3860
Sök

Varför plockade Volvo bort T5 som val på V70 årsmodell -08 och sänkt effekten på den i de andra Volvo-modellerna?

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
17 april 2011
#21
volvoandy90 skrev:
rickylicious skrev:
Andromeda skrev:
Edit: Och sedan är min ståndpunkt fortfarande att man silar mygg och sväljer kameler. Kina smäller upp ett kolkraftverk i veckan, och varje sådant släpper ut lika mycket koldioxid som hela Sveriges fordonstrafik gör på ett år. Varför inte verka för att dessa stormakter skaffar sig lite mer miljövänliga alternativ?

Med risk för att sticka folk ännu lite mer i ögonen. Det är precis det här jag pratar om när jag säger "Dumma Svenssons".

"DOM ÄR VÄRRE ÄN OSS JU, LÅT OSS KÖRA VÅRA T5OR!!!!111"

Det är väl precis så irrelevant som det kan bli vad man kör på för bränsle i Kina? Låt dom tanka luft eller gammalt kärnavfall om dom vill. Känner du att Kina kör på fel bränsle? Bra, börja då jobba politiskt för att påverka det. Det behövs verkligen. Men sitt inte och använd deras idioti som ett skäl för att vi ska vara lika dumma. Kina gör mycket korkade saker, ska vi apa efter det också?

"I Kina äter man hundar och tankar bensin, varför ska vi då köra etanol och äta gris?"

Var och en har sitt ansvar på denna jord, det funkar inte att skylla på att andra gör fel.



Och till personen som sa att en T5 går att köra bensinsnålt om man kör lugnt. Varför köpa en stor T5 med så många hästkrafter som möjligt i ett land där du får köra i max 120 och där bensinpriserna är rekordhöga, om man sen ska ligga och tänka eco-driving hela tiden för annars drar förbrukningen iväg 1,5l/mil?

Tänker du efter lite så förstår du nog varför man tillverkar mindre motorer (ledtråd: folk vill köpa mindre motorer).

Jag själv tycke det är kul med en bil som tar sig framåt med många hästar, men det är det minsta vi behöver både för oss själva och andras skull.

Jag tror du är på fel forum smile

Både jag och nej. smile Jag själv gillar snabba bilar, men lider av klyven personlighet då halva jag förstår att vi någonstans måste skärpa till oss. smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

3 354 Inlägg
17 april 2011
#22
ProXem skrev:
Nu förstår jag inte alls vad ni pratar om? T5 finns ju kvar som motor, och nu menar jag inte 2.5FT.
Den t5:an som finns är på 240 hk wink

den t5an e en 4cyl tongue

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Rumpmas
3 860 Inlägg
17 april 2011
#23
rickylicious skrev:
Andromeda skrev:
Edit: Och sedan är min ståndpunkt fortfarande att man silar mygg och sväljer kameler. Kina smäller upp ett kolkraftverk i veckan, och varje sådant släpper ut lika mycket koldioxid som hela Sveriges fordonstrafik gör på ett år. Varför inte verka för att dessa stormakter skaffar sig lite mer miljövänliga alternativ?

[qoute]
MP-propaganda

I vårt ansvar för att "rädda världen åt framtiden" ingår definitivt inte att endast försvåra Sveriges ekonomiska utveckling. Genom att över en natt helt eliminera Sveriges CO2-utsläpp återstår endast 99,8% av CO2-utsläppen i världen, medan vi går tillbaka till medeltiden. OM all trafik i Sverige ställs om till etanol uppnår vi en global besparing på cirkus en tiondels promille. Det betyder med andra ord ingenting i sammanhanget.

För att ta vårt ansvar och "rädda världen" ligger det på oss att i första hand påverka där vi kan göra störst skillnad, dvs att påverka de riktigt stora "bovarna" i världen. Som sagt, Sverige kan lägga sig ned och dö, och det gör ingen skillnad i sammanhanget. Den i stort sett blocköverskridande politiken i Sverige att ständigt jobba för högre energiskatter är för att det är en god och säker skatteintäkt då vi faktiskt måste transportera oss.

Menar du allvar med att vi måste göra något borde du och Miljöpartiet omedelbart lyfta korpgluggarna från de stackars skattetyngda svenskarna och vidga blicken internationellt. Jag blir fortfarande helt förbluffad över att folk i gemen tänker så lite själva och har så otroligt dåligt källkritiskt tänkande trots att tillgängligheten på information aldrig har varit större än den är idag.


Webbutvecklare
2 369 Inlägg
17 april 2011
#24
Andromeda skrev:
rickylicious skrev:
Andromeda skrev:
Edit: Och sedan är min ståndpunkt fortfarande att man silar mygg och sväljer kameler. Kina smäller upp ett kolkraftverk i veckan, och varje sådant släpper ut lika mycket koldioxid som hela Sveriges fordonstrafik gör på ett år. Varför inte verka för att dessa stormakter skaffar sig lite mer miljövänliga alternativ?

[qoute]
MP-propaganda

Idiotisk-text

En person som verkar vet allt om miljön men som ändå inte tror på "många bäckar små"-effekten. Om Sverige lägger sig ner och dör så minskar ju världens utsläpp. Det skriver du först med din (påhittade?) 99,8%-siffra, men i nästa mening säger du att det inte gör någon skillnad. Konstigt.

MP är för övrigt det sista jag skulle tillhöra.

För mig är det bara naturligt att vi inte kan bete oss på ett sätt bara för att någon annan gör det. Vare sig det gäller bränsle i bilen eller vad vi äter. Det är det absolut sämsta argumentet som människan någonsin har hittat på. Låter som något man hämtar i sandlådan. "Han slog först".

Det är tråkigt att du verkar tro att vi bara har 2 alternativ. Antingen kör vi på som innan, mer T5or åt folket. Eller så många vi vända helt om över en natt. Vem har lurat i dig det?

Nästan hela världen (inklusive du och jag) behöver tänka om helt och hållet. Det är inte för miljöns skull och det går inte över en natt. Vår jord skiter helt i vad du tankar i din bil. Jorden har överlevt allt möjligt. Meteoriter stora som städer, magnetiska stormar, dinosauriebajs, you name it. Vad vi än gör så kommer miljön att skita helt i det och återställa sig den dagen vi har dödat oss själva. Dom enda som tar skada är VI. Mina (och dina?) barn, barnbarn, barnbarns barn, kommer att växa upp på samma plats som oss. Det är dom som tar skada av att vi sitter här med våra 0,02% global påverkan och säger "det gör inget för dom släpper ut mer skit i Kina". Det är dom som får växa upp i städer som får allt sämre och sämre luft.

Förstår du inte det?

För mig har det inte ett skit med Miljöpartiet att göra.

Jag tycker bara att det borde väga tyngre att vi och våra efterträdare mår bra än att man ska ha en onödigt stor motor. Sluta tänk globalt och titta på dig själv och ditt land.

Kom tillbaks när du har slutat med "Han slog först"-snacket och att peta in folk i politiska partier för att du själva inte har några bra argument.
Senast redigerat av rickylicious (17 april 2011)

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Rumpmas
3 860 Inlägg
17 april 2011
#25
rickylicious skrev:
Andromeda skrev:
rickylicious skrev:
[qoute]
MP-propaganda

Idiotisk-text

En person som verkar vet allt om miljön men som ändå inte tror på "många bäckar små"-effekten. Om Sverige lägger sig ner och dör så minskar ju världens utsläpp. Det skriver du först med din (påhittade?) 99,8%-siffra, men i nästa mening säger du att det inte gör någon skillnad. Konstigt.

MP är för övrigt det sista jag skulle tillhöra.

För mig är det bara naturligt att vi inte kan bete oss på ett sätt bara för att någon annan gör det. Vare sig det gäller bränsle i bilen eller vad vi äter. Det är det absolut sämsta argumentet som människan någonsin har hittat på. Låter som något man hämtar i sandlådan. "Han slog först".

Det är tråkigt att du verkar tro att vi bara har 2 alternativ. Antingen kör vi på som innan, mer T5or åt folket. Eller så många vi vända helt om över en natt. Vem har lurat i dig det?

Nästan hela världen (inklusive du och jag) behöver tänka om helt och hållet. Det är inte för miljöns skull och det går inte över en natt. Vår jord skiter helt i vad du tankar i din bil. Jorden har överlevt allt möjligt. Meteoriter stora som städer, magnetiska stormar, dinosauriebajs, you name it. Vad vi än gör så kommer miljön att skita helt i det och återställa sig den dagen vi har dödat oss själva. Dom enda som tar skada är VI. Mina (och dina?) barn, barnbarn, barnbarns barn, kommer att växa upp på samma plats som oss. Det är dom som tar skada av att vi sitter här med våra 0,02% global påverkan och säger "det gör inget för dom släpper ut mer skit i Kina". Det är dom som får växa upp i städer som får allt sämre och sämre luft.

Förstår du inte det?

För mig har det inte ett skit med Miljöpartiet att göra.

Jag tycker bara att det borde väga tyngre att vi och våra efterträdare mår bra än att man ska ha en onödigt stor motor. Sluta tänk globalt och titta på dig själv och ditt land.

Kom tillbaks när du har slutat med "Han slog först"-snacket och att peta in folk i politiska partier för att du själva inte har några bra argument.

Du verkar ju å andra sidan helt sakna vilja och insikt om problemet på global nivå, utan tro att isbjörnarna i Arktis slipper drunkna bara hela Sverige börjar tanka etanol. Och det är tyvärr ingen påhittad siffra. Hela Sveriges transportsektors utsläpp står endast för 0,1% (1ppm) av de globala CO2-utsläppen. Totalt med industri, livsmedels- och bostadssektorn inkluderad står vi för 0,2%. Vi har också försvinnande små utsläpp av de mer lokalt och i mindre utsträckning kontinentalt påverkande svavelföreningarna i och med att det sedan många år finns krav på katalysatorer på fordon och rökgasrening i industrier.

Du verkar inte förstå riktigt hur gasen CO2 fungerar. Det spelar ingen roll var på Jorden den släpps ut. Den sprids och ackumuleras i atmosfären ganska jämnt fördelat, till skillnad från exempelvis SO2 (svaveldioxid) som binds till vattenmolekyler och transporteras från t ex Ruhrområdet och faller som surt regn i södra och mellersta Sverige. De enorma mängder CO2 exempelvis Kina släpper ut påverkar därför klimatet globalt i allra högsta grad.

Jag är absolut inte emot att Sverige gör sin del, men man behöver inte överarbeta det då det bara skadar vår egen ekonomi utan att göra någon större nytta. Om den samlade svenska koldioxidskatten på svenskt transportbränsle istället lades på utvecklingsarbete för förnyelsebara energikällor i Kina skulle vi kunna göra betydligt större besparingar/krona. Och eftersom alla på beslutande nivå verkar vara ense om att CO2-besparingar innebär stora kostnader och ett hinder för det enskilda landets ekonomiska utveckling är det ju viktigt att varje satsad eller förlorad krona gör så mycket nytta som möjligt.

Att i ett land där man är rejält beroende av bilen på många håll ha bland de högsta bränsleskatterna i världen för att just "rädda världen" när vi med alla transporter inom landet står för 0,1% av utsläppen globalt är att skjuta sig själv i foten och rentav kontraproduktivt. Ett av skälen till att snart nog bara Kuba (lätt ironiserande överdrift) har en äldre bilpark än Sverige kan ju faktiskt delvis bero på våra höga skatter på inkomst och drivmedel. Mindre pengar i plånboken ger självklart en lägre nybilsförsäljning. Och naturligtvis mindre köp av tjänster och sällanköpsprodukter i allmänhet som håller tillbaka nyanställningar i svenska företag och  bromsar konjunkturen. Undantaget miljöutredare.

Jag är inte alls inne på att vi bara ska titta på och skita i allt. Utan att vi ska bromsa utsläppen där det gör bäst nytta. Så länge Kina m fl har samma miljöregler som Sverige hade i början av 1900-talet spelar det ju nämligen ingen roll vad vi gör på hemmaplan, det går åt helvete i alla fall. Det finns ingen poäng i att just vi ska ligga hundra år före på bekostnad av vår egen befolkning. Snarare verkar det som ett avskräckande exempel för Kina & Co att peka på när någon där börjar tala om miljöarbete. "Kolla på nordborna och hur deras samhälle bromsats av miljöarbetet, det skiten ska vi inte ha."Vi måste snarast få till mer vettiga globala överenskommelser, problemet är ju just att snart sagt inga andra länder än EU-länderna är villiga att offra ett par procents tillväxt för den goda saken, speciellt inte USA.
Senast redigerat av Andromeda (17 april 2011)


193 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
#26
rickylicious skrev:
Andromeda skrev:
Edit: Och sedan är min ståndpunkt fortfarande att man silar mygg och sväljer kameler. Kina smäller upp ett kolkraftverk i veckan, och varje sådant släpper ut lika mycket koldioxid som hela Sveriges fordonstrafik gör på ett år. Varför inte verka för att dessa stormakter skaffar sig lite mer miljövänliga alternativ?

Och till personen som sa att en T5 går att köra bensinsnålt om man kör lugnt. Varför köpa en stor T5 med så många hästkrafter som möjligt i ett land där du får köra i max 120 och där bensinpriserna är rekordhöga, om man sen ska ligga och tänka eco-driving hela tiden för annars drar förbrukningen iväg 1,5l/mil?

Tänker du efter lite så förstår du nog varför man tillverkar mindre motorer (ledtråd: folk vill köpa mindre motorer).

Jag själv tycke det är kul med en bil som tar sig framåt med många hästar, men det är det minsta vi behöver både för oss själva och andras skull.

Att den motorn är stor kan jag inte hålla med om, lagom som brukis skulle jag säga tongue Bara för att maxhastigheten i sverige är 120 så betyder det inte att bilen ej brukas i högre hastighet. Vart och varannat år så blir det 2-300 mil Autobahn körning för min del. Och varför måste man köra fort pga man har stor motor? T ex så är det skönt när jag drar husvagn att slippa växla ner vid omkörningar, nu är det bara att ligga och dra på 6ans växel hela vägen till kusten/fjällen. För övrigt så brukar snittförbrukningen ligga på 1,2-1,3l/mil vid en snitthastighet på 80km/h med full lastad bil/takbox och husvagn. smile Jag har fått upp den genomsnittliga förbrukningen till 1,5l/mil en gång när jag åkte från tjeckien med full lastad bil/takbox och hade bråttom till rostock för att hinna med färjan till sverige, då hamnade snitthastigheten på strax under 200. Vilket jag inte tycker är alls dåligt!

Jag kan bara säga att jag avgudar den motorn! smile Läs gärna testet för just denna T5an: http://www.teknikensvarld.se/files/TV04 … v70_95.pdf

Dock så vore det trevligt med lite nyare bil, så tycker det är väldigt synd att dom har tagit bort just den motorn..


PS.

Flytta miljödiskussionen till en annan tråd! smile
Senast redigerat av Stennert (18 april 2011)

95 Inlägg
18 april 2011
#27
Stennert skrev:
Jag kan bara säga att jag avgudar den motorn! smile Läs gärna testet för just denna T5an: http://www.teknikensvarld.se/files/TV04 … v70_95.pdf

Dock så vore det trevligt med lite nyare bil, så tycker det är väldigt synd att dom har tagit bort just den motorn..

Kan inte annat än instämma! Motorkaraktär, effekt och växellåda är riktigt bra, för att inte nämna hur enkel den är att trimma smile Sett till bilstorlek och motoreffekt är den faktiska förbrukningen inte heller så farlig utan egentligen relativt låg.

Jag har egentligen lite av samma problem som du. Skulle gärna vilja byta till nyare modell men känner att det för min del inte finns något vettigt motoralternativ hos Volvo.

193 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
#28
Ja det enda som saknas är symmetrisk fyrhjulsdrift och bakhjulsdrift som tillval! wink Det beror på vad man jämför med, bussen som min pappa var nere med i tyskland på öl och vin resa vägde en bit över 30 ton på hemvägen och de hade en snittförbrukning på 3,7l/mil. wink Men jag håller med dig, jämfört med bilar i samma klass så är bensinförbrukning väldigt låg!
Senast redigerat av Stennert (19 maj 2011)


Sök