3053
Sök

Byte till M47 i Volvo 740 16v B234F

70 Inlägg
12 mars 2011
Trådstartare
#1
Tjena, tänkte kolla om det finns några erfarna här på garaget som skulle kunna tala om för mig vad jag behöver tänka på då jag nu planerar att byta växellåda. Som jag förstått så på M46:an som sitter på min 16 valve nu är det kortare kardanaxel så den måste jag ju byta till en längre vid byte till M47 UTAN Overdrive.

Problemet är nu att M47 växellådan får jag i stort sett gratis av en kompis från en Volvo 240 1988 men passar den? Har läst en del om att man måste tänka på "hardyskivan" vilket jag inte vet vad det är. och även att jag måste tänka på att jag har hydralkoppling på min nu vilket det inte är på 240? Vad är det jag måste göra då jag byter? (om jag byter till M47). Och svänghjulsgivaren? Någon som kan få mig att förstå solklart vad jag måste göra om det i huve taget går att byta från M46 volvo 740 till M47 volvo 240?'

All hjälp är jag grymt tacksam för, MVH Kevin,


Smålänning
7 883 Inlägg
12 mars 2011
#2
Svänghjulsgivaren har inget me dlådan att göra.

Men du måste ha kardan, och även växellänkage till 740, och det passar inte från M46...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

70 Inlägg
12 mars 2011
Trådstartare
#3
twin_cam skrev:
Svänghjulsgivaren har inget me dlådan att göra.

Men du måste ha kardan, och även växellänkage till 740, och det passar inte från M46...

Men alltså med växellänkage, menar du då spakstället och allt då? jag har läst att det är viktigt att växellådan kommer från en 88 eller nyare då det gäller att ta från 240 till 740 gällande hastighetsmätningen, är det något som stämmer?


Volvoskadad
6 017 Inlägg
12 mars 2011
#4
Jag har monterat en M47 vajer låda på en GLT 16-valve
Först får du ta ner låda, spakställ, kardan och balken. Sen får du lossa sprängkåporna på båda lådorna för att byta plats på dom, så en ny packning är ju att rekommendera. och räkna med att olja rinner ur när sprängkåpan är borta, oavsett hur du än vrider och vänder på lådan så rinner de ur. Sen när du bytt plats på sprängkåporna är det bara att montera ihop, allt men du måste skaffa spakställ, kardan och v-lådsbalk från en 740 med m47 för att det ska passa

Jonas

70 Inlägg
12 mars 2011
Trådstartare
#5
Volvo_Mannen skrev:
Jag har monterat en M47 vajer låda på en GLT 16-valve
Först får du ta ner låda, spakställ, kardan och balken. Sen får du lossa sprängkåporna på båda lådorna för att byta plats på dom, så en ny packning är ju att rekommendera. och räkna med att olja rinner ur när sprängkåpan är borta, oavsett hur du än vrider och vänder på lådan så rinner de ur. Sen när du bytt plats på sprängkåporna är det bara att montera ihop, allt men du måste skaffa spakställ, kardan och v-lådsbalk från en 740 med m47 för att det ska passa

Okej, tackar för all information. den var mycket hjälplig. men alltså om jag då ska ta den M47:an måste jag då ha vajer koppling på bilen då? big_smile Mvh Kevin


Volvoskadad
6 017 Inlägg
12 mars 2011
#6
Nej, du skiftar ju sprängkåpan så du kan ha kvar hydrauliska kopplingen, eftersom dom ser olika ut.
Men enklast är ju att ta en m47 med allt runtikring från en 740 1990 eller nyare, då behöver man inte göra nått åt sprängkåpan, och du har alla delar som behövs för att få ihop de.

Jonas

70 Inlägg
12 mars 2011
Trådstartare
#7
Volvo_Mannen skrev:
Nej, du skiftar ju sprängkåpan så du kan ha kvar hydrauliska kopplingen, eftersom dom ser olika ut.
Men enklast är ju att ta en m47 med allt runtikring från en 740 1990 eller nyare, då behöver man inte göra nått åt sprängkåpan, och du har alla delar som behövs för att få ihop de.

Okej, vad lätt allt lät då du förklara smile antingen får man tag på en billig men fräch M47:a från en 740 som du säger så det blir enklast så. eller så sparar jag ihop lite pengar och köper en M90 på en gång. Det är 5:ans växel jag vill åt och slippa OD knappen och backspärren har jag lite delade meningar om så det är mellan M47 och M90 låda smile Tack så hemskt mycket för informationen! smile


Team Breehäng
1 623 Inlägg
17 november 2011
#8
Du skrev att du inte visste vad hardyskivan e förnått.
Det e skivan som sitter längst ut på kardanen, som man skruvar fast bultarna genom;) Den svarta plattan mellan kardanen och växellådan. http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg Dock så har denna dubbla hardyskivor då han skrev att kardanen var för kort;)

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

70 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
#9
-BASmannen- skrev:
Du skrev att du inte visste vad hardyskivan e förnått.
Det e skivan som sitter längst ut på kardanen, som man skruvar fast bultarna genom;) Den svarta plattan mellan kardanen och växellådan. http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg Dock så har denna dubbla hardyskivor då han skrev att kardanen var för kort;)

Jo jag vet ju vad det är nu tongue men tack ändå wink


1 215 Inlägg
17 november 2011
#10
man behöver inte alls byta kåpa. man behöver bara flytta en skruv till andra sidan axeln så passar staget som kopplingskolven trycker på.

Angående hallgivaren så är de byggt så man kan knacka bort en bit av sprängkåpan så de passar.

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥

70 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
#11
Pavva skrev:
man behöver inte alls byta kåpa. man behöver bara flytta en skruv till andra sidan axeln så passar staget som kopplingskolven trycker på.

Angående hallgivaren så är de byggt så man kan knacka bort en bit av sprängkåpan så de passar.

Okey det lät ju bra mycket bättre det, tackar man tackar! smile


1 215 Inlägg
17 november 2011
#12
http://i41.tinypic.com/ibhtn7.jpg

Gjorde en skiss. den blåa grejjen är den du ska flytta. du ser ju pilen wink

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥

Volvoskadad
6 017 Inlägg
17 november 2011
#13
Vad jag minns så behöver man väl komma åt baksidan på kåpan för att kuna flytta kulan? Och då kan man ju lika gärna byta om man har en

Jonas

1 215 Inlägg
17 november 2011
#14
Volvo_Mannen skrev:
Vad jag minns så behöver man väl komma åt baksidan på kåpan för att kuna flytta kulan? Och då kan man ju lika gärna byta om man har en

nej de ska sitta en mutter där redan, jag gjort dedär 4 ggr dom senaste två månaderna så om de inte är som jag säger så är de nåt som inte står rätt till tongue

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥

70 Inlägg
18 november 2011
Trådstartare
#15
Pavva skrev:
http://i41.tinypic.com/ibhtn7.jpg

Gjorde en skiss. den blåa grejjen är den du ska flytta. du ser ju pilen wink

oj grymt bra bild, fick mig att fatta på en gång. Tackar Tackar! big_smile


Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
18 november 2011
#16
jag kör med M46 från 240 på min och de ja fick flytta över från min gamla låda är sprängkåpan, spakstället, växelföraren och medbringan,

du kommer få flytta samma saker på din, kardan måste du ha en längre, den är bara att ta från en  bil med likadan låda... inga konstigheter alls att byta...

köp lite packnings klister bara till sprängkåpan

// Jonny


1 215 Inlägg
18 november 2011
#17
Kevster skrev:
Pavva skrev:
http://i41.tinypic.com/ibhtn7.jpg

Gjorde en skiss. den blåa grejjen är den du ska flytta. du ser ju pilen ;)

oj grymt bra bild, fick mig att fatta på en gång. Tackar Tackar! :D

hehe kul att höra :D


nej han kommer itne behöva lossa spränglåpan!

där ser du hur de ser ut när man knackar för hallgivaren

https://www1.garaget.org/archive/80/79186/252390/252390-2533405.jpg

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥


Sök