3454
Sök

Köpråd: Volvo 855R/850R

351 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Är insnöad på 855R/850R just nu. Äkta R, gärna med manuell låda (250hk). Finns några stycken på blocket, men de har gått långt allihopa typ.. Är speciellt intresserad av denna: http://www.blocket.se/kristianstad/Volv … _3&w=3

28k mil, fullutrustad, 35,000. Kan man köpa denna med gott samvete eller finns det något man ska oroa sig över? Såklart omöjligt att veta hur den är skött, men om det är något riktigt fel på den märker man väl det när man provkör..

Om man sköter den väl och håller den i gott skick, hur kommer den stå sig prismässigt om t.ex 5 år då? Håller dessa värdet till skillnad från T5:orna och GLT t.ex?

Bonusfråga: Vilka 850 delar v-låda med R-varianten?

Tacksam för lite tips smile


1 587 Inlägg
14 mars 2011
#2
Ja du priset är ju inte särskilt högt på den.. 35.000 är inga pengar för en så rolig bil men den har gått lite mkt tycker jag.. Sen beror de på hur många ägare den haft o hur dom har skött om den osv.. De hade jag kollat upp innan du köper den eller ens åker för att kolla på den, ring ägaren o prata lite med han..

Växellåda får du för 4-5 tusen från skroten M59 då som sitter på R:en..


351 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
#3
Mm precis, det är miltalen jag oroar mig för. Att ringa och fråga ägaren ger nog inte så mycket, han säger ju antagligen att den är skött pedantiskt och körd mycket lugnt wink Men jag kommer ju såklart ändå ringa om jag nu vill ha den.

Vågar man chansa och BSR trimma (chip + avgas) en bil som gått så långt? Eller är det ungefär samma risker med att trimma en som gått 15-20?


412 Inlägg
14 mars 2011
#4
LimpanS skrev:
Vågar man chansa och BSR trimma (chip + avgas) en bil som gått så långt? Eller är det ungefär samma risker med att trimma en som gått 15-20?

Det tycker jag absolut att du kan göra, men som sagt det har ju med skicket på bilen att göra och med tanke på att 1:an är slut och bilen är orginal så kan man ju ta sig en funderare. Åk och kolla på den och få dig en uppfattning om hur det ser ut.

135
├┼┼
24 R

351 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
#5
Behöver man oroa sig över drivlinans skick när 1:an är kass eller den kan paja ändå utan onödigt hård körning?


412 Inlägg
14 mars 2011
#6
1:an kan man ju tycka att den ska vara bra oavsett för hur ofta kör man hårt på första växeln om man inte idiot burnar?
2:an eller 3:an brukar väl ta stryk oftast, som sagt åk och kolla på bilen så märker du hur skicket är.
Annars är det väl bara byta växellåda så har du en fin bil. smile

135
├┼┼
24 R

930 Inlägg
24 april 2012
#10
Munkis skrev:
Severin skrev:
lånar tråden..
http://www.blocket.se/vastmanland/Volvo … 16&w=3
Vad tycks ?

Kolla antalet ägare på den där wink

haha jävlar! var bara tvungen att kolla när jag såg din kommentar! 22 st ?? undra vad problemet är med den
Senast redigerat av Jimpstyle (24 april 2012)

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

1 638 Inlägg
24 april 2012
#11
Jimpstyle skrev:
Munkis skrev:
Severin skrev:
lånar tråden..
http://www.blocket.se/vastmanland/Volvo … 16&w=3
Vad tycks ?

Kolla antalet ägare på den där wink

haha jävlar! var bara tvungen att kolla när jag såg din kommentar! 22 st ?? undra vad problemet är med den

Sedan 2002 dessutom om jag inte minns fel tongue


Skaune
24 april 2012
#12
LimpanS skrev:
Hej!

Är insnöad på 855R/850R just nu. Äkta R, gärna med manuell låda (250hk). Finns några stycken på blocket, men de har gått långt allihopa typ.. Är speciellt intresserad av denna: http://www.blocket.se/kristianstad/Volv … _3&w=3

28k mil, fullutrustad, 35,000. Kan man köpa denna med gott samvete eller finns det något man ska oroa sig över? Såklart omöjligt att veta hur den är skött, men om det är något riktigt fel på den märker man väl det när man provkör..

Om man sköter den väl och håller den i gott skick, hur kommer den stå sig prismässigt om t.ex 5 år då? Håller dessa värdet till skillnad från T5:orna och GLT t.ex?

Bonusfråga: Vilka 850 delar v-låda med R-varianten?

Tacksam för lite tips smile

Hej LimpanS!

Tycker inte du ska stirra dig blind på milen när du köper en volvo!
Det är mycket viktigare hur den är skött etc! En R bil har i regel gått hårdare än en vanlig 850!
M59an är i mitt tycke en svagare låda än M56H, men den har ju en inbyggd visco diff som är trevligt! Den tål dock i mitt tycke inte lika mycket som sagt! Det ultimata är ju en M56H med quaife.

Mycket av sakerna på en R är samma som vanliga 850, ta bromsar tex! Ett känt typfel på dessa bilar är packboxen mellan motor och låda, desa läcker väldigt ofta och kan bli dyrt om man inte skruvar själv, själva oackboxen kostar bara en ca 200:-, men själva bytet springer iväg till en ca 10.000:- beroende på vart du lämnar den, anledningen är att lådan måste ner och då passar man givvetvis på att slänga på en ny koppling med urtrampningslager!

Annat känt fel är igensat vevhusventilation! Kolla om stickan hoppat upp, mycket oljefukt kring tändstiftskåpan, droppar IC olja? ICn har en liten dränering längts ner för just att ljan ska komma ut, men de ska inte droppa olja därifrån i mängder! Att byta är inte så svårt, delarna kostar runt 1000 lappen vill jag minnas, men ibland är pipen ner i blocket också igensatt och då måste tråget av för att de ska bli ordentligt rengjort! Detta kan bli dyrt om man inte gör det själv!

Dåliga abs enheter och spruckna abs kransar är också vanligt förekommande!
Rost kommer gärna i "hundbenet och bakom stänkskydden samt i framkant på bakre hjulhusen.


Ventillyftarna kan ibland vara av skiftande kvalitet, de slammrar lite från toppen, går att köra med, men låter inte fint, nya kostar en 100:- styck på volvo!

Öbre motorfästet brukar också kapitulera helt, kan bli ett litet klonk vid gaspådrag, detta avhjälps med en  ny från tex super pro (299:-), ,am bör inte köra runt med en dålig övre bussning, strumpan, övriga motorbussningar etc kan ta skada av detta!

Kolla så att alla eldetaljer fungerar, stolarnas ryggstöd brukar ge upp, detta pga av att ofta går vajjern av, dom e känsliga!

Bilar me dljus inredning blir ofta smutsiga, välj en mörk om du har blåa jeans ofta tex!
Handskfack som går i baklås är också en lustig detalj! ^^

Kolla så att dämparna till bagageluckan funkar ordentligt på både sean och kombi! På kombin blir dom dåliga och då stannar inte luckan uppe, blir de slappa på sedanen så åker luckan igen med en jädra smäll om man bara släpper ner den pga vingen, ska sitta förstärkta 300 nm dämpare på bilar med vinge.

Kolla också så att oljereturen inte läcker från turbon, enkelt bytt, men lika bra att kolla!

Inget grovt vinande från turbon, och checka laddet!

Bilen har OBD II, är du seriös kan du köpa med dig en kodläsare, koppla upp och släcka felkoder o se vilka som finns kvar! Kika då också så att alla lamporna i intrúmentpanelen som ska lysa vid uppstart också gör det!

Finns så mycket o kolla för att vara på den säkra sidan, det är ju inga nya bilar så helt felfria brukar dom ju sällan vara! wink

Finns massor att berätta, men jag skulle rekommendera dig ett besök hos oss på NordicR för mer information!

bilarna är otroligt körglada och man får mycket effekt för pengarna! Mitt tips, bilar med öppen dump, nej tack, hellre hybrid eller återcirkulerande då styrenheten inte gillar att de försvinner luft i beräkningarna! smile

Angående värdeminskningen , de bilar osm håller sig bäst är de med unika R färger, i 850Rs fall, då 609 T-Röd! tyvärr har dessa gamla R bilar fallit i pris på senaste! Någon dumpar priset för dom behöver pengar och andra följer efter!

Men ta nu inte allt detta som negativt, de finns så otroligt mycket mer positivt med maskinerna, det är därför det är så många av oss som älskar dom! wink


Lycka till med ditt R bils köp och välkommen med frågor om du är nyfiken på något!

Henrik
Senast redigerat av T-Gul_ (24 april 2012)

881 Inlägg
4 mars 2014
#13
Morsning, och bump á la 2 år!

Lånar denna tråden så slipper jag göra ny.

Ska och titta på denna i helgen: http://suchen.mobile.de/auto-inserat/vo … 44893.html

Har ringt säljaren och tekniskt är den verkligen tip top. Bara det kosmetiska som är lite sämre.

Kan översätta lite snabbt vad som står i annonsen; Till salu är en 850R i bra skick. Under de senaste 2.5 åren är mycket nytt och bytt t.ex. ABS Styrenhet renoverad / omlödd, ECU Överarbetad, läs chippad. Tändningslås nytt. Kugghjul till mätarställning bytt pga avstannad mätare. (?)

Nya stift, fördelarlock, filter och bensinfilter. Bromsar bak kompl. nya Skivor Belägg och handbromsbelägg och mm.

Nästan nybesiktad, utan anmärkningar.

Små bulor och repor finns här och där.
Klimatanläggning / AC måste fyllas på, kompressor OK.
Kamrem bytt vid 21 700 mil, nytt batteri Bosch S4. Stabilisatorstag och spindelleder nya. Topplager till fjädring bak måste bytas, nya delar fås med vid köp.

Växellådan är torr och växlar fint. Sänkfjädrar från HR inbyggt.

Har ringt säljaren och fått veta att även alla oljor är bytta och att växellådsoljan är röd och fin, ventillyftarna klapprar inte och vevhusventilationen är bytt nyligen med.

Nu till det "sämre", se bilder:

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2163759
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2163760
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2163761
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2163762
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2163763

Sliten ratt och växelväljare med.

Är den värd 3150 €?
Senast redigerat av PlumCrazy (4 mars 2014)


881 Inlägg
4 mars 2014
#15
Munkis skrev:
Tycker det låter dyrt jag hmm

Hur mycket anser du att jag ska pruta? smile


4 670 Inlägg
4 mars 2014
#16
PlumCrazy skrev:
Munkis skrev:
Tycker det låter dyrt jag hmm

Hur mycket anser du att jag ska pruta? smile

Nu hade jag nog ren tur

Köpte min förra 855R T-Röd gått straxt över 20k fin i kaross dock matt. Ägaren innan hade den i 13år.

Helt org föruom ett rostfritt efter katten. La 1000kr på polering som gjorde den i tipptopp.

Gav hela 16000kr för bilen! Så med lite is i magen kan objekt komma fram!


1 638 Inlägg
4 mars 2014
#17
PlumCrazy skrev:
Munkis skrev:
Tycker det låter dyrt jag hmm

Hur mycket anser du att jag ska pruta? smile

Jag sålde min fullutrustade 855 T-röd manuell med 20000mil på mätaren för 20 i liknande skick smile


881 Inlägg
4 mars 2014
#18
Humm... 3150 är 27 900 ca. Säg jag prutar till 2500 € = 22 145 SEK

Man måste väl säga att det är ett OK pris om jag får den för det?

En manuell 850R ligger mellan 5000 - 8000 € här beroende på skick och miltal. Den enda manuella till salu just nu: http://kleinanzeigen.ebay.de/anzeigen/s … ref=search


881 Inlägg
8 mars 2014
#19
Det vart köp i alla fall. Nu har man lite kosmetiskt att fixa, men det tekniska är tip top.

Ovanlig färg med på en R med! Graphite gray metallic (427)

Kollade chassinummer och allt med så att jag inte gjorde bort mig. Det är en äkta R. wink



Sök