it_mutt skrev:
push_it skrev:
Bumpar tråden med en fråga...
Vad säger besiktningen/polisen om kraftigt gul belysning?
Passar på att svara på en fråga med...
ToXtreme skrev:
tar upp denna tråden igen!
Man borde väl få ha rött ljus på Nr. plåten bak.. läste på Vägverkets hemsida och det stod ingenting om annat ljus bakåt.. mer än att det måste vara rött och vitt i de fallen då man backar!
Så rött ljus på Nr. plåten måste la ändå vara tillåtet? Någon som vet?
Rött ljus är ok så vitt jag vet, besiktigat och blivit stannad på både vanliga koll samt flygande besiktning med röd nummerplåtsbelysning.
Att hävda att rött ska vara bak har varit OK vid alla olika tillfällen...
Nej.
VVFS 2003:22
Skyltlykta
Övergripande krav
122 § Bil och släpvagn skall ha skyltlykta/-lyktor som avger
vitt ljus för sådan belysning av bakre registreringsskylt så att den lätt kan avläsas i mörker.
123 § Skyltlykta skall
1. vara typgodkänd enligt direktiv 76/760/EEG (se
2 kap. 26 §), eller
2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 4.
Skyltlykta på fordon av 1995 eller tidigare års modell får även vara av typ som uppfyller kraven i FMVSS 108, Table I eller Table III i den version FMVSS hade den den 1 oktober 1989.
Skyltlykta på fordon av 1983 eller tidigare års modell behöver inte vara godkänd enligt första och andra stycket. Sådan skyltlykta skall vara så anordnad, att samtliga tecken som utgör registreringsnumret under mörker och vid klar sikt kan avläsas på ett avstånd av minst 20 m.
Installationskrav
124 § Skyltlykta
1. får grupperas med strålkastare eller lykta baktill,
2. får kombineras med bakre positionslykta,
3. får inte bilda flerfunktion med bakåtriktad strålkastare eller annan lykta baktill.
http://www.vt-pool.com/download_publ.as … t_ID=33639(sida 147 & 148)
(Ordentligt trådlyft minsann
)