3596
Sök

Höga avgasvärden, B230FT

Pim_Pim
20 april 2011
Trådstartare
#1
Tjenare.
Var o besiktade en volvo 740 turbo och fick för höga Co värden, vad kan de vara för nått som orsaker de ? Bilen går för övrigt på e85.

Mvh

CO 3,2 (0,5)            HC 175 (100)

CO 2500 0,8 (0,3)    Lambda 1,01 (0,96-1,04)
Senast redigerat av Pim_Pim (22 maj 2011)

7 120 Inlägg
20 april 2011
#2
Funkar katalysatorn som den ska? tongue

GARAGET V.D.
900 Inlägg
20 april 2011
#3
olja, oljefilter och tändstift.. brukar lösa sig när man bytt dem, annars så e det katalysatorn som gäller!

lycka till

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

Pim_Pim
20 april 2011
Trådstartare
#4
Har inte direkt kollat om katalysatorn är sönder, låter ingenting om den iaf. Det är ny olja samt oljefilter, men man kanske skulle byta tändstift också när man redan håller på.

Kan det ha och göra med att bilen har stått i ca 8 månader? tog ut den igår och har max kört 4mil efter vilan.
Senast redigerat av Pim_Pim (20 april 2011)

312 Inlägg
20 april 2011
#5
Om det är 740in som ligger på din garage sida gissar jag att du inte har värmt upp katalysatorn ordentligt. Se till att köra bilen riktigt hårt innan besiktningen och under tiden du väntar på att köra in bilen så är det bra att ha motorn igång.


Pim_Pim
20 april 2011
Trådstartare
#6
aa det är den som ligger uppe, körde så tempen blev lagom iaf, sen tog besiktningsgubben en extra tur för att se om värdena hade sjunkit, men icke.

Åker nog på och byta katten.

GARAGET V.D.
900 Inlägg
20 april 2011
#7
Pim_Pim skrev:
Har inte direkt kollat om katalysatorn är sönder, låter ingenting om den iaf. Det är ny olja samt oljefilter, men man kanske skulle byta tändstift också när man redan håller på.

Kan det ha och göra med att bilen har stått i ca 8 månader? tog ut den igår och har max kört 4mil efter vilan.

katten behöver inte låta när den e trasig! man vet att den e trasig när man får höga CO ,HC halt värden!
det e bäst att byta, tvärr så e de dyra! du kan köpa en universal och svetsa ditt den.

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

642 Inlägg
21 april 2011
#8
Är lambdavärdet bra och övriga värden åt skogen så är det med största sannolikhet katten som gjort sitt.


583 Inlägg
21 april 2011
#9
Jag skulle tro som andra skribenter skrivt att katalysatorn kan vara dålig.
Antar att bilen har gått igenom en gång innan med E85 brännslet så att du vet att den blivit mappad korrekt.
Annars har du förbisett en väldigt viktig detalj.

Även en fråga; Har du Luftmassemätare eller Luftmängdmätare?.
Polaren hade en luftmängdmätare och den var boven i dramat för hans bil.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

Pim_Pim
4 maj 2011
Trådstartare
#10
ajonasson skrev:
Jag skulle tro som andra skribenter skrivt att katalysatorn kan vara dålig.
Antar att bilen har gått igenom en gång innan med E85 brännslet så att du vet att den blivit mappad korrekt.
Annars har du förbisett en väldigt viktig detalj.

Även en fråga; Har du Luftmassemätare eller Luftmängdmätare?.
Polaren hade en luftmängdmätare och den var boven i dramat för hans bil.

Mvh
Anders

Jo bilen har varit besiktad med e85 förut och då var det inga problem, det sitter luftmassemätare på bilen,men den går ju inte dåligt så den är nog hel.

Pim_Pim
14 maj 2011
Trådstartare
#11
Monoliten (stavning) låg lös i katalysatorn, gutt tänkte jag, det måste vara felet. Efter att ha satt fast monoliten efter en guide på internet, så blev bilen lite tystare. Gjorde en ombesiktning men utan bättre resultat, snarare sämre! sad

Dom nya avgasvärdena:

CO 3,1 (0.5)            HC 135 (100)

CO 2500 3,6 (0.3)    Lambda 0,91 (0,96-1,04)

Co2500 har ökat riktigt mycket, samt så visar lambda på att den går för fett helt plötsligt. Förra besiktningen så var lambda OK.
Någon som har ett hum om vad det kan vara ? Det är ny olja samt olje filter, bilen går inte dåligt. den dricker ingen olja. Dock så kan jag få avgassmällar när jag släpper av gasen och ska gasa igen, då smäller det till, ibland ganska rejält.

Vad kan det vara för problem ? börjar tröttna på avgasvärdena nu hmm
Senast redigerat av Pim_Pim (22 maj 2011)

unibet
22 maj 2011
Trådstartare
#12
Lamdasond byte kanske ??

Fri fart för ett fritt folk!
14 134 Inlägg
22 maj 2011
#13
lambda värdet är lågt som fan så det är knappast konstigt att du har dessa värden just nu
lågtlambda värde=går fett

Kör fort så hinner inget hända...

Pim_Pim
22 maj 2011
Trådstartare
#14
Growe skrev:
lambda värdet är lågt som fan så det är knappast konstigt att du har dessa värden just nu
lågtlambda värde=går fett

Men förra gången var ju lambda värdet bra och då var ju värdena höga hmm

Fri fart för ett fritt folk!
14 134 Inlägg
22 maj 2011
#15
Pim_Pim skrev:
Growe skrev:
lambda värdet är lågt som fan så det är knappast konstigt att du har dessa värden just nu
lågtlambda värde=går fett

Men förra gången var ju lambda värdet bra och då var ju värdena höga hmm

fast nu är det inte bra så börja med att ordna det innan du får liv i lambda värdet är det ingen mening att kolla efter det andra felet

Kör fort så hinner inget hända...

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
22 maj 2011
#16
avgasläcka är ett problem iallafall

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Fri fart för ett fritt folk!
14 134 Inlägg
22 maj 2011
#17
turboforssen skrev:
avgasläcka är ett problem iallafall

avgasläckor ger högt lambdavärde inte tvärsom

om jag inte fått allt helt bakvänt=)

Kör fort så hinner inget hända...

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
22 maj 2011
#18
Growe skrev:
turboforssen skrev:
avgasläcka är ett problem iallafall

avgasläckor ger högt lambdavärde inte tvärsom

om jag inte fått allt helt bakvänt=)

det beror ju lite på vart det är.. före lambdan kan det göra så att motorn fettar på.
efter så kan det visa ett högt på besiktningen.
jag har haft lågt värde på 960:in i två års tid och båda gångerna fixades det med att täta avgassystemet.

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

yrkeschaufför
709 Inlägg
22 maj 2011
#19
annars brukar en flaska Ksprit göra susen, obs du måste ha LITE soppa i bilen smile

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.

Pim_Pim
22 maj 2011
Trådstartare
#20
volvonisse440 skrev:
annars brukar en flaska Ksprit göra susen, obs du måste ha LITE soppa i bilen smile

njaa, tror inte en flaska k-sprit fixar alla värdena..visst det hade varit nice. men vill gärna fixa felet smile


Sök