3403
Sök

Roterande eller oscillerande polermaskin?

Bilvårdstekniker
766 Inlägg
8 september 2011
#41
Tercel skrev:
Har läst igenom tråden nu och det känns som att någon har missat poängen, det är skillnad på cleaner/polish och hårdvax, jag kör polish/cleaner för hand o lägger på hårdvaxet med maskinen.

Hur gör ni andra?

(ps kör en vanlig osc slipmaskin som funkar till trä och med biltemas hättor)

Skulle snarare säga att om du vänder på ditt sätt, alltså kör hårdvaxet för hand och medlen med polerade effekt med maskinen, eller allt med maskinen så får du garanterat ett bättre resultat, smile

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se

59 Inlägg
8 september 2011
#42
Jag menade mera hur medlen påverkade maskinerna.

har jue lite puts på mina, men kör ändå cleaner polish för att få bort allt o få samma färg, dom bearbetar jue olika så klart det går tyngre med cleaner emot hårdvax, sen beror det väl även på hur sliten lacken är?



https://www1.garaget.org/archive/81/80376/107292/large_107292-1022259.jpg
Senast redigerat av Tercel (9 september 2011)


270 Inlägg
9 september 2011
#43
Tercel skrev:
Har läst igenom tråden nu och det känns som att någon har missat poängen, det är skillnad på cleaner/polish och hårdvax, jag kör polish/cleaner för hand o lägger på hårdvaxet med maskinen.

Hur gör ni andra?

(ps kör en vanlig osc slipmaskin som funkar till trä och med biltemas hättor)

Haha det har jag också testat smile

59 Inlägg
9 september 2011
#44
DanneGTV6 skrev:
Tercel skrev:
Har läst igenom tråden nu och det känns som att någon har missat poängen, det är skillnad på cleaner/polish och hårdvax, jag kör polish/cleaner för hand o lägger på hårdvaxet med maskinen.

Hur gör ni andra?

(ps kör en vanlig osc slipmaskin som funkar till trä och med biltemas hättor)

Haha det har jag också testat smile

Men berätta då steg för steg hur du gör så vi andra kan dra lärdom av det.

vi vill jue &så bli bättre!


Mvh Niklas


270 Inlägg
9 september 2011
#45
Tercel skrev:
DanneGTV6 skrev:
Tercel skrev:
Har läst igenom tråden nu och det känns som att någon har missat poängen, det är skillnad på cleaner/polish och hårdvax, jag kör polish/cleaner för hand o lägger på hårdvaxet med maskinen.

Hur gör ni andra?

(ps kör en vanlig osc slipmaskin som funkar till trä och med biltemas hättor)

Haha det har jag också testat smile

Men berätta då steg för steg hur du gör så vi andra kan dra lärdom av det.

vi vill jue &så bli bättre!


Mvh Niklas

Jag kör med roterande polermaskin. Först riktigt grov rubbing (M105) med ulltrissa för att får bort alla repor, sen inspekterar jag genom att torka av lacken med alkohol, och fortsätter med ultrissan om det behövs tills alla repor är borta, och sedan rengöra med alkohol igen. Sedan använder jag polish (M205) och skumtrissa, och alkoholen igen innan jag lägger på vax.

59 Inlägg
9 september 2011
#46
Tack för det, bra med steg för steg! smile

Jag har Lahega steg 3 och fem, ganska antikt men bra.
Senast redigerat av Tercel (9 september 2011)


Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
9 september 2011
#47
DanneGTV6 skrev:
Tercel skrev:
DanneGTV6 skrev:

Haha det har jag också testat smile

Men berätta då steg för steg hur du gör så vi andra kan dra lärdom av det.

vi vill jue &så bli bättre!


Mvh Niklas

Jag kör med roterande polermaskin. Först riktigt grov rubbing (M105) med ulltrissa för att får bort alla repor, sen inspekterar jag genom att torka av lacken med alkohol, och fortsätter med ultrissan om det behövs tills alla repor är borta, och sedan rengöra med alkohol igen. Sedan använder jag polish (M205) och skumtrissa, och alkoholen igen innan jag lägger på vax.

Är skumtrissan med roterande också?


772 Inlägg
9 september 2011
#48
DanneGTV6 skrev:
Jag kör med roterande polermaskin. Först riktigt grov rubbing (M105) med ulltrissa för att får bort alla repor, sen inspekterar jag genom att torka av lacken med alkohol, och fortsätter med ultrissan om det behövs tills alla repor är borta, och sedan rengöra med alkohol igen. Sedan använder jag polish (M205) och skumtrissa, och alkoholen igen innan jag lägger på vax.

Oj då, du kör den väldigt seriösa grovjobbet. Oftast behöver man inte köra med ulltrissa längre. Smartab rekomenderar inte ens dessa trissor längre eftersom risken för att lacken blir flammig är så stor. Så dem har koncentrerat sig på att utveckla medlena till att passa vanliga kuddar och oscillerande maskiner istället.
Och om du tex har en V40 med väldigt mjuk lack, så skulle en ulltrissa med stor säkerhet förstöra lacken. Så det beror mycket på vad du har för lack vad du bör köra med för trissa och medel.
Men på många lacker så blir det bra resultat med ulltrissa och efterjobbet. Men för det mesta är det för mycket jobb med det. (Anser jag)

357 Inlägg
9 september 2011
#49
Mja, nu behöver ni inte bli så extrema någon av er:)

Ulltrissa funkar ju jättebra vid rätt ändamål och även på en mjuk lack om det behövs, men det är ju onödigt att överarbeta för att sedan behöva göra jobbet igen med skumgummi:)

Men det ena tar ju inte ut det andra även om ja föredrar en oscillerande Toptool framför en roterande likvärdig.

Och för en nybörjare skulle ja rekomendera en oscillerande cotech maskin alla dar i veckan.
Har kört bort 2tusen sliprepor efter våtslip många gånger med en sån, optipad och grövre menzerna polermedel.

MVH/

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook

270 Inlägg
9 september 2011
#50
PoulZen skrev:
DanneGTV6 skrev:
Jag kör med roterande polermaskin. Först riktigt grov rubbing (M105) med ulltrissa för att får bort alla repor, sen inspekterar jag genom att torka av lacken med alkohol, och fortsätter med ultrissan om det behövs tills alla repor är borta, och sedan rengöra med alkohol igen. Sedan använder jag polish (M205) och skumtrissa, och alkoholen igen innan jag lägger på vax.

Oj då, du kör den väldigt seriösa grovjobbet. Oftast behöver man inte köra med ulltrissa längre. Smartab rekomenderar inte ens dessa trissor längre eftersom risken för att lacken blir flammig är så stor. Så dem har koncentrerat sig på att utveckla medlena till att passa vanliga kuddar och oscillerande maskiner istället.
Och om du tex har en V40 med väldigt mjuk lack, så skulle en ulltrissa med stor säkerhet förstöra lacken. Så det beror mycket på vad du har för lack vad du bör köra med för trissa och medel.
Men på många lacker så blir det bra resultat med ulltrissa och efterjobbet. Men för det mesta är det för mycket jobb med det. (Anser jag)

Det hela är mycket enkelt... prova att torka av lacken med alkohol, koncentrerad spolarvätska, t-röd eller någon annan vätska med alkohol i så får du se att reporna inte försvinner.

270 Inlägg
9 september 2011
#51
KaptenHaddock skrev:
Mja, nu behöver ni inte bli så extrema någon av er:)

Ulltrissa funkar ju jättebra vid rätt ändamål och även på en mjuk lack om det behövs, men det är ju onödigt att överarbeta för att sedan behöva göra jobbet igen med skumgummi:)

Men det ena tar ju inte ut det andra även om ja föredrar en oscillerande Toptool framför en roterande likvärdig.

Och för en nybörjare skulle ja rekomendera en oscillerande cotech maskin alla dar i veckan.
Har kört bort 2tusen sliprepor efter våtslip många gånger med en sån, optipad och grövre menzerna polermedel.

MVH/

Samma sak här. Torka av lacken med sprit, så får du se att reporna är tillbaka igen. Alla har ju lite spolarvätska någonstans i garaget smile

772 Inlägg
9 september 2011
#52
DanneGTV6 skrev:
PoulZen skrev:
DanneGTV6 skrev:
Jag kör med roterande polermaskin. Först riktigt grov rubbing (M105) med ulltrissa för att får bort alla repor, sen inspekterar jag genom att torka av lacken med alkohol, och fortsätter med ultrissan om det behövs tills alla repor är borta, och sedan rengöra med alkohol igen. Sedan använder jag polish (M205) och skumtrissa, och alkoholen igen innan jag lägger på vax.

Oj då, du kör den väldigt seriösa grovjobbet. Oftast behöver man inte köra med ulltrissa längre. Smartab rekomenderar inte ens dessa trissor längre eftersom risken för att lacken blir flammig är så stor. Så dem har koncentrerat sig på att utveckla medlena till att passa vanliga kuddar och oscillerande maskiner istället.
Och om du tex har en V40 med väldigt mjuk lack, så skulle en ulltrissa med stor säkerhet förstöra lacken. Så det beror mycket på vad du har för lack vad du bör köra med för trissa och medel.
Men på många lacker så blir det bra resultat med ulltrissa och efterjobbet. Men för det mesta är det för mycket jobb med det. (Anser jag)

Det hela är mycket enkelt... prova att torka av lacken med alkohol, koncentrerad spolarvätska, t-röd eller någon annan vätska med alkohol i så får du se att reporna inte försvinner.

Hur pass bra är det att göra det på lacken då? Speciellt efter polering då du öppnat upp lacken så att säga.
Hur inverkar det långtid på lacken? Fäster vax och lackförsegling lika bra efter att ha torkat hela lacken med alkohol?
På vissa lacker har jag sett att det blivit märken framför spolarvätskemunstyckena efter spolarvätska. Så jag tror inte det är något jag tänker testa på.
Har aldrig hört någon rekommendera att torka lacken med alkohol.

Ps: varför vara så noga med att få bort repor som bara syns när du tar alkohol på lacken? Hur ofta gör man det vanligen?

ps2: Räknas inte detta som alkohol missbruk? tongue

270 Inlägg
9 september 2011
#53
PoulZen skrev:
DanneGTV6 skrev:
PoulZen skrev:

Oj då, du kör den väldigt seriösa grovjobbet. Oftast behöver man inte köra med ulltrissa längre. Smartab rekomenderar inte ens dessa trissor längre eftersom risken för att lacken blir flammig är så stor. Så dem har koncentrerat sig på att utveckla medlena till att passa vanliga kuddar och oscillerande maskiner istället.
Och om du tex har en V40 med väldigt mjuk lack, så skulle en ulltrissa med stor säkerhet förstöra lacken. Så det beror mycket på vad du har för lack vad du bör köra med för trissa och medel.
Men på många lacker så blir det bra resultat med ulltrissa och efterjobbet. Men för det mesta är det för mycket jobb med det. (Anser jag)

Det hela är mycket enkelt... prova att torka av lacken med alkohol, koncentrerad spolarvätska, t-röd eller någon annan vätska med alkohol i så får du se att reporna inte försvinner.

Hur pass bra är det att göra det på lacken då? Speciellt efter polering då du öppnat upp lacken så att säga.
Hur inverkar det långtid på lacken? Fäster vax och lackförsegling lika bra efter att ha torkat hela lacken med alkohol?
På vissa lacker har jag sett att det blivit märken framför spolarvätskemunstyckena efter spolarvätska. Så jag tror inte det är något jag tänker testa på.
Har aldrig hört någon rekommendera att torka lacken med alkohol.

Ps: varför vara så noga med att få bort repor som bara syns när du tar alkohol på lacken? Hur ofta gör man det vanligen?

ps2: Räknas inte detta som alkohol missbruk? tongue

Hehe smile
Alkohol förstör absolut inte lacken, tvärtom så gör den lacken helt ren. På så vis ser man om man har fått bort alla repor eller inte. Alla polermedel innehåller nån form av smörjmedel, annars skulle det bara bli ett dammigt pulver när man polerar. Smörjmedlet lägger sig i repor och döljer dom, DÄRFÖR måste man torka rent med alkohol för att se vad man har gjort. Man får alltså en lack som är repfri när den är helt ren. Sen efter det kan man lägga på vax... om man vill.

Det är så jag jobbar iaf smile

357 Inlägg
9 september 2011
#54
Nej det blir det inte, om det är nått polermedel som inte döljer repor är det nog Menzerna.
Men du som kör Meguiars kanske måste det?
Men visst bör man alltid efterpolera med skumgummi när man polerat med lammull helt klart.
Och att använda spolarvätska eller tröd är ju inte att föredra då du även vill ha något smörjande i blandningen, så att kosta på nån form av top inspection etc för endamålet är inte bortkastade pengar.

Känns som det vore enklare för dig att acceptera att det finns fler sett än ditt att göra saker på.

För min egen del känns det roligt att man börjar få medhåll, för några år sedan resonerade alla som dig men nu börjar folk förstå att man kan både få bort repor och köra ner yta med en vanlig oscillerande maskin med rätt grejor.

MVH/

DanneGTV6 skrev:
KaptenHaddock skrev:
Mja, nu behöver ni inte bli så extrema någon av er:)

Ulltrissa funkar ju jättebra vid rätt ändamål och även på en mjuk lack om det behövs, men det är ju onödigt att överarbeta för att sedan behöva göra jobbet igen med skumgummi:)

Men det ena tar ju inte ut det andra även om ja föredrar en oscillerande Toptool framför en roterande likvärdig.

Och för en nybörjare skulle ja rekomendera en oscillerande cotech maskin alla dar i veckan.
Har kört bort 2tusen sliprepor efter våtslip många gånger med en sån, optipad och grövre menzerna polermedel.

MVH/

Samma sak här. Torka av lacken med sprit, så får du se att reporna är tillbaka igen. Alla har ju lite spolarvätska någonstans i garaget smile

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook

270 Inlägg
9 september 2011
#55
Zadran skrev:
Det är inte endast när man torkar bilen med alkohol som man ser reporna. Tvätta bilen ordentligt så har du fått tillbaka reporna om du kör med ett fett polermedel. Men finns inte många medel som inte döljer något alls. Så bäst är ju att tvätta bilen efter att man har polerat den så att man inte blir besviken efter man lagt på sitt dyra lackskydd och måste göra om jobbet igen.

Äntligen någon som fattar vad det handlar om! smile

Men som sagt, ett polermedel måste innehålla någon form av smörjning.

Tummen upp för dina bilar!

357 Inlägg
9 september 2011
#56
Alkohol på en mf duk kan i allra högsta grad lämna repor på en lack.
Känns som du är lite väl självsäker i dina uttalanden.
På de flesta moderna lacker går det utmärkt även om ja absolut föredrar en produkt som är gjord för uppgiften.
Men på en känslig säg tex n av subarus mörka klulörer, eller en äldre solid bil är det inte alls säkert det går lika bra.
Och kör man en del lär man sig ganska snabbt hurvida det skulle vara repor kvar oavsett vilket medel man kör.

MVH/

DanneGTV6 skrev:
Hehe smile
Alkohol förstör absolut inte lacken, tvärtom så gör den lacken helt ren. På så vis ser man om man har fått bort alla repor eller inte. Alla polermedel innehåller nån form av smörjmedel, annars skulle det bara bli ett dammigt pulver när man polerar. Smörjmedlet lägger sig i repor och döljer dom, DÄRFÖR måste man torka rent med alkohol för att se vad man har gjort. Man får alltså en lack som är repfri när den är helt ren. Sen efter det kan man lägga på vax... om man vill.

Det är så jag jobbar iaf smile
Senast redigerat av KaptenHaddock (9 september 2011)

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook

270 Inlägg
9 september 2011
#57
KaptenHaddock skrev:
Nej det blir det inte, om det är nått polermedel som inte döljer repor är det nog Menzerna.
Men du som kör Meguiars kanske måste det?
Men visst bör man alltid efterpolera med skumgummi när man polerat med lammull helt klart.
Och att använda spolarvätska eller tröd är ju inte att föredra då du även vill ha något smörjande i blandningen, så att kosta på nån form av top inspection etc för endamålet är inte bortkastade pengar.

Känns som det vore enklare för dig att acceptera att det finns fler sett än ditt att göra saker på.

För min egen del känns det roligt att man börjar få medhåll, för några år sedan resonerade alla som dig men nu börjar folk förstå att man kan både få bort repor och köra ner yta med en vanlig oscillerande maskin med rätt grejor.

MVH/

DanneGTV6 skrev:
KaptenHaddock skrev:
Mja, nu behöver ni inte bli så extrema någon av er:)

Ulltrissa funkar ju jättebra vid rätt ändamål och även på en mjuk lack om det behövs, men det är ju onödigt att överarbeta för att sedan behöva göra jobbet igen med skumgummi:)

Men det ena tar ju inte ut det andra även om ja föredrar en oscillerande Toptool framför en roterande likvärdig.

Och för en nybörjare skulle ja rekomendera en oscillerande cotech maskin alla dar i veckan.
Har kört bort 2tusen sliprepor efter våtslip många gånger med en sån, optipad och grövre menzerna polermedel.

MVH/

Samma sak här. Torka av lacken med sprit, så får du se att reporna är tillbaka igen. Alla har ju lite spolarvätska någonstans i garaget smile


När JAG har polerat MINA bilar så vill JAG ha en absolut ren lack utan någon form av smörjmedel eller vax, så jag kan se resultatet av min polering. Efter det lägger jag på ett vax

357 Inlägg
9 september 2011
#58
Men det är inte bara DINA sätt som fungerar, det framgår ju inte riktigt att det inte skulle vara univeralt utan bara på dina bilar..

/

DanneGTV6 skrev:
KaptenHaddock skrev:
Nej det blir det inte, om det är nått polermedel som inte döljer repor är det nog Menzerna.
Men du som kör Meguiars kanske måste det?
Men visst bör man alltid efterpolera med skumgummi när man polerat med lammull helt klart.
Och att använda spolarvätska eller tröd är ju inte att föredra då du även vill ha något smörjande i blandningen, så att kosta på nån form av top inspection etc för endamålet är inte bortkastade pengar.

Känns som det vore enklare för dig att acceptera att det finns fler sett än ditt att göra saker på.

För min egen del känns det roligt att man börjar få medhåll, för några år sedan resonerade alla som dig men nu börjar folk förstå att man kan både få bort repor och köra ner yta med en vanlig oscillerande maskin med rätt grejor.

MVH/

DanneGTV6 skrev:

Samma sak här. Torka av lacken med sprit, så får du se att reporna är tillbaka igen. Alla har ju lite spolarvätska någonstans i garaget smile


När JAG har polerat MINA bilar så vill JAG ha en absolut ren lack utan någon form av smörjmedel eller vax, så jag kan se resultatet av min polering. Efter det lägger jag på ett vax

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook

270 Inlägg
9 september 2011
#59
KaptenHaddock skrev:
Men det är inte bara DINA sätt som fungerar, det framgår ju inte riktigt att det inte skulle vara univeralt utan bara på dina bilar..

/

DanneGTV6 skrev:
KaptenHaddock skrev:
Nej det blir det inte, om det är nått polermedel som inte döljer repor är det nog Menzerna.
Men du som kör Meguiars kanske måste det?
Men visst bör man alltid efterpolera med skumgummi när man polerat med lammull helt klart.
Och att använda spolarvätska eller tröd är ju inte att föredra då du även vill ha något smörjande i blandningen, så att kosta på nån form av top inspection etc för endamålet är inte bortkastade pengar.

Känns som det vore enklare för dig att acceptera att det finns fler sett än ditt att göra saker på.

För min egen del känns det roligt att man börjar få medhåll, för några år sedan resonerade alla som dig men nu börjar folk förstå att man kan både få bort repor och köra ner yta med en vanlig oscillerande maskin med rätt grejor.

MVH/



När JAG har polerat MINA bilar så vill JAG ha en absolut ren lack utan någon form av smörjmedel eller vax, så jag kan se resultatet av min polering. Efter det lägger jag på ett vax


Nej man MÅSTE såklart inte göra som jag gör. Trodde jag var självklart. Har jag sagt nåt annat ber jag om ursäkt

772 Inlägg
11 september 2011
#60
Zadran skrev:
Det är inte endast när man torkar bilen med alkohol som man ser reporna. Tvätta bilen ordentligt så har du fått tillbaka reporna om du kör med ett fett polermedel. Men finns inte många medel som inte döljer något alls. Så bäst är ju att tvätta bilen efter att man har polerat den så att man inte blir besviken efter man lagt på sitt dyra lackskydd och måste göra om jobbet igen.

Eller oxå så har man gjort ett allt för dåligt polerjobb om reporna kommer tillbaka när man tvättar bilen. Jag har då aldrig varit med om att reporna kommit tillbaka efter en tvätt.
Och jag polerar aldrig med ulltrissa.


Sök