3428
Sök

Varning!! Ännu fler lurendrejerier!

1 738 Inlägg
6 april 2011
Trådstartare
Tjena alla gasglada lol

Jag kom hem från jobbet i måndags och då hade jag fått mig ett intressant brev, avsändaren var från spanien men texten självklart på engelska. Engelskan var så bra så att redan där funderade jag lite om det värkligen var en spanjor som skrivit detta! Iaf detta brev var i högsta grad "topphemligt" stod det, och han inledde med att han ville ha hjälp av mig med ett bank ärende. Han fortsatte texten med att jag säkerligen vart förvånad att få detta brev men han presenterade sig själv med namn, tele nr, fax och mail! Varför kontaktade han mig då, jo enligt honom dog nyligen hans klient vid namnet Fare- ingmar "DAHLQVIST" vilket även är mitt efternamn. Men vem fan är "Fare ingemar"? jag känner ingen och har aldrig haft det namnet i min släkt! Men hans betalning hade uteblivit pga hans bortgång och nu satt det 7,500,000 dollar på ett konto som bara "jag" kan komma åt :S 10% skulle han ge till en orginisation och de övriga 90% skulle han och jag dela på big_smile han försäkrade om att det inte var nåt lurendrejeri och att dagen skulle sluta bra efter våran delning på pengarna!

Jag tror inte ett skit på detta och har även hört att folk råkat ut för detta förr, och som jag förstod det så "rånar" eller tvättar jag pengarna åt denna idiot som blir miljonär och jag efterlyst med garanterat ett fängelse straff!

Ville bara varna alla mina medmänniskor för detta, men så dumma är ni nog inte! någon mer som blivit utsatt?

MVH joakim dahlqvist
Senast redigerat av 940RDALLE (6 april 2011)

3 182 Inlägg
6 april 2011
gå till polisen med det.

1 738 Inlägg
6 april 2011
Trådstartare
pukan2 skrev:
gå till polisen med det.

Funderar på det men dom kommer ju garanterat ingen stans med detta? "SOM VANLIGT"

3 182 Inlägg
6 april 2011
sant men då håller dom säker kolla på personen som skickar det.

1 738 Inlägg
6 april 2011
Trådstartare
pukan2 skrev:

denna person som försöker "luras" har ju ingen aning om vad jag har för mail m.m så polisen skulle ju kunna fortsätta att skriva till honom och sedan förhoppnings vis sätta dit honom?

2 174 Inlägg
6 april 2011
940RDALLE skrev:
pukan2 skrev:

denna person som försöker "luras" har ju ingen aning om vad jag har för mail m.m så polisen skulle ju kunna fortsätta att skriva till honom och sedan förhoppnings vis sätta dit honom?

Brottsprovokation är olagligt i Sverige tyvär. Bra ide annars men bara slänga brevet, eller fråga vilken bank som pengarna finns på sen kolla med banken, superenkelt smile

1 738 Inlägg
6 april 2011
Trådstartare
hangman skrev:
940RDALLE skrev:
pukan2 skrev:

Brottsprovokation är olagligt i Sverige tyvär. Bra ide annars men bara slänga brevet, eller fråga vilken bank som pengarna finns på sen kolla med banken, superenkelt smile

Orkar inte bry mig så jag lägger ner det, men ville varna alla andra som inte visste om något wink

Ha det gött!

58 Inlägg
6 april 2011
Jag har varit med om samma sak flera gånger då är mejlen både på svenska och engelska. Senast jag fick ett sånt där mejl skulle jag hjälpa någon tjej vars pappa hade vart någon president men han hade blivit mördad och hon hade fått 1miljon dollar och om jag hjälpte henne skulle jag få 10% av pengarna. Men hon hade inge passa så hon kunde inte ta sig in i Sverige och om jag inte skulle hjälpa henne så skulle hon bli mördad av hennes styvmamma eller va de nu va.

Haha ja vad ska man säga? Måste ju va någon som har jävligt tråkigt som sitter och skriver de där?!

1 738 Inlägg
6 april 2011
Trådstartare
den sista idioten är inte född än smile

58 Inlägg
6 april 2011
940RDALLE skrev:

Nej tyvärr:P

1 798 Inlägg
6 april 2011
940RDALLE skrev:

Idioternas moder är alltid gravid... wink

1 738 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
Hilmer skrev:
940RDALLE skrev:

Idioternas moder är alltid gravid... wink

Hehe stämmer till 100% wink

Team dBakuten
3 453 Inlägg
7 april 2011
Vanligt hederligt "nigeria" brev.. Släng och bry dig inget mer.

Får normalt minst ett i veckan.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

1 758 Inlägg
7 april 2011
Får liknande mail då och då. Är alltid kul att maila lite fram och tillbaks och hålla på och krångla med dem. De brukar faktiskt orka rätt länge när de väl tror att man är korkad och har nappat. Har flera gånger lyckats få dem att maila inscannade bankdokument etc. Ofta ganska dåligt förfalskade sådana, bör tilläggas. tongue Typ klippt och klistrat i paint, eller något annat avancerat program.
Sen skriver man att man för säkerhets skull gjort lite efterforskningar och inte kan hitta någon bank med det namnet (för så brukar det vara (googlar man banknamnet hittar man enbart varningar för folk som försöker blåsa en med det namnet)). Sen väntar man med spänning på deras korkade bortförklaringar om att banken precis har bytt namn, blivit uppköpt eller någon annan dumhet. Mycket roande!
Gör förstås ingen skillnad egentligen, men det är alltid kul att veta att man slösat bort flera timmar av deras tid.
Bör kanske tilläggas att den mailadress jag använder för detta är min "slaskmail". Går inte att koppla till mig (om de nu inte kontaktar polisen som i sin tur inleder förundersökning och kräver ut IP-adress från de som tillhandahåller mailtjänsten). Men det lär ju vara ganska osannolikt! smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 april 2011
Spam mail får alla hela tiden, inget vi behöver diskutera i forumet.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök