3151
Sök

Byte av bil, får ej ingång ljudet efter det!

7 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
Hej!

Innan hade jag mitt system i en Seat Ibiza, och allt funkade som det skulle.

Slutsteg: Zarchy 2150.

Bas: Zachry X3M-120 DVC.

Men nu har jag införskaffat mig en Saab 9-5 av modell -00.
Har läst lite och vet att det går att köra genom originalstereon om man fixar en lågnivåadapter.

Så köpte en sådan och kopplade enligt beskrivning. Har fått ström och det är igång men det låter förjävligt!
Innan när jag körde i den andra bilen kunde jag ha LPF på slutsteget. Vilket lät kanon. Men kör jag på det nu så låter det knappt något. Kommer en bild som förklarar bättre.

http://img232.imageshack.us/i/img0096jr.jpg/

Har dragit alla sladdar som innan och allt. Dock kommer det ju fyra lågnivåkablar från adaptern (2röda, 2svarta). Men har testat i alla utan bättre ljud.

Är ganska dålig på sånt här och trodde väl att det skulle gå lika enkelt som i förra bilen!

Någon som har något förslag på vad jag kan ha för problem?

ljudfantast
1 372 Inlägg
22 mars 2011
Kotten2 skrev:
Hej!

Innan hade jag mitt system i en Seat Ibiza, och allt funkade som det skulle.

Slutsteg: Zarchy 2150.

Bas: Zachry X3M-120 DVC.

Men nu har jag införskaffat mig en Saab 9-5 av modell -00.
Har läst lite och vet att det går att köra genom originalstereon om man fixar en lågnivåadapter.

Så köpte en sådan och kopplade enligt beskrivning. Har fått ström och det är igång men det låter förjävligt!
Innan när jag körde i den andra bilen kunde jag ha LPF på slutsteget. Vilket lät kanon. Men kör jag på det nu så låter det knappt något. Kommer en bild som förklarar bättre.

http://img232.imageshack.us/i/img0096jr.jpg/

Har dragit alla sladdar som innan och allt. Dock kommer det ju fyra lågnivåkablar från adaptern (2röda, 2svarta). Men har testat i alla utan bättre ljud.

Är ganska dålig på sånt här och trodde väl att det skulle gå lika enkelt som i förra bilen!

Någon som har något förslag på vad jag kan ha för problem?

Nej det är inte lika enkelt om du ska köra två olika HU:s..

Om du får signal ur TVÅ par lågnivåkablar bakom adaptern så behöver du en y-split för att skarva ner det till ett par. Det är förmodligen därför det låter illa.

7 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
aha! Där har vi det kanske smile Ska kolla upp det!!

Tack på förhand

7 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
Fick hem min Y-Split idag men utan förbättringen sad Låter exakt likadant som innan.
Vafan kan det vara? Den har stått oanvänd sedan jag hade den i den andra bilen, så den måste ju vara hel om man säger så.

Inget klart ljud för fem öre!

Svensk Mästare Bassrace 129,9
111 Inlägg
29 mars 2011
Kan bero på kvalitén på utsignalen från Saabs original HU? Säkert inte samma som den hu du hade i förra bilen!

ljudfantast
1 372 Inlägg
29 mars 2011
Kotten2 skrev:
Fick hem min Y-Split idag men utan förbättringen!

Om du får ut 2 par lågnivåkontakter från omvandlaren så behövs 2 ysplitar som splittar ner till ETT par, det är så du har gjort eller?

115 Inlägg
29 mars 2011
Känns väldigt onödigt att använda en Y-Split. Räcker att använda ett av paren, det andra kan du bara lägga åt sidan. Det kommer ändå samma signal ur dom. Har du någon bild på hur det ser ut?

Hur lite låter det? Knappt alls? Jag antar att du har testat att skruva upp på level?

Det är inte så att lågnivåutgången behöver aktiveras i stereon på något vis?

7 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
Visst kommer det ut ljud men inte alls i samma kraft/kvalité.

Vad jag hittar finns det inga inställning i stereon angående låg.nivå.
Skulle det hjälpa om man köper en vanlig stereo och sätter in eller blir det massa krångel?

Har läst lite och det är många som kör på den modellen med skärm.

Denna verkar vara populär!

http://www.bilradiohuset.se/sv/product/ … d-DPX503UY

Med tanke på att jag har en låg/högnivå-adapter nu så borde det väl inte vara svårare än i den förra bilen?
Någon med erfarenhet?
Senast redigerat av Kotten2 (6 april 2011)

7 Inlägg
8 april 2011
Trådstartare
Skulle vara grymt tacksam för svar!

/jeppe

Sök