3284
Sök

Saab 900s -92 vatten i kupen?

329 Inlägg
19 mars 2011
Trådstartare
tjena köpte bilen nyss (idag) och åkte 2km sen läckte det ut vatten på förarsidans golv?

en kylarslang var paj när jag hämtade den (går in i kupen) men vi fixade det provisoriskt

vad kan det vara för fel? kan det vara bakslag eller något annat?

är tacksam för svar!

Mvh
Dennis

Forummoderator
18 003 Inlägg
19 mars 2011
Det kan ju tyvärr vara vad som helst som har med slangar/kran och värmepaketet att göra. Eller? Ingen Saab-expert. Vad sa säljaren om felet? Hur länge har han/hon haft den?

Mvh
Alex
Senast redigerat av Dieselsmurfen (19 mars 2011)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

272 Inlägg
19 mars 2011
Skulle gissa på värmekranen, den som justerar hur mycket varmvatten det går in i värmeväxlaren till kupévärmen. Läcker denna rinner det rakt ner vid pedalerna.

Vet inte om det går att laga den gamla, själv köpte jag ny från skruvat och satte dit. Inget avancerat arbete, men det finns naturligtvis roligare ställen att arbeta på.

plankan
19 mars 2011
Demmpa skrev:
tjena köpte bilen nyss (idag) och åkte 2km sen läckte det ut vatten på förarsidans golv?

en kylarslang var paj när jag hämtade den (går in i kupen) men vi fixade det provisoriskt

vad kan det vara för fel? kan det vara bakslag eller något annat?

är tacksam för svar!

Mvh
Dennis

Finns inga kylarslangar som går in i kupen -
men däremot till anslutningarna på värmekranen.

Om det nu skulle vara den,så borde det jo nästan också vara någon form av glycol/lukt innen i bilen tycker man.
Har du kollat upp om det finns glycol i kylsystemet ?

Inte så det regnade då du körde hem......?

329 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
tack för svaret, men har fixat felet nu, vet inte vad det heter men den slangen gick in i torpedväggen in till ett plast rör (tror det var något till värme paketet) som hade gått av? fick svarva ett eget rör och limma dit,

bilen går kanon bra nu:)

83 Inlägg
30 mars 2011
Gött. Om du skulle behöva en ny så är det som redan indikerats värmekranen som är kass. De finns på Speedparts, skruvat etc. Det är också vanligt att dom börja läcka i sig, eller att skarven mellan kranen och värmeelementet på insidan läcker.

Sök