2743
Sök

Ska jag skaffa 2st R däck eller gat däck?

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
#1
Hejsan står i ett dilemma nu när jag ska köpa nya däck.

Min ur tömda bmw e36a med fullbur och turbo kommer rulla en hel del på gata. Och kommer att försöka lära mig köra drifting. Kommer även köra lite trackdays och konbanekörningar.

Borde jag skaffa 2st Rdäck eller slits de ofantligt fort när man "normal" kör med dem. Eller är det 2st "gatdäck" som gäller.

Och om ni har något åsikt tippsa gärna om märke.

Gäller 225/45/17"

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

3 714 Inlägg
20 mars 2011
#2
www.ralphsdack.com Där finns R-däck men kostar en del

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

3 295 Inlägg
20 mars 2011
#3
ska du ha R-däck så är det självklart att du ska ha der på hela bilen..  alltså 4 stycken.


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
#4
Slave_joe skrev:
ska du ha R-däck så är det självklart att du ska ha der på hela bilen..  alltså 4 stycken.

För dyrt att elda upp när man "vardagskör + drifting ibak sitter det billigaste som finns och få tag på.

Ska jag köra konbana/några varv på bana så har jag en omgång med yokohama a08 på 16" fälg. Dock vill jag inte åka med dessa på gata då de inte har så jätte mycket mönster kvar.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

772 Inlägg
20 mars 2011
#5
R-däck slits väll inte fortare än andra däck. Bara att dom behöver mer värme för att få bra grepp, plus att om du kör när det är blött ute så är dom ganska hala. Iaf vad jag har hört.

Och har bilen så pass mycket effekt så du kommer märka skillnad på R-däck och ett par rejäla gatdäck?
Eftersom du kör med billigaste däcken bak så tror jag inte du märker någon skillnad vid drifting.
Senast redigerat av PoulZen (20 mars 2011)

Tvivlare
2 266 Inlägg
20 mars 2011
#6
Köp ett par R-däck och använd på torra bandagar smile På gatan hade jag kört på "vanliga" däck.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

3 714 Inlägg
20 mars 2011
#7
Blir ju billigare att elda upp gatdäck med....

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
#8
bollen1986 skrev:
Blir ju billigare att elda upp gatdäck med....

Givetvis kommer dessa sitta ifram på min baskhjulsdrivna bil smile Sätter ju inte på 2st ex toyo 888 @2200krst och eldar upp dem..

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

"Unloaded"
1 557 Inlägg
20 mars 2011
#9
R-däck slits fortare, rent generellt, är vad jag har hört och läst mig till samt folk som kör med de sagt, så du kommer ju slita ut de fortare om du vardagskör med de utöver bankörning, kör på gatdäck av lite bättre kvalitet IMO, på gatan.

"When innovation meets passion!"

neckwomen_88
20 mars 2011
#10
Ni som åker runt-runt kallar dem R-däck, jag som håller mig till rakt-fram-åka kallar dem gatslicks. Mönstrade däck med en mjukare gummiblandning för mer grepp.

Det är en stor skillnad i grepp, och det ultimata är att ha två uppsättningar, en med sunkiga gatdäck för att elda och slita på, och en uppsättning med mjukare däck för de gånger du vill ha grepp. Jag har kört med mjuka däck vanligtvis för lite smårejs etc. men en burnuppsättning för rent busåka. Funkat klockrent.

Den mjukare blandningen krullar sig vid hårdare körning, och slits därmed snabbare (vad jag har upplevt efter mina säsonger med mjuka däck).
En annnan poäng är att dessa däck (åtminstonde M/T, BGF,hoosier, vet ej hur det är med Toyos R-däck) har grundare mönster redan från början, vilket också bygger på uppfattningen att de slits snabbare. En del sliter ner mönstret och använder däcket sedan som slicks.

Jag tycker du ska köpa en uppsättning mjuka och en uppsättning billiga gatdäck, men smaken är som baken smile

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
#11
Svårt detta!. Just nu lutar det åt att skaffa ett par värre gatdäck. Tipps på vad man borde köra på?

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Fri fart för ett fritt folk!
14 149 Inlägg
20 mars 2011
#12
ska du köra runt oavsätt väder välj vanliga gatdäck

även om R däck har mönster så är dom inte ultimata i blöttväglag

Kör fort så hinner inget hända...

X40 Nordic
784 Inlägg
20 mars 2011
#13
Pirelli P-Zero nero ska ju vara ett däck som många kör på när de vill ha riktigt bra gatdäck.


486 Inlägg
21 mars 2011
#14
Min erfarenhet är att så länge du inte överhettar ett R däck håller dom bra vid gatkörning. Ja, givetvis inte så länge som ett par stenhårda continental, allt är ju relativt.
Har du tänkt jaga tider på bana så är det klart att du ska köpa fyra däck, men om du ska köra på t.ex Gatebil och vara ute efter att sladda så räcker det med två att ha fram. Det är en enorm skillnad med R däck. Även på gatan.

//

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

854 Inlägg
21 mars 2011
#15
neckwomen_88 skrev:
Ni som åker runt-runt kallar dem R-däck, jag som håller mig till rakt-fram-åka kallar dem gatslicks. Mönstrade däck med en mjukare gummiblandning för mer grepp.

Det är stor skillnad på "R-däck" och "gatslicks". Ett R-däck är stabila med hårda däcksidor för att greppa i framförallt sidled, gatslicks har mjuka sidor för att greppa rakt fram och fungerar inte speciellt bra att svänga med.

Jag kan inte riktigt se varför du ska köpa R-däck om du inte ska ha det bak också. Har inte testat själv men du borde inte kunna köra fortare på bana om du bara har bra grepp fram eller bak. En kedja är inte starkare än dess svagaste länk, har du då dåligt grepp bak (som oftast är den som begränsar hur fort du kan åka) kommer bilen upplevas väldigt överstyrd och du kommer med stor sannorlikhet få sladdar som du inte räknar med att få då du upplever greppet in i kurvan väldigt bra. Du kommer då kunna åka fort in i kurvan för att senare övergå i en sladd och kanske av banan om du har otur.

Mitt tips är att köpa 4 R-däck som du har till bankörat och sedan kör du på det som kommer till hands när du ska sladda. Beroende på hur mycket bilen kommer rulla på gatan så är inte R-däck några problem.


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
#16
Kmarcus skrev:
Jag kan inte riktigt se varför du ska köpa R-däck om du inte ska ha det bak också. Har inte testat själv men du borde inte kunna köra fortare på bana om du bara har bra grepp fram eller bak. En kedja är inte starkare än dess svagaste länk, har du då dåligt grepp bak (som oftast är den som begränsar hur fort du kan åka) kommer bilen upplevas väldigt överstyrd och du kommer med stor sannorlikhet få sladdar som du inte räknar med att få då du upplever greppet in i kurvan väldigt bra. Du kommer då kunna åka fort in i kurvan för att senare övergå i en sladd och kanske av banan om du har otur.

.

Just det är själva vitsen med drifting. Inte att åka av banan utan att få ut rumpan och sladda smile

Kommer kanske åka 300 - 400mil eller liknande på gata.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

854 Inlägg
21 mars 2011
#17
ToTTeN skrev:
Kmarcus skrev:
Jag kan inte riktigt se varför du ska köpa R-däck om du inte ska ha det bak också. Har inte testat själv men du borde inte kunna köra fortare på bana om du bara har bra grepp fram eller bak. En kedja är inte starkare än dess svagaste länk, har du då dåligt grepp bak (som oftast är den som begränsar hur fort du kan åka) kommer bilen upplevas väldigt överstyrd och du kommer med stor sannorlikhet få sladdar som du inte räknar med att få då du upplever greppet in i kurvan väldigt bra. Du kommer då kunna åka fort in i kurvan för att senare övergå i en sladd och kanske av banan om du har otur.

.

Just det är själva vitsen med drifting. Inte att åka av banan utan att få ut rumpan och sladda smile

Kommer kanske åka 300 - 400mil eller liknande på gata.

Jo, så dum är väl ingen... Men tyckte du skrev att du skulle köra konbana och lite trackdays också? Så ska du försöka pressa lite kommer det nog gå åt skogen med så olika grepp fram/bak.

I så fall hade jag kört på R-däck till gata och bana och sen något skrot till driftingen.


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
#18
Kmarcus skrev:
ToTTeN skrev:
Kmarcus skrev:
Jag kan inte riktigt se varför du ska köpa R-däck om du inte ska ha det bak också. Har inte testat själv men du borde inte kunna köra fortare på bana om du bara har bra grepp fram eller bak. En kedja är inte starkare än dess svagaste länk, har du då dåligt grepp bak (som oftast är den som begränsar hur fort du kan åka) kommer bilen upplevas väldigt överstyrd och du kommer med stor sannorlikhet få sladdar som du inte räknar med att få då du upplever greppet in i kurvan väldigt bra. Du kommer då kunna åka fort in i kurvan för att senare övergå i en sladd och kanske av banan om du har otur.

.

Just det är själva vitsen med drifting. Inte att åka av banan utan att få ut rumpan och sladda smile

Kommer kanske åka 300 - 400mil eller liknande på gata.

Jo, så dum är väl ingen... Men tyckte du skrev att du skulle köra konbana och lite trackdays också? Så ska du försöka pressa lite kommer det nog gå åt skogen med så olika grepp fram/bak.

I så fall hade jag kört på R-däck till gata och bana och sen något skrot till driftingen.

Förstår hur du tänker! Trodde även att det jag skrivit i mitt andra inlägg stod med i första inlägget.


Men lutar åt en omgång vettiga gatdäck och ha ifram. Som du så snällt påpekar

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

854 Inlägg
21 mars 2011
#19
ToTTeN skrev:
Kmarcus skrev:
ToTTeN skrev:

Just det är själva vitsen med drifting. Inte att åka av banan utan att få ut rumpan och sladda smile

Kommer kanske åka 300 - 400mil eller liknande på gata.

Jo, så dum är väl ingen... Men tyckte du skrev att du skulle köra konbana och lite trackdays också? Så ska du försöka pressa lite kommer det nog gå åt skogen med så olika grepp fram/bak.

I så fall hade jag kört på R-däck till gata och bana och sen något skrot till driftingen.

Förstår hur du tänker! Trodde även att det jag skrivit i mitt andra inlägg stod med i första inlägget.


Men lutar åt en omgång vettiga gatdäck och ha ifram. Som du så snällt påpekar

Missade det smile


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
#20
Kmarcus skrev:
ToTTeN skrev:
Kmarcus skrev:

Jo, så dum är väl ingen... Men tyckte du skrev att du skulle köra konbana och lite trackdays också? Så ska du försöka pressa lite kommer det nog gå åt skogen med så olika grepp fram/bak.

I så fall hade jag kört på R-däck till gata och bana och sen något skrot till driftingen.

Förstår hur du tänker! Trodde även att det jag skrivit i mitt andra inlägg stod med i första inlägget.


Men lutar åt en omgång vettiga gatdäck och ha ifram. Som du så snällt påpekar

Missade det smile

Utvärdera gärna hur du tänker igen. Du kan skriva "samma" om du tycker det. hehe smile Uppskattar alla synvinklar.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners


Sök