3731
Sök

Köpråd: S60 Autotech VS. BMW M3 CI SMG II

426 Inlägg
22 mars 2011
#21
Hade valt bmw:n alla dagar, körgjädjen i den går inte ens att jämföra mot s60:n i mitt tycke:)
Finns ju även m5 e39 som är väldigt fina och stabila bilar och ligger mellan 150k och uppåt.

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567

711 Inlägg
22 mars 2011
#22
Sammyboy skrev:
...och de är endast 5% bakhjulsdrivna.

Vid normalkörning ja, för att sänka bränsleförbrukningen. 4WD drar mer än 2WD.

Haldexdiffen kan väl skicka upp till 50% vid behov till bakhjulen?


426 Inlägg
22 mars 2011
#23
thelaughingmadman skrev:
Sammyboy skrev:
...och de är endast 5% bakhjulsdrivna.

Vid normalkörning ja, för att sänka bränsleförbrukningen. 4WD drar mer än 2WD.

Haldexdiffen kan väl skicka upp till 50% vid behov till bakhjulen?

Stämmer bra det:)

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567

Thorssa
22 mars 2011
#24
Sammyboy skrev:
Jag skrev ju att man skulle läsa annonserna sen skriva vilket du inte tyckt gjort.
Den s60 jag länkat piskar s60R på alla sätt. Detsutom en äkta s60R AWD ligger runt 200 tusen i bra skick och de är endast 5% bakhjulsdrivna.

Men klart om man säger s60 T5 eller BMW M3 E46 så väljer man ju lätt BMW.
Just fördärvat skrev läs genom länkarna sen kommentera.

Mvh

Jag har tittat på annonserna och skulle inte ens överväga att köpa den S60:n framför den M3:an. Om en S60R kostar 200 papp så är det ju lika mycket som M3:an i annonsen så det är väl inget problem? Det ligger förövrigt flera S60R på blocket för mindre än 150.000 så där har du tyvärr fel. Att den kan driva mer än 5% har du redan fått veta och hur kul är det med en framhjulsdriven bil med den effekten som bilen i annonsen har? Fyrhjulsdrift är dessutom fullständigt överlägset på vintern.

Enkelt sagt, har du snöat in på de två bilarna i annonserna, köp M3:an! Om du istället öppnar dig för andra förslag, kolla på S60R!
Senast redigerat av Thorssa (22 mars 2011)

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
22 mars 2011
#25
Thorssa skrev:
Sammyboy skrev:
Jag skrev ju att man skulle läsa annonserna sen skriva vilket du inte tyckt gjort.
Den s60 jag länkat piskar s60R på alla sätt. Detsutom en äkta s60R AWD ligger runt 200 tusen i bra skick och de är endast 5% bakhjulsdrivna.

Men klart om man säger s60 T5 eller BMW M3 E46 så väljer man ju lätt BMW.
Just fördärvat skrev läs genom länkarna sen kommentera.

Mvh

Jag har tittat på annonserna och skulle inte ens överväga att köpa den S60:n framför den M3:an. Om en S60R kostar 200 papp så är det ju lika mycket som M3:an i annonsen så det är väl inget problem? Det ligger förövrigt flera S60R på blocket för mindre än 150.000 så där har du tyvärr fel. Att den kan driva mer än 5% har du redan fått veta och hur kul är det med en framhjulsdriven bil med den effekten som bilen i annonsen har? Fyrhjulsdrift är dessutom fullständigt överlägset på vintern.

Enkelt sagt, har du snöat in på de två bilarna i annonserna, köp M3:an! Om du istället öppnar dig för andra förslag, kolla på S60R!

eller kanske en golf r32 wink


Thorssa
22 mars 2011
#26
CHEEVA skrev:
Thorssa skrev:
Sammyboy skrev:
Jag skrev ju att man skulle läsa annonserna sen skriva vilket du inte tyckt gjort.
Den s60 jag länkat piskar s60R på alla sätt. Detsutom en äkta s60R AWD ligger runt 200 tusen i bra skick och de är endast 5% bakhjulsdrivna.

Men klart om man säger s60 T5 eller BMW M3 E46 så väljer man ju lätt BMW.
Just fördärvat skrev läs genom länkarna sen kommentera.

Mvh

Jag har tittat på annonserna och skulle inte ens överväga att köpa den S60:n framför den M3:an. Om en S60R kostar 200 papp så är det ju lika mycket som M3:an i annonsen så det är väl inget problem? Det ligger förövrigt flera S60R på blocket för mindre än 150.000 så där har du tyvärr fel. Att den kan driva mer än 5% har du redan fått veta och hur kul är det med en framhjulsdriven bil med den effekten som bilen i annonsen har? Fyrhjulsdrift är dessutom fullständigt överlägset på vintern.

Enkelt sagt, har du snöat in på de två bilarna i annonserna, köp M3:an! Om du istället öppnar dig för andra förslag, kolla på S60R!

eller kanske en golf r32 wink

Ja varför inte, dock lägre effekt än båda de andra bilarna.

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
22 mars 2011
#27
Thorssa skrev:
CHEEVA skrev:
Thorssa skrev:

Jag har tittat på annonserna och skulle inte ens överväga att köpa den S60:n framför den M3:an. Om en S60R kostar 200 papp så är det ju lika mycket som M3:an i annonsen så det är väl inget problem? Det ligger förövrigt flera S60R på blocket för mindre än 150.000 så där har du tyvärr fel. Att den kan driva mer än 5% har du redan fått veta och hur kul är det med en framhjulsdriven bil med den effekten som bilen i annonsen har? Fyrhjulsdrift är dessutom fullständigt överlägset på vintern.

Enkelt sagt, har du snöat in på de två bilarna i annonserna, köp M3:an! Om du istället öppnar dig för andra förslag, kolla på S60R!

eller kanske en golf r32 wink

Ja varför inte, dock lägre effekt än båda de andra bilarna.

men motorljudet väger upp där eller hur big_smile


Thorssa
23 mars 2011
#28
CHEEVA skrev:
Thorssa skrev:
CHEEVA skrev:

eller kanske en golf r32 wink

Ja varför inte, dock lägre effekt än båda de andra bilarna.

men motorljudet väger upp där eller hur big_smile

Ja de låter ganska trevligt smile

62 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
#29
Men om jag nu skulle välja att åka titta på Volvon ev inför ett köp. Vad ska jag vara uppmärksam på?
Eftersom det är en trimmad bil. Vad kan vara bra att titta extra på typ?


95 Inlägg
23 mars 2011
#30
Sammyboy skrev:
Men om jag nu skulle välja att åka titta på Volvon ev inför ett köp. Vad ska jag vara uppmärksam på?
Eftersom det är en trimmad bil. Vad kan vara bra att titta extra på typ?

Förutom det som du bör titta på även i vanliga fall kan det vara bra att:

-  slänga ett extra öga på alla slangar och tryckrör så att det inte är läckage någonstans. Trim = normalt högre laddtryck = normalt högre belastning på slangar och rör. Är ju naturligtvis svårt att se med ögat så provkörning är ett måste och testa att turbon laddar stabilt och inte svajar i laddtrycket, liksom att inga felkoder kommer upp vid fullgas och max laddtryck.

- Känn så att det inte är något glapp i drivlinan vid gaspådrag och uppsläpp (notera att många volvo-bilar har visst "inbyggt glapp" som låter som ett knäppljud och som bara är ett skönhetsfel). Kolla så att motorbussningarna ser hela ut, särskilt undre bussningen som sitter mot växellådan kan ge med sig. Iofs ingen dyr kostnad.

- lyssna så att inga konstiga missljud finns vid tomgång resp gaspådrag (kör förbi husväggar med rutan nere eller be polare lyssna).

Om ägaren verkar ha koll på allt som gjorts på bilen och det ser seriöst ut så hade jag inte varit tveksam att köpa trimmad bil, förutsatt att jag verkligen får provköra bilen med både lugn och lite hårdare körning så att du täcker in de flesta moment i en körcykel. Vissa fel, t.ex. mindre läckage som kan vara vanliga men svårhittade fel, kanske inte ger några felkoder eller symptom förrrän du ger 75-100 % gaspådrag.
Senast redigerat av Sotam (23 mars 2011)

528 Inlägg
23 mars 2011
#31
Om du nu är sugen på Volvon så tänk på att pruta.  Kundkretsen för trimmade/stylade halvdyra volvobilar är nog faktiskt inte speciellt stor.  Gemene man som kollar efter en begagnad "modern" Volvo kommer bläddra vidare till en annan för vem köper en hårt trimmad och stylad ungdomsbil om man inte just vill ha en sådan bil?  Det är ju inte att jämföra med en fabrikstrimmad bmw av valfri sort med diskret styling a'la Hartge för BMW, AMG för mercedes osv (där modifierade stilen följer bilens linjer och stil); för många är ju sådan här styling ens inte fint.

Den har ju gått hårdare en genomsnittsbilen, för den är ju trimmad. Allt annat vore bara dumt att tro. Det måste inte vara ett problem i sig, men det ger bra grund för att pruta. Det står inte gasglada ungdomar på rad och är beredd att låna sig fattig för att köpa en hårt trimmad men relativt ny och fin Volvo så pruta rejält. Oavsett skick så om du tror dig ha råd med begärda priset; slå då av för priset av exempelvis ny koppling och motorrenovering.

Hälsa säljaren att du inte vill provköra en varmkörd bil.  Genom att varmköra bilen innan och sedan strax innan din ankomst nolla batteriet så dels försvinner vissa felkoder samt att du missar hur bilen känns som kallstartad. En hel del problem försvinner ju med varmkörd bil.
Senast redigerat av Rensvinf (23 mars 2011)

62 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
#32
Tack för era kommentarer.

jag tänkte faktiskt pruta, pruta rejält jag tänkte mig mellan 80 - 90 men faktiskt inte mer än 90.
Tycker det lite drygt att den har gått så långt, det kommer ta rejält på mig när jag ska sälja vidare, självklart har den gått ganska mycket mer så blir svårt som fan och sälja.

och dels att den vart uppe på blocket sen 15 dec.

men jag håller med er bägge om vad ni skriver och tycker.


113 Inlägg
23 mars 2011
#33
Köp det som du känner blir bäst, så att du inte ångrar dig i efterhand sen smile lycka till med köpet i vilket fall som helst!

Ska vi åka hem ? :)

227 Inlägg
23 mars 2011
#34
jag har bara skummat igenom vad ni har skrivit, men mycket hästar på framhjulen är som Jeremy Clarkson på Top Gear säger, idiotiskt. Kolla man på nya Focus RS med sin special diff klarar precis de 300HK som den har. Frågan är bara hur mkt du vill lägga ut. Köpte själv en 4-hjulsdriven, visst drar mer bensin å andra sidan när jag körde på motorvägen hem från Gbg då det snöade som fan och de bara hade skottat på högerfilen körde jag på vänster i 110km/h utan problem medans de andra pruttade i 70km/h bakom plogbilen. 4WD ftw!!!

551 Inlägg
23 mars 2011
#35
lånar tråden lite, hur är det att krocka med en trimmad bil? tänkte försäkringsmässigt. skulle ju inte vara så kul om inte försäkring gällde vid till exempel personskada som man är vållande till.

Haters gonna hate.

426 Inlägg
23 mars 2011
#36
Kan bli lite knivigt med försäkringen då bilen inte är laglig, svårt att säga vad det kan resultera i, blir nog ganska individuellt vad försäkringsbolaget gör för bedömning.

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
24 mars 2011
#37
Johnsen skrev:
thelaughingmadman skrev:
Sammyboy skrev:
...och de är endast 5% bakhjulsdrivna.

Vid normalkörning ja, för att sänka bränsleförbrukningen. 4WD drar mer än 2WD.

Haldexdiffen kan väl skicka upp till 50% vid behov till bakhjulen?

Stämmer bra det:)

100% av kraften kan överföras till bakhjulen (ok, bortsett från lite svinn i drivlina, verkningsgraden är ju inte 100%)
Däremot kan den aldrig få bakhjulen att snurra fortare än framhjulen, men saknar framhjulen grepp helt spelar det ju ingen roll. Dom kan ju snurra bäst dom vill då smile

Gällande T5 vs M3 är det ju två så pass olika bilar att det inte går att ge ett svar. M3 är M3, kostar men den levererar. En vråltrimmad Volvo får man nog vara beredd på att meka en del med.
Att sen köpa bil för att andra ska vrida på nacken? Mjaa.. Är det inte bättre att gå på vad man själv gillar?

Gillar du mayagul S60 T5 med trim, så lägg ett bud till Tommy: http://www.garaget.org/?car=9015
Hans är ju ännu snyggare med lätt breddning!! smile Han kan nog släppa den för rätt peng.

/Mattias

Rejsa ?
2 959 Inlägg
24 mars 2011
#38
Lite kan jag väl bidra med då jag äger en M3 E46 och har haft en S50 T5 04 med nästan exakt samma motor setup.

Lite påståenden i tråden kan vi reda ut.
Det är typ inga problem att besiktiga S60:n med 350 Hkr sålänge den har katalysator på.
Sprutet i dom bilarna är riktigt bra och du kommer ha bra avgasvärden osv.
Några 380 Hkr levererar dock inte bilen med en 19T snurra och E85, dock inte 300 heller som någon påstod. 350 är nog väldigt nära sanningen, det gjorde min med i stort sett samma grejer.
Detta är heller inte vad man kan kalla "vråltrimmad" och bilen är grymt driftsäkert i detta utförande.

S60:n vinner ju komfortbiten och på motorvägen (Ca 70-80 Km/h och uppåt) så kör den ifrån M3an utan problem. När det däremot gäller att köra aktivt, svänga, leka, bromsa osv så levererar M3:an så grymt mycket mer vilket du säkert förstår. Bromsarna är en klass för sig helt klart! Det är även en jävligt bra allroundbil då det är rätt bra på det mesta.
Man åker bra, den svänger bra, den gör inte bort sig på rejs rakt fram och fort går den smile

Ang ditt val, jadu det är så olika bilar och prisklasser så du ska nog fundera på vad du är ute efter mest.
Är det för att synas och stila vid lokala korvmojen så hade jag nog inte valt någon av dem. Men som sagt, provkör först!

Autotech

104 Inlägg
20 april 2011
#39
Min V70 är till salu! wink

Mvh. Rocko
* Volvo 960 -92, * VW Caddy 1,6 TDi -14 * Volvo 945 Turbo -95

313 Inlägg
20 april 2011
#40
En Bmw vs Volvo tråd som inte spårat ur! NAJS

Vilken bil blev det?
Senast redigerat av volvodrajvor (20 april 2011)



Sök