2978
Sök

Insidan på bakdäcken på 850 slits enormt

116 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
#1
Min volvo 850-94 sliter upp däcken på insidan bak ngt extremt. Bilen slingrar sig även som en orm på vägen på grus-snö eller vid halt väglag. Livsfarlig att köra alltså. På ren asfalt märks ingenting. Helkonstigt lr är det nån som har en bra förklaring? Dubbdäcken var inne på väven när jag skulle sätta på sommardäcken men vågar ju inte sätta på nya sommardäck om dom blir som vinterdäcken på 3 mån.

926 Inlägg
17 april 2011
#2
Se över alla bussningar och leder, får inte vara något glapp. Är det OK lämna in på 4-hjulsmätning.
Är det extremt kan man nästan se att något hjul pekar åt fel håll.

Mats

116 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
#3
Är det några leder bak lr hur menar du? Stötdämpare o fjädrar kan det spela in tro?

1 878 Inlägg
17 april 2011
#4
kanske är det så att någon har ställt in Camber'n åt helvete. men som tidigare talare, gå över bussningarna (sitter 4st i bakvagnen) sen har du dämpare och fjädrar.

http://www.barrystyre.co.uk/cdata/27641/img/27641_893738i.jpg
Senast redigerat av Frozen1985 (17 april 2011)


1 043 Inlägg
17 april 2011
#5
Det går bara justera toe-in på den bilen, men en hjulinställning löser nog ditt problem.

116 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
#6
norpan1 skrev:
Det går bara justera toe-in på den bilen, men en hjulinställning löser nog ditt problem.

Verkar som felet kommit efter att volvo Davidsson bytte krängningshämmarstaget fram. Alltså hela staget inte det lilla stab.staget.

1 043 Inlägg
17 april 2011
#7
Prata med dom om det innan du gör hjulinställning då.

116 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
#8
norpan1 skrev:
Prata med dom om det innan du gör hjulinställning då.

Ändrar dom på Cambern när dom byter krängstaget?

1 043 Inlägg
17 april 2011
#9
Nej, det går ej justera bak.

500 Inlägg
17 april 2011
#10
Det ska till extrem camber-vinkel för att slita däck så. Låter helt klart som att det är toe out bak. En 4-hjulsinställning är vad som krävs.


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
17 april 2011
#11
det är vanligt att bussningen som håller just högra sidan av bakvagnen/axeln på 850 går sönder. hållaren till bussningen är just i aluminium och brukar även den gå i bitar. då får man ändrad toe-vinkel och bilen slingrar sig fram då högerhjulet ändrar sig medan man kör.

den är väldigt enkel att byta och kostar inte många kronor


huh?
10 427 Inlägg
17 april 2011
#12
Inte så att bilen är sänkt väldigt mycket?
Senast redigerat av steifan (17 april 2011)


116 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
#13
steifan skrev:
Inte så att bilen är sänkt väldigt mycket?

helt orginal. jag är enda ägaren. har bara gått 12 000 mil

4 822 Inlägg
17 april 2011
#14
steifan skrev:
Inte så att bilen är sänkt väldigt mycket?

det spelar ingen roll om den är sänkt eller inte för lutningen på däcket påverkas inte.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

116 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
#15
Ok. Tack så hemskt mycket för alla svar. Lika bra att lämna in den för hjulinställning så man får svar på Cambervinkeln verkar det som.

116 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
#16
mk2_power skrev:
det är vanligt att bussningen som håller just högra sidan av bakvagnen/axeln på 850 går sönder. hållaren till bussningen är just i aluminium och brukar även den gå i bitar. då får man ändrad toe-vinkel och bilen slingrar sig fram då högerhjulet ändrar sig medan man kör.

den är väldigt enkel att byta och kostar inte många kronor

Exakt var sitter hållare o bussning?

4 822 Inlägg
18 april 2011
#17
här ser du hur bussningarna ser ut.(Du behöver fylla i ditt regnr för att visa delarna som passar din bil)
http://www.skruvat.se/Bakvagn-C169.aspx

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.


Sök