3403
Sök

Glöm inte bort att dra ur kontakerna!

Fisketokig
2 997 Inlägg
28 juli 2006
Trådstartare
Ja, det hade räddat datorn den här gången.

Sitter just nu med en slaktad dator på golvet, en dator som jag för ett år sedan byggde åt en kompis/kollega. Då var det en riktigt fräsch speldator till familjen.

Det var några dagar sedan och pga missförstånd så drog ingen i familjen ur datorn och senare kom det åskväder och efter det blev datorn aldrig sig lik igen. De upptäckte det för sent.

Så på beställningnen ligger:

Ett nytt nätaggregat (utslaget och mer än säkringen som gick)

Ett nytt moderkort (Det som ligger här visar en indikeringslampa och går igång men visar ingen bild trots att grafikkortet klarat sig och funkar efter kollat i annan dator före)

Ett nätverkspaket med modem/router. De gamla separata modem + router har tappat internetdelen helt. de startar och man kan komma in i dem men på ADSL och WAN-sidan är det go´natt sad

Sen tillkommer allt arbete med felsökningen, och senare ska det som räddas kan kopieras ifrån disken för att med nya moderkortet följer en ominstallation och allt vad det innebär.

Skulle tro att det är igång om 2 veckor och ca 2500:- i kostnader pga 2 kontakter som man ska dra ur när man stänger av datorn glömdes bort.

Med en jäkla otur kan det ha slagit ut eller skadat processorn men oftast klarar de överslag riktigt fint utan det är moderkorten som tar skada först.

Grafikkort, minnen, hårddisk, trådlöst nätverkskort och dvd-brännaren klarade sig som tur var.

Man kan aldrig vara nog försiktig. Dra ur kontakten!
Senast redigerat av Martin 9-3 (28 juli 2006)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
Fisketokig
2 997 Inlägg
28 juli 2006
Trådstartare
dusty skrev:
otur sad

ah. värst är det nog för barnen som har sommarlov och sitter dagligen vid datorn.

Administratör
11 911 Inlägg
28 juli 2006
Martin 9-3 skrev:
dusty skrev:
otur sad

ah. värst är det nog för barnen som har sommarlov och sitter dagligen vid datorn.

Då är det dags för barnen att upptäcka världen utanför pappas datarum? wink

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Fisketokig
2 997 Inlägg
28 juli 2006
Trådstartare
chrizz skrev:
Martin 9-3 skrev:
dusty skrev:
otur sad

Va! Finns det ett sådannt? tongue

Evolution
1 627 Inlägg
28 juli 2006
Martin 9-3 skrev:
chrizz skrev:
Martin 9-3 skrev:

Va! Finns det ett sådannt? tongue

tror barnen har fult upp med att få bort pappa från datorn så dom får spela

Fäll ner pungen och landa

57 Inlägg
28 juli 2006
Otur för dig martin hmm
Mina ramminnen pajjade för ett par år sedan vid åskväder, vilket kanske var tur i oturen

2 594 Inlägg
28 juli 2006
tråkigt när sånt händer ska jenast inhandla ett åskskydd i morgon har tängt å gjort de länge men man har dragigt ut på det hela tiden har nyss köpt en dator för 23,000 så det skulle kännas rätt tungt om oskan slog ner i den

Kaffeknarkare.
135 Inlägg
28 juli 2006
Martin 9-3, hur var åskvädret borta hos er i Söderhamn igår då?  (Torsdag). Var inge vidare roligt väder här med tanke på att de gick rakt ovanför oss o drog igång sisådär 5 bränder o lite till. Skönt att man var hemma iaf så man fick dra ur datorn i tid  wink

Bästa ställningen måste ändå vara bakifrån. Fast spegelvänt.

Fisketokig
2 997 Inlägg
29 juli 2006
Trådstartare
peo skrev:
Martin 9-3, hur var åskvädret borta hos er i Söderhamn igår då?  (Torsdag). Var inge vidare roligt väder här med tanke på att de gick rakt ovanför oss o drog igång sisådär 5 bränder o lite till. Skönt att man var hemma iaf så man fick dra ur datorn i tid  wink

Hehe, det var mäktigt kan jag säga. Snackade med polare in i söderhamn och där åskade det med 1-2 sekunder mellan blixt och dunder samtidigt som jag hade så här 15km väster om söderhamn.

Mycket märkligt åskväder, var lång stund som det blixtrade och mullrade med 5-6 sekunder mellan, inga riktiga urladdningar utan flera mindre, normalt sett så hinner ett muller komma efter blixten men det kunde blixtra 2-3ggr och sen braka lös från himmlens baslåda.

Häftigt men gillar inte att jag har transformator 5 meter ifrån knuten så när det blir sådanna åskväder kommer det eld ur kontakterna hmm

Ingenting som gick sönder för mig, har klarat mig bra då jag är noga själv med att dra ur.

som tur var hade jag laddat upp bärbara så jag kunde sitta med den på batteri nästan hela tiden och redigera film smile

Fisketokig
2 997 Inlägg
31 juli 2006
Trådstartare
Fredde9-3 skrev:
Otur för dig martin hmm
Mina ramminnen pajjade för ett par år sedan vid åskväder, vilket kanske var tur i oturen

Nja, inte mig det är synd om. jag får ju göra det jag trivs med så det är mer synd om datorägaren wink

Lite ovanligt om endast ramminnen skadas i ett åskväder så det kan man verkligen säga var tur i oturen.

Kan vika in med en liten produktrekomendation på området.

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010080527

bra kombinerat åsk/överslagsskydd med 6st strömkontakter och telekablar för ADSL och modemutrustning.

APC är mycket bra grejor inom elsäkerhet mm och just denna serien har jag hört mycket gott om när jag kollade upp inför mitt köp av 2 sådanna.

Men skulle aldrig lämna i under ett åskväder bara för jag har dem, visst ingår det försäkring att det ersätter skador ifall det skulle ske men ta som vana att dra ur.

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
31 juli 2006
Fick lika så en strömspik i förrgår.. visade sig som tur var att det bara var minnena som hade kraschat.. men jag kan ju rekomendera att skaffa ett överspänningsskydd å koppla in alla sladdar som tillhör datorn=) då har man iaf skyddat sig lite smile

Team Insane Racing

Sök