2803
Sök

Köpråd: Audi A4 Quattro och Audi A6 Quattro.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
12 mars 2011
Trådstartare
#1
Tjena.

Sitter och letar bilar, lär dock inte bli något köp förrän om några månader om inte helt rätt bil kommer ut nu (pris i förhållande till skick och miltal).

De jag kollar på är Audi A4 Quattro från 02 och framåt (B5an ser FÖR jävlig ut!), och Audi A6 Quattro från 01 och framåt. Pristaket är väl 100 000. Helst kring 80 000. Jag har hört att problemen med framvagnen audi dras/drogs med är mindre påtagliga från 01 och vidare. Någon som kan bekräfta?

Motorn jag är mest intresserad av är 1.8T, fyrhjulsdrift är ett krav.
Är det något särskilt man ska tänka på då det gäller dessa bilar?
Har hört vissa nämna galvsläpp, är detta vanligt förekommande eller?
Hur funkar motorerna rent generellt?
Fyrhjulsdriften ska ju vara bäst på marknaden enligt många? Någon som har upplevt några besvär där?
Behöver jag oroa mej för de som är långkörda?
Är det vid något visst miltal som saker börjar ge upp på dessa?
Hört att mycket stadskörning var det som dödade framvagnarna, ligger det någon sanning i detta?
Vad ska man lyssna efter då man provkör?

Behöver tips och funderingar rent generellt då de gäller dessa bilar.

MVH
Senast redigerat av patrikhornfeldt (12 mars 2011)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
12 mars 2011
#2
Galvsläpp förekommer säkert på någon % av alla audis som sålts men det är inget vanligt problem.
1.8T motorn är rätt slö men ett chip råder bot på det.
Fyrhjulsdriften är bra. Om den är bäst vet jag inte för andra biltillverkare har liknande system och dom tar sig fram bra på vintern oxå. Aldrig läst om något problem med drivlinan som finns i bilarna du är ute efter.
Länkarmarna var dåliga i första A4an (B5) pga usla bussningar. Det blev mycket bättre i senare generationer. Men dom kan ju bli slitna även i nyare bilar.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
12 mars 2011
Trådstartare
#3
Rspeter skrev:
Galvsläpp förekommer säkert på någon % av alla audis som sålts men det är inget vanligt problem.
1.8T motorn är rätt slö men ett chip råder bot på det.
Fyrhjulsdriften är bra. Om den är bäst vet jag inte för andra biltillverkare har liknande system och dom tar sig fram bra på vintern oxå. Aldrig läst om något problem med drivlinan som finns i bilarna du är ute efter.
Länkarmarna var dåliga i första A4an (B5) pga usla bussningar. Det blev mycket bättre i senare generationer. Men dom kan ju bli slitna även i nyare bilar.

Tackar för svar!



Fler tankar och tips är välkommna.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

178 Inlägg
12 mars 2011
#4
Är det Haldex på 1.8T? Annars hade jag problemet på båda mina tidigare med Torsen att packboxen i fördelningslådan gav upp. Även sekundärluftpumpen gav upp på en hel del A6or. Hörs som ett visslande ljud just efter uppstart. Vanligt även med kärvande bakrutetorkare/spolare om du köper Avant

På A6an har du väl dessutom en facelift modellår 2002 med bl a synliga utblås bak, blå instrumentbelysning, annan grill, baklysen, nummerplåtshållare bak o lite annat.

Automatlådan är inte supergedigen men på en 1.8T blir det ju lite lägre vrid än på 8an så det bör inte vara ngt problem. Men växlar den inte supermjukt så välj en annan bil.

Sålde min A8 vid 12 tusen och S6an vid 16 tusen och dom kändes nästan som nya så är dom välservade skulle jag inte vara spec rädd för milen.


Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
12 mars 2011
#5
Hilden skrev:
Är det Haldex på 1.8T? Annars hade jag problemet på båda mina tidigare med Torsen att packboxen i fördelningslådan gav upp. Även sekundärluftpumpen gav upp på en hel del A6or. Hörs som ett visslande ljud just efter uppstart. Vanligt även med kärvande bakrutetorkare/spolare om du köper Avant

På A6an har du väl dessutom en facelift modellår 2002 med bl a synliga utblås bak, blå instrumentbelysning, annan grill, baklysen, nummerplåtshållare bak o lite annat.

Automatlådan är inte supergedigen men på en 1.8T blir det ju lite lägre vrid än på 8an så det bör inte vara ngt problem. Men växlar den inte supermjukt så välj en annan bil.

Sålde min A8 vid 12 tusen och S6an vid 16 tusen och dom kändes nästan som nya så är dom välservade skulle jag inte vara spec rädd för milen.

Det är bara A3/TT som har Haldex pga den tvärställda motorn.
Senast redigerat av Rspeter (12 mars 2011)

178 Inlägg
12 mars 2011
#6
OK hade för mig det smile Läge då för trådskaparen att kolla packboxar på sina objekt


1 582 Inlägg
13 mars 2011
#7
Kolla även in www.nordicaudi.com , finns mycket bra information där som du kan ta del av wink

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
13 mars 2011
Trådstartare
#8
De är bara Avant som gäller. Sedan ser inget vidare ut i min smak på dessa bilar, vill dessutom ha det där extra packningsutrymmet.

Det där med packboxarna, är det inget som åtgärdas på service? Om det skulle behöva bytas så vad kostar det?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Yellow bug!
1 640 Inlägg
13 mars 2011
#9
A4 Avant, A6:an tycker jag personligen är lite för "klumpig", A4an är alldeles lagom!

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

110 Inlägg
13 mars 2011
#10
jag köpte en 06ans audi a4 avant 2.0Ts quattro igår, och är riktigt nöjd med den. går jävligt bra, stabil osv..  sålde min A4 avant 1.8Ts quattro 99B, tyckte inte det var några fel på den heller.. audi är en jävligt bra bil.


178 Inlägg
13 mars 2011
#11
patrikhornfeldt skrev:
De är bara Avant som gäller. Sedan ser inget vidare ut i min smak på dessa bilar, vill dessutom ha det där extra packningsutrymmet.

Det där med packboxarna, är det inget som åtgärdas på service? Om det skulle behöva bytas så vad kostar det?

Nej det är en ren reparation. Packboxen kostar typ 150 spänn + lite olja till lådan så säg 3-4 hundra. Jobbet tar ett par timmar då du måste ta ner avgaset o kardan, sen bort med flänsen innan du kommer åt packboxen. Så säg åtminstone 2000-3000 om du inte gör det själv.

Lite knepigt att se läck på den främre men det fina är att det droppar ner på kattarna så om du kör en ordentlig provrunda och sotar ut bilen så kommer du att känna lukten av bränd olja ifall du har läck fram.


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
13 mars 2011
Trådstartare
#12
Hilden skrev:
patrikhornfeldt skrev:
De är bara Avant som gäller. Sedan ser inget vidare ut i min smak på dessa bilar, vill dessutom ha det där extra packningsutrymmet.

Det där med packboxarna, är det inget som åtgärdas på service? Om det skulle behöva bytas så vad kostar det?

Nej det är en ren reparation. Packboxen kostar typ 150 spänn + lite olja till lådan så säg 3-4 hundra. Jobbet tar ett par timmar då du måste ta ner avgaset o kardan, sen bort med flänsen innan du kommer åt packboxen. Så säg åtminstone 2000-3000 om du inte gör det själv.

Lite knepigt att se läck på den främre men det fina är att det droppar ner på kattarna så om du kör en ordentlig provrunda och sotar ut bilen så kommer du att känna lukten av bränd olja ifall du har läck fram.

Okej, tackar för tipsen!

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com


Sök