3922
Sök

Volvo 240 Turbo -84

Bilen köptes den 11de augusti i Veddige, var då mycket sunkig och spray målad mattsvart, mycket rost fanns där också! men det var då det ;)

242 854 Visningar
Uppdaterades senast 24 januari 2013
154 Inlägg
22 augusti 2011
Trådstartare
#61
tackar big_smilebig_smile nja får nog vara dom stänklapparna som är på nu, ett tag till iaf! smile

Jag har även en fråga! köpte för några år sedan en gammal 244DL -87, denna skrotades och plockade ur nästan allt ur den, bakaxeln demonterades och det visade sig sitta nån slags diff i denna. Någon som vet vad det kan vara för diff? slung/lamell? Det är en 1031 axel så långt vet jag

http://i54.tinypic.com/10hu7oi.jpg

tacksam för svar smile


147 Inlägg
22 augusti 2011
#62
det där liknar en lamelldiff tycker jag tongue

Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!

154 Inlägg
22 augusti 2011
Trådstartare
#63
kan va big_smile men är inte helt säker på det då den satt i en vanlig DL men kanske! smile liknar en Dana 30 tycker jag


147 Inlägg
22 augusti 2011
#64
är inte dana 30 namnet på alla dom diffarna? eller är det jag som fått för mig det hehe

Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!

154 Inlägg
22 augusti 2011
Trådstartare
#65
ingen aning faktiskt haha vore gött om de va en lamell smile


154 Inlägg
28 augusti 2011
Trådstartare
#66
Gör en liten uppdatering såhär en söndagskväll, fick bytt kopplingen till en ny ifrån KG trimning, vanlig som skulle likna originalet. Fick loss lådan och kopplingen som satt i, fyfan va dålig den va! bytte och fick i KG kopplingen och nu går den riktigt bra, igen smile dock hänger kopplingen inte med på dom riktigt höga varven, så får se va som händer med den när laddet höjs ytterligare....wink Bilder kommer imorgon på kopplingarna ! smile

allt för kvällen smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
28 augusti 2011
#67
hur mycket ladd och övriga mods?

hade orginal koppling i min 245:A iof ganska lagom ladd laddade bara 0.8 men hade gjort en hel del med maskin i övrigt

hade 16T K-kam 405:A 940grenrör+insug elfläkt gnistat sprut (klarade 235hk på driven)
intercooler  hade nog runt 200hk
gick betydligt mycket bättre än min 740turbo gör med chip

hade inga problem med slirade koppling alls på min den var iof lite vissen på slutet men inte direkt så den slirade något nämndvärt

inte så att det är någe skit kvar tex olja på svänghjulet?

Kör fort så hinner inget hända...

154 Inlägg
28 augusti 2011
Trådstartare
#68
ofasen, nä alla ytor är helt rengjorda så där ska inte va nå skit kvar smile sitter en portad 398 topp me a-kam, originalgrenrör, tb03 turbo,intercooler, 2,5tums avgas, uppshimsat bränsletryck, laddet ligger på ca 0,8 0,9.  Det är ytterst lite som den slirar, riktigt mycket bättre grepp än innan iaf !smile

Får hoppas den pallar med byte till portad 531 topp och större turbo och ic sen smile ska byta till ett 940 grenrör också så ja får bättre flöde i grejjerna smile


579 Inlägg
29 augusti 2011
#69
Riktigt trevlit projekt smile Ett jävlans jobb du lagt ner på den gamla härken, så att säga wink Ska absolut följas smile


154 Inlägg
29 augusti 2011
Trådstartare
#70
tackar smile ja det är nerlagt många timmar i garaget på denna...haha smile blir ännu mer i vinter roll


154 Inlägg
29 augusti 2011
Trådstartare
#71
tjosan, här kommer bilder på gårdagens meck med kopplingen och kvällens meck med 1031 bakaxeln med lamelldiff!

Fick isär kopplingen...ooj vad dålig den va haha tongue

http://i51.tinypic.com/3325ohj.jpg

Monterat smile

http://i53.tinypic.com/2r1zkup.jpg

En bild på den rostiga 1031 axeln som ska blästras och lackas med 2 komponent
http://i52.tinypic.com/11ruc06.jpg

Har börjat riva loss länkarmarna och diverse skit som sitter på axeln nu så den ska blästras så småningom smile

Noterade även att bakaxeln hade utväxlingen 3,73, vilket jag tror blir rätt lagom smile

Allt för idag!
Senast redigerat av risenman (29 augusti 2011)


579 Inlägg
29 augusti 2011
#72
Gött mä ny koppling i alla fall smile Nåt som skulle behövas bytas på min å tongue Bakaxeln va väl inte precis i "show stuket" direkt, men allt går å lösa med lite svordomar å en gnutta vilja wink


154 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
#73
Svordomar öl å en jävla vilja så ska de gå att genomföra:-) kommer bli fint sen de lovar jag:-)


579 Inlägg
30 augusti 2011
#74
hehe smile Jodå dä tvivlar jag inte på wink


Inofficiell Alkoholkontrollant.
451 Inlägg
30 augusti 2011
#75
Kul projekt!

Ska defenetivt följas.

Det handlar inte om hur fort man kör, utan attityden när man glider.

4 001 Inlägg
30 augusti 2011
#76
Ifall den kopplingen börjar slira så har jag ett par begagnade 2-skiviga Tilton liggande, PM:a om intresse finns

Edit: som flera andra skrivit så är det en DANA-diff den du har där, inte den starkaste diffen som finns utan den behöver lite omvårdnad ibland, det sitter ett kors i den som man får byta ut regelbundet för att det spricker, tänk bara på att när man delar diffen så är skruvarna som sitter där vänster-gängade.
Senast redigerat av kolvas (30 augusti 2011)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

154 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
#77
kolvas skrev:
Ifall den kopplingen börjar slira så har jag ett par begagnade 2-skiviga Tilton liggande, PM:a om intresse finns

Edit: som flera andra skrivit så är det en DANA-diff den du har där, inte den starkaste diffen som finns utan den behöver lite omvårdnad ibland, det sitter ett kors i den som man får byta ut regelbundet för att det spricker, tänk bara på att när man delar diffen så är skruvarna som sitter där vänster-gängade.

bra att veta big_smile riktpris på dom ungefär? får se hur länge diffen håller helt enkelt haha smile


4 001 Inlägg
30 augusti 2011
#78
risenman skrev:
kolvas skrev:
Ifall den kopplingen börjar slira så har jag ett par begagnade 2-skiviga Tilton liggande, PM:a om intresse finns

Edit: som flera andra skrivit så är det en DANA-diff den du har där, inte den starkaste diffen som finns utan den behöver lite omvårdnad ibland, det sitter ett kors i den som man får byta ut regelbundet för att det spricker, tänk bara på att när man delar diffen så är skruvarna som sitter där vänster-gängade.

bra att veta big_smile riktpris på dom ungefär? får se hur länge diffen håller helt enkelt haha smile

http://www.garaget.org/annonser/prylar/ … lvo_298947

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

154 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
#79
Jahopp, efter många breställ med den gamle 240in så sa diffen upp sig i fredags...inte konstigt med tanke på att där har varit rätt många 18åringar på denna bil genom tiderna.. Diffen rasade på riksväg 27 vilket var lite jobbigt men det löste sig till slut haha smile aja dags att ställa av den inför hösten/vintern och byta till lamelldiffade axeln när den blivit renoverad.
Har även införskaffat mig en volvo 245 bruksbil... får se hur länge den klarar vintern wink

När ekonomin blir lite bättre så ska jag beställa hem nya poly bussningar till 240 turbon från kg och även lite annat smått och gott! smile
Senast redigerat av risenman (11 september 2011)


154 Inlägg
19 oktober 2011
Trådstartare
#80
tjena har börjat riva isär bakaxeln på 240in å hittade lite smått o gott smile notera drev pinnen som fastnat mot diffhuset längst upp cool

http://i56.tinypic.com/j67atg.jpg

lite småplock som låg löst å skräpade bland dom andra dreven smile

http://i56.tinypic.com/2jb9z48.jpg

inget mer för idag smile



Sök