3528
Sök

Ta lastbilskörkort utan att gått gymniasiet

Tell the world that Jesus lives
177 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
Tänker inte gå in på min privata historia, den präglas av egna misstag och andras misstag, i vilket fall som helst har jag inte gått gymnasiet och är nu intresserad av att lastbilskörkort. Är det orimligt?

3 354 Inlägg
20 mars 2011
vad är det som säger att man måste ha gått i gymnasiet för att kunna ta C-kort om man får fråga?
Senast redigerat av Seth (20 mars 2011)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Tell the world that Jesus lives
177 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
Seth skrev:
vad är det som säger att man måste ha gått i gymnasiet för att kunna ta C-kort om man får fråga?

Brorsan säger att det skulle kosta mig 150 lax att ta lastbilskort om jag inte gick gymnasiet. Men han har väll förhoppningsvis fel.

3 354 Inlägg
20 mars 2011
Visst det kostar ju pengar om man inte kan få nån utbildning t.ex via A-förmedlingen som leder till körkort.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

roadrage
188 Inlägg
20 mars 2011
komvux eller a-förmedlingen.

CREW FTR
435 Inlägg
21 mars 2011
mitt C-kort kosta 20 000kr drygt och jag då inte gått nåt gymnasie!! tog de med egna pengar med bara B kort som grund!! funka hur bra som helst!!

FUCKTARD RACING CREW

Cupra_
21 mars 2011
Precis, sist jag kollade skulle Grönlunds ha ca 18.000 om jag inte minns fel. Detta var nu i somras någon gång. Så, runt 20 låter helt klart rimligt.
Att man ska ha gått gymnasiet spelar ingen roll, trafikreglerna är ju i mångt och mycket snarlika de för vanlig bil, bara att man har lite mer att tänka på så att säga. Så det där med gymnasiet är bull.

Bmwbyggare
225 Inlägg
30 november 2011
Håller på att ta mitt nu, själva körkortet behöver inte kosta allt för stora pengar beroende på vad du har för möjligheter att övningsköra, jag kommer köra en hel del privat så där finns ju pengar att spara. Kan du låna teoriböckerna av någon sparar du också några kronor...det som drar iväg i pengar är om du ska gå YKB:n för att få köra yrkesmässig trafik.

1 808 Inlägg
30 november 2011
Försök få AMS att skicka iväg dig på utbildningen eller söka via Komvux, men då lär du troligen ta studielån ( lär väl inte men då får du ingen inkomst )

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.

Ratthållare på E4
165 Inlägg
1 december 2011
Jag tog mitt genom vuxen utbildning, kostade inte mer än böcker och dylikt.
Ca 1600 kr allt som allt. Så kolla om din kommun har nått liknande utbildning.

Eller som andra sag genom AMS

Är livet värt att liva utan bil??

124 Inlägg
1 december 2011
Absolut mest avgörande för kostnad är ju om du kan/har möjlighet att övningsköra med någon du känner/ släkt osv... körningen är de som kostar massor på körskolan.. teorin kan man läsa sig till det mesta men just körningen måste man nöta en del för att få känslan för det stora fordonet

1 808 Inlägg
1 december 2011
Det är backningen som tar störst tid, framåt är det som att köra en liten större bil tongue

MOTÖRHEAD <3

124 Inlägg
1 december 2011
big_smile
Gronwalls skrev:
Det är backningen som tar störst tid, framåt är det som att köra en liten större bil tongue

Vet inte hur ni har de i gävle, men här i krokarna är de mycke små skitrondeller då är lastbilen ganska så gigantisk helt plötsligt. Backningen tyckte jag gick bra för där kan man ju ta det lugnt, men alla är vi olika

1 808 Inlägg
1 december 2011
Timmu skrev:
big_smile
Gronwalls skrev:

Vet inte hur ni har de i gävle, men här i krokarna är de mycke små skitrondeller då är lastbilen ganska så gigantisk helt plötsligt. Backningen tyckte jag gick bra för där kan man ju ta det lugnt, men alla är vi olika

äääh du lär dig att köra i små rondeller lätt tongue och du har ju HELA rondellen att köra i ju tongue

MOTÖRHEAD <3

124 Inlägg
1 december 2011
Gronwalls skrev:
Timmu skrev:
big_smile
Gronwalls skrev:

äääh du lär dig att köra i små rondeller lätt tongue och du har ju HELA rondellen att köra i ju tongue

Ja, tänk om man bara kunde mosa rätt över alla, men så kul är det ju tyvärr inte. Sen hänger ju en del på hur stor lastbilen är också såklart

1 808 Inlägg
1 december 2011
Timmu skrev:
Gronwalls skrev:
Timmu skrev:
big_smile

Ja, tänk om man bara kunde mosa rätt över alla, men så kul är det ju tyvärr inte. Sen hänger ju en del på hur stor lastbilen är också såklart

Nu menar jag inte så. Jag tycker iaf att det är lätt å köra framåt men högerbackningen är småsvår

MOTÖRHEAD <3

564 Inlägg
2 december 2011
Jag tycker 20 kkr på körskola låter rimligt för en normalbegåvad person som kan köra bil men inte har tidigare erfarenhet av tunga fordon. Om man har möjlighet att öva t.ex. att backa privat så kan man spara in en del där.

När jag tog DE + CE så övningskörde jag tre lektioner med bussen innan jag körde upp för den sedan övade jag att backa med släp tre lektioner innan jag körde upp för det. Då är jag dock uppvuxen med traktorer och tunga fordon så det handlade mest om att öva in just de fordonen och deras geometri. Mycket handlar om att kunna se hur man ska placera fordonet t.ex. i de små rondellerna som nämnts tidigare för att man ska komma igenom, eller om man ska backa, anpassa hastigheten rätt och ha respekt för vikten för 60 ton är tungt.

114 Inlägg
9 december 2011
mitt C gick på 9000 föra året

Svartrök
673 Inlägg
10 december 2011
kan ju vara bra att inflika att c eller d kortet bara är ett steg på vägen mot att bli yrkeschaufför numera krävs även yrkeskompetens och det kostar lite det med

Jag har fel ibland... men inte ofta

204 Inlägg
25 januari 2013
Nu vet jag att jag är nåååågot sen med att skriva här.
Jag fick C-kortet via arbetsförmedlingen. Blev klar i April 2012. Gick då på Grönlunds trafikskola i Malmö. Där kostade det en hel del. Men då fick man ju betalt allting. Fick C-kort, ADR (grund och explosiv), truckkort, digitalt färdskrivarkort och yrkeskompetensbevis. Nu håller jag på att ta mitt CE-kort privat. Och har bara två-tre backningar kvar innan uppkörning. Och är inte ens uppe i 20 papp än... Visst är det pengar. Men det var mindre än vad jag hade förväntat mig. Jag hade cirka 35-40 i tankarna. Tar man C-kortet så är det mest körning framåt. Men även lite backa runt hörnor. Nu när jag håller på med CE så kör vi bara frammåt i en mil cirka. Sen är det backning i olika former (rakbackning, sidoförflyttning, höger och vänsterbackning och "90 graders") i cirka 1½ timme nonstop. Så backningen kräver tid.

Nu vet jag som sagt att du skrev detta 2011.
Hoppas du fått kortet nu. Om inte, så kämpa på om du verkligen vill detta. Jag kämpade i två år med att få arbetsförmedlingen att godkänna utbildningen för mig.

MVH

Sök