LimpanS skrev:
Hej!
Är insnöad på 855R/850R just nu. Äkta R, gärna med manuell låda (250hk). Finns några stycken på blocket, men de har gått långt allihopa typ.. Är speciellt intresserad av denna:
http://www.blocket.se/kristianstad/Volv … _3&w=328k mil, fullutrustad, 35,000. Kan man köpa denna med gott samvete eller finns det något man ska oroa sig över? Såklart omöjligt att veta hur den är skött, men om det är något riktigt fel på den märker man väl det när man provkör..
Om man sköter den väl och håller den i gott skick, hur kommer den stå sig prismässigt om t.ex 5 år då? Håller dessa värdet till skillnad från T5:orna och GLT t.ex?
Bonusfråga: Vilka 850 delar v-låda med R-varianten?
Tacksam för lite tips
Hej LimpanS!
Tycker inte du ska stirra dig blind på milen när du köper en volvo!
Det är mycket viktigare hur den är skött etc! En R bil har i regel gått hårdare än en vanlig 850!
M59an är i mitt tycke en svagare låda än M56H, men den har ju en inbyggd visco diff som är trevligt! Den tål dock i mitt tycke inte lika mycket som sagt! Det ultimata är ju en M56H med quaife.
Mycket av sakerna på en R är samma som vanliga 850, ta bromsar tex! Ett känt typfel på dessa bilar är packboxen mellan motor och låda, desa läcker väldigt ofta och kan bli dyrt om man inte skruvar själv, själva oackboxen kostar bara en ca 200:-, men själva bytet springer iväg till en ca 10.000:- beroende på vart du lämnar den, anledningen är att lådan måste ner och då passar man givvetvis på att slänga på en ny koppling med urtrampningslager!
Annat känt fel är igensat vevhusventilation! Kolla om stickan hoppat upp, mycket oljefukt kring tändstiftskåpan, droppar IC olja? ICn har en liten dränering längts ner för just att ljan ska komma ut, men de ska inte droppa olja därifrån i mängder! Att byta är inte så svårt, delarna kostar runt 1000 lappen vill jag minnas, men ibland är pipen ner i blocket också igensatt och då måste tråget av för att de ska bli ordentligt rengjort! Detta kan bli dyrt om man inte gör det själv!
Dåliga abs enheter och spruckna abs kransar är också vanligt förekommande!
Rost kommer gärna i "hundbenet och bakom stänkskydden samt i framkant på bakre hjulhusen.
Ventillyftarna kan ibland vara av skiftande kvalitet, de slammrar lite från toppen, går att köra med, men låter inte fint, nya kostar en 100:- styck på volvo!
Öbre motorfästet brukar också kapitulera helt, kan bli ett litet klonk vid gaspådrag, detta avhjälps med en ny från tex super pro (299:-), ,am bör inte köra runt med en dålig övre bussning, strumpan, övriga motorbussningar etc kan ta skada av detta!
Kolla så att alla eldetaljer fungerar, stolarnas ryggstöd brukar ge upp, detta pga av att ofta går vajjern av, dom e känsliga!
Bilar me dljus inredning blir ofta smutsiga, välj en mörk om du har blåa jeans ofta tex!
Handskfack som går i baklås är också en lustig detalj! ^^
Kolla så att dämparna till bagageluckan funkar ordentligt på både sean och kombi! På kombin blir dom dåliga och då stannar inte luckan uppe, blir de slappa på sedanen så åker luckan igen med en jädra smäll om man bara släpper ner den pga vingen, ska sitta förstärkta 300 nm dämpare på bilar med vinge.
Kolla också så att oljereturen inte läcker från turbon, enkelt bytt, men lika bra att kolla!
Inget grovt vinande från turbon, och checka laddet!
Bilen har OBD II, är du seriös kan du köpa med dig en kodläsare, koppla upp och släcka felkoder o se vilka som finns kvar! Kika då också så att alla lamporna i intrúmentpanelen som ska lysa vid uppstart också gör det!
Finns så mycket o kolla för att vara på den säkra sidan, det är ju inga nya bilar så helt felfria brukar dom ju sällan vara!
Finns massor att berätta, men jag skulle rekommendera dig ett besök hos oss på NordicR för mer information!
bilarna är otroligt körglada och man får mycket effekt för pengarna! Mitt tips, bilar med öppen dump, nej tack, hellre hybrid eller återcirkulerande då styrenheten inte gillar att de försvinner luft i beräkningarna!
Angående värdeminskningen , de bilar osm håller sig bäst är de med unika R färger, i 850Rs fall, då 609 T-Röd! tyvärr har dessa gamla R bilar fallit i pris på senaste! Någon dumpar priset för dom behöver pengar och andra följer efter!
Men ta nu inte allt detta som negativt, de finns så otroligt mycket mer positivt med maskinerna, det är därför det är så många av oss som älskar dom!
Lycka till med ditt R bils köp och välkommen med frågor om du är nyfiken på något!
Henrik