3013
Sök

Lufta bromsarna på 850 ?

496 Inlägg
24 mars 2011
Trådstartare
#1
Hej, försökte lufta bromsarna härom dagen, Fick inte ut någon bromsvätska, när jag fyllt på bromsvätskebehållaren,

Jag hade plockat av bromsok:en, men nu ska jag lufta och jag får ingen olja ner till Ok:et, vad ska jag göra? eller vad gör jag för fel?, Min kompis tryckte på bromspedalen hela tiden men inget hände. bromsarna bak tar nu bara. Något som vet så berätta gärna felet. mvh Jocke


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
24 mars 2011
#2
Igensatta nipplar? Kassa bromsslangar? Kass huvudcylinder? Kolvarna pressade ända in i botten? Du får nog utveckla din fråga lite men en "Luftman" bromsluftare funkar på de flesta bilar, 150-170:- hos din närmaste återförsäljare av bildelar smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

156 Inlägg
24 mars 2011
#3
haggen90 skrev:
Min kompis tryckte på bromspedalen hela tiden men inget hände.. mvh Jocke

Satt kompisen och pumpa? eller ;

1. tryckte han ner pedalen
2. du öppnar broms nippeln
3. kommer ut luft/vätska
4. du stänger nipeln
5. han släpper pedalen

Hur gick det till? smile


8 250 Inlägg
24 mars 2011
#4
RD_87 skrev:
Du får nog utveckla din fråga lite men en "Luftman" bromsluftare funkar på de flesta bilar, 150-170:- hos din närmaste återförsäljare av bildelar smile

Onödigt. Jag brukar använda 3 meter genomskinlig 4mm slang. Man sätter slangen på nippel och ser till att andra änden befinner sig högre än bromsvätskekärlet sen öppnar man nippeln och pumpar ett par gånger, sen är det bara att hålla koll på vätskan i slangen. Kapilärverkan drar ut både luften och vätskan i slangen, och när man ser att det inte kommer ut mer luft ur nippeln stänger man den och så är det klart.


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
24 mars 2011
#5
Marlboroman skrev:
RD_87 skrev:
Du får nog utveckla din fråga lite men en "Luftman" bromsluftare funkar på de flesta bilar, 150-170:- hos din närmaste återförsäljare av bildelar smile

Onödigt. Jag brukar använda 3 meter genomskinlig 4mm slang. Man sätter slangen på nippel och ser till att andra änden befinner sig högre än bromsvätskekärlet sen öppnar man nippeln och pumpar ett par gånger, sen är det bara att hålla koll på vätskan i slangen. Kapilärverkan drar ut både luften och vätskan i slangen, och när man ser att det inte kommer ut mer luft ur nippeln stänger man den och så är det klart.

Mycket bra metod i de flesta fall, men den har sina begränsningar. Själva tanken med att lufta utan att trampa är ju att skona huvudcylinderns tätningar, jag hann kliva sönder ett par innan jag köpte min "Luftman". Prislappen på nämda verktyg är onödigt hög i förhållande till vad den består av men den är fan oumbärlig.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

496 Inlägg
25 mars 2011
Trådstartare
#6
Fillefilmjolk skrev:
haggen90 skrev:
Min kompis tryckte på bromspedalen hela tiden men inget hände.. mvh Jocke

Satt kompisen och pumpa? eller ;

1. tryckte han ner pedalen
2. du öppnar broms nippeln
3. kommer ut luft/vätska
4. du stänger nipeln
5. han släpper pedalen

Hur gick det till? smile

Han tryckte konstant när jag öppnade?


496 Inlägg
25 mars 2011
Trådstartare
#7
Marlboroman skrev:
RD_87 skrev:
Du får nog utveckla din fråga lite men en "Luftman" bromsluftare funkar på de flesta bilar, 150-170:- hos din närmaste återförsäljare av bildelar smile

Onödigt. Jag brukar använda 3 meter genomskinlig 4mm slang. Man sätter slangen på nippel och ser till att andra änden befinner sig högre än bromsvätskekärlet sen öppnar man nippeln och pumpar ett par gånger, sen är det bara att hålla koll på vätskan i slangen. Kapilärverkan drar ut både luften och vätskan i slangen, och när man ser att det inte kommer ut mer luft ur nippeln stänger man den och så är det klart.

Jag får inte ut någon bromsvätska så det är ju lite kört, förstår vad du menar men jag hade inte nån slang direkt till hands då, me det är ju när jag trycker så ska bromsvätskan komma ut när jag har öppnat nippeln men det kom inget. Mvh Joachim


496 Inlägg
25 mars 2011
Trådstartare
#8
RD_87 skrev:
Marlboroman skrev:
RD_87 skrev:
Du får nog utveckla din fråga lite men en "Luftman" bromsluftare funkar på de flesta bilar, 150-170:- hos din närmaste återförsäljare av bildelar smile

Onödigt. Jag brukar använda 3 meter genomskinlig 4mm slang. Man sätter slangen på nippel och ser till att andra änden befinner sig högre än bromsvätskekärlet sen öppnar man nippeln och pumpar ett par gånger, sen är det bara att hålla koll på vätskan i slangen. Kapilärverkan drar ut både luften och vätskan i slangen, och när man ser att det inte kommer ut mer luft ur nippeln stänger man den och så är det klart.

Mycket bra metod i de flesta fall, men den har sina begränsningar. Själva tanken med att lufta utan att trampa är ju att skona huvudcylinderns tätningar, jag hann kliva sönder ett par innan jag köpte min "Luftman". Prislappen på nämda verktyg är onödigt hög i förhållande till vad den består av men den är fan oumbärlig.

V

Vad är en Luftman ?, aldrig hört ordet ens. Mvh joachim


90 Inlägg
25 mars 2011
#9
haggen90 skrev:
Fillefilmjolk skrev:
haggen90 skrev:
Min kompis tryckte på bromspedalen hela tiden men inget hände.. mvh Jocke

Satt kompisen och pumpa? eller ;

1. tryckte han ner pedalen
2. du öppnar broms nippeln
3. kommer ut luft/vätska
4. du stänger nipeln
5. han släpper pedalen

Hur gick det till? smile

Han tryckte konstant när jag öppnade?

Menar du att han pumpade hela tiden ? För då kommer den bara suga in luft smile

Ska bara vara :

Pumpa på pedalen, Sedan håll tryck, öppna luft nippeln, stäng nippeln, släpp upp pedalen och gör så ett par gånger smile som ovanstående


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
25 mars 2011
#10
"Luftman" är oumbärlig! http://www.luftman.se/ helt jävla idiotsäker och klarar dessutom att trycka ut lite skräp. Tänk på att inte ha för högt tryck i däcket bara. Max 2,0 bar.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
26 mars 2011
#11
Smilee skrev:
Menar du att han pumpade hela tiden ? För då kommer den bara suga in luft smile

Ska bara vara :

Pumpa på pedalen, Sedan håll tryck, öppna luft nippeln, stäng nippeln, släpp upp pedalen och gör så ett par gånger smile som ovanstående

Men sluta och lär er nån gång hur man luftar bromsar... Har sagt förklarat massor med gånger:
1, Sätt en kort slang på nippeln som går ner i en burk
2, Öppna nippeln och pumpa tills ren vätska utan luft kommer ut i burken
3, Stäng nipeln, Klart!
Slagens fria ände måste vara under vätska hela tiden och problemet med att trampa sönder huvudcylinderns packningar under alla mina år har jag faktiskt inte stött på och då har jag ndå jobbat med massor av bromsystem. Ryker packningarna så är det ett tecken på att cylindern är kass och bör ändå bytas/renoveras.

Edit; Triangeldelade bromsystem som på tex. Volvo har flera luftnipplar som måste tas i en speciell ordning. Har bilen ABS måste ibland tändningen vara på vid luftning så pumpen går.
Senast redigerat av hotrodder (26 mars 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
26 mars 2011
#12
Jag kan lufta bromsar, men Luftman är fantastisk. Speciellt till volvos triangeldelade, då behöver du inte ta hänsyn till ordningen. Att trampa sönder packningarna är ju inte ovanligt, en 15-20år gammal cylinder är ju alltid full av dynga, att byta/renovera varenda gång är kanske inte ett alternativ då det kan bli dyrt på en billig bil.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

killercow
26 mars 2011
#13
Problemet verkar ju inte vara att TS inte vet hur man luftar bromsarna.

Går det inte lufta på något av oken? eller är det bara 1 eller båda fram som inte fungerar?
Vet du om det över huvudtaget kommer nån vätska fram till oken?

Är det bara ett ok det handlar om som inte går att lufta så kan det vara bromsslangen som behöver bytas eller nippeln. båda sakerna är lätta och billiga att byta. förutsatt att det inte kärvat fast.

om ingen eller båda fram inte går att lufta så låter det mer som bromscylindern är problemet. brukar bli mer kostsamt och krångligt då.


Sök