oxå ut luften som en öppen kommer den gå lika skit som med att köra en öppen
så visst men går de om man vill offra bränsle förbrukningen och få ev felkoder


671 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
#3
hm okej ja det går ju annars att montera ett öppet filter  istället för att få dumpljudet.
men hittar inga monteringskit till just min saab  då det sitter ett fett motorfäste där jag vill ha ett filter istället


671 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
#4
men egentligen är det väl samma sak som att montera öppet filter som att ha öppen dump


318 Inlägg
11 mars 2011
#6
Tja
Speedparts har öppetfilter kit till din bil, har beställt därifrån och funkar klockrent. Lite bökig montering dock, filtret sitter bakom vänster framskärm, så de får tas underifrån. bara att ta bort filterburken och dit med adapterröret och filtret smile
Jbr ska annars ha en hybriddump som ska fungera bra till 9-5:an men den e rätt dyr.

Mvh Johan


671 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
#7
tja 

hittar dock inte på en sån där monteringssats för sportfilter  hos speedparts kommer bara upp filter.


och en grej till så har jag läst en tråd om att man kan plugga returen  och montera ett minifilter för att få högre pysljud utan att byta något..  ÄR DETTA OSKADLIGT FÖR MOTORN och i så fall vilken är returen och vart ska jag plugga


7 274 Inlägg
11 mars 2011
#8
karlsson_1984 skrev:
tja 

hittar dock inte på en sån där monteringssats för sportfilter  hos speedparts kommer bara upp filter.


och en grej till så har jag läst en tråd om att man kan plugga returen  och montera ett minifilter för att få högre pysljud utan att byta något..  ÄR DETTA OSKADLIGT FÖR MOTORN och i så fall vilken är returen och vart ska jag plugga

Det blir en öppen dump vilket inte är så himla bra för bilen nej.


671 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
#9
okej så det enda som funkar på saaben är alltså öppet filter monterat efter lmm borde väl bli lite mer ljud om jag får på filter direkt på lmm än att ha det under skärmen


7 274 Inlägg
11 mars 2011
#10
Det hörs rätt mycket med filtret i skärmen i vilket fall. LMM sitter väl alldeles intill skärmen om jag inte minns fel så det blir lite svårt att sätta filtret någon annan stans.
Fast jag tycker att sugljudet från turbon är irriterande så jag hade låtit det vara som det är.


671 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
#11
nja anledningen att jag vill ha det monterat under huven är  att  jag inte tror det är så bra att det sunder under skärmen då det är helt öppet ner. så jag kom att tänka på det alla gånger bilen har gått igenom okq8s automatiska biltvätt


17 Inlägg
11 mars 2011
#12
ett "öppet filter" gör att det låter mera ja, eftersom det inte är lika mycket "ljuddämpande plast" ivägen. gör även så att spoolup blir snabbare, men släpper in mera skit.

Sen är väl grejjen med en hybrid dump att man kan ställa hårdheten på den så att om du kör lugnt så dumpar den inte ut nån luft i atmosfären = lmm mäter rätt mängd luft = inte så farligt för den ändå.

Rätta mej om jag har fel! så jag har fattat det bara smile


7 274 Inlägg
11 mars 2011
#13
karlsson_1984 skrev:
nja anledningen att jag vill ha det monterat under huven är  att  jag inte tror det är så bra att det sunder under skärmen då det är helt öppet ner. så jag kom att tänka på det alla gånger bilen har gått igenom okq8s automatiska biltvätt

Därför monterar man ett litet metallskydd under för att stoppa skiten från att komma in i filtret wink
Polaren har haft sitt monterat där i en 3 år iaf...


Game On!
244 Inlägg
11 mars 2011
#14
skit i dumpventil, kommer bara göra så bilen går sämre! Köp ett öppet luftfilter o kläm dit, billigt och du får det "tuffa" pysljudet som ja gissar att du är ute efter


1 298 Inlägg
11 mars 2011
#15
Du får alldeles utmärkt dumpljud med enbart öppet filter. Mer dumpljud än så tycker jag inte man behöver. Så fräckt är det inte.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
11 mars 2011
#16
För att klarlägga.

En öppen "dump" skadar inte motorn i sig. Men luftmassemätaren räknar med att motorn får i sig luften som du skickar ut i det fria med en öppen.
Och eftersom den inte får i sig den luften så kommer bilen att bete sig lustigt alt dö vid frikoppling efter gaspådrag tex.

Ang öppet filter så ökar det dumpljudet om man jämför med orginal luftfilter insats. Men om du ska ha ett öpppt filter/insats sport så måste du olja in dessa för att de ska fungera korrekt. Denna olja har en tendens att lossna och fastna på luftmassemätaren, som sedan går sönder.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

1 298 Inlägg
11 mars 2011
#17
UhrJr skrev:
För att klarlägga.

En öppen "dump" skadar inte motorn i sig. Men luftmassemätaren räknar med att motorn får i sig luften som du skickar ut i det fria med en öppen.
Och eftersom den inte får i sig den luften så kommer bilen att bete sig lustigt alt dö vid frikoppling efter gaspådrag tex.

Ang öppet filter så ökar det dumpljudet om man jämför med orginal luftfilter insats. Men om du ska ha ett öpppt filter/insats sport så måste du olja in dessa för att de ska fungera korrekt. Denna olja har en tendens att lossna och fastna på luftmassemätaren, som sedan går sönder.

Det funkar väl att skaffa sig ett oljefritt filter typ AEM Dryflow om man vill slippa oljekladd på LMM?

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

671 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
#18
Brains skrev:
karlsson_1984 skrev:
nja anledningen att jag vill ha det monterat under huven är  att  jag inte tror det är så bra att det sunder under skärmen då det är helt öppet ner. så jag kom att tänka på det alla gånger bilen har gått igenom okq8s automatiska biltvätt

Därför monterar man ett litet metallskydd under för att stoppa skiten från att komma in i filtret wink
Polaren har haft sitt monterat där i en 3 år iaf...

okej det skyddet har jag inte. vet du vart jag får tag på det. speedparts verkade inte ha det längre


Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
11 mars 2011
#19
Pendulum skrev:
UhrJr skrev:
För att klarlägga.

En öppen "dump" skadar inte motorn i sig. Men luftmassemätaren räknar med att motorn får i sig luften som du skickar ut i det fria med en öppen.
Och eftersom den inte får i sig den luften så kommer bilen att bete sig lustigt alt dö vid frikoppling efter gaspådrag tex.

Ang öppet filter så ökar det dumpljudet om man jämför med orginal luftfilter insats. Men om du ska ha ett öpppt filter/insats sport så måste du olja in dessa för att de ska fungera korrekt. Denna olja har en tendens att lossna och fastna på luftmassemätaren, som sedan går sönder.

Det funkar väl att skaffa sig ett oljefritt filter typ AEM Dryflow om man vill slippa oljekladd på LMM?

Det kan gå iofs.. Om man promt måste ha det där ljudet. Som tidigare skrivet i tråden så bör man leda ner luftfiltret bort ifrån motorn. Det blir, minst sagt, jävligt varmt 10cm ifrån topplocket...

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

671 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
#20
UhrJr skrev:
För att klarlägga.

En öppen "dump" skadar inte motorn i sig. Men luftmassemätaren räknar med att motorn får i sig luften som du skickar ut i det fria med en öppen.
Och eftersom den inte får i sig den luften så kommer bilen att bete sig lustigt alt dö vid frikoppling efter gaspådrag tex.

Ang öppet filter så ökar det dumpljudet om man jämför med orginal luftfilter insats. Men om du ska ha ett öpppt filter/insats sport så måste du olja in dessa för att de ska fungera korrekt. Denna olja har en tendens att lossna och fastna på luftmassemätaren, som sedan går sönder.

mitt filter är från biltema och jag har då inte vågat smörja det någon gång heller



Sök