2831
Sök

BTR i Förgasarmotor??

214 Inlägg
29 april 2011
Trådstartare
#1
Tjenna, ska nu till o köpa mig en bil smile

Problemet är dock att det är en 740 -86a, dvs. förgasare under huven, har också hört på många håll att bensinen ska höjas ofantligt mkt nu till sommaren, då jag också går i skola så blir det för dyrt, så jag tänkte köra på e85 i tanken, så jag hade tänkt köpa mig en bränsletrycksregulator och slänga i, men det stod på en av dem att det bara var för insprutningsmotorer? är alla det då? för jag vill ju inte köpa en och sen att det inte funkar sad Måste jag göra om ngt, elr går det att sätta in en btr ändå eller ska jag helt enkelt bara tanka e85 ändå?

Tack på förhand// Fransson Jr

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)

2 230 Inlägg
29 april 2011
#2
du kan ju ställa på bränselt utan BTR på en förgasare ^^
hur vet jag inte men det går.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Ointresserad.
936 Inlägg
29 april 2011
#3
Pilla med munstycken och nålar.

Så långt sträcker sig min förgasarkunskap lol

Teabag appreciation club.

214 Inlägg
29 april 2011
Trådstartare
#4
vart ska jag ha munstycken och nålar? tongue

hur ställer jag om trycket utan btr då? tongue

vore ju dunderbra om jag kunde köra på etanol ist big_smile

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)

8 251 Inlägg
29 april 2011
#5
Man byter ut dem munstycken och nål(ar) som sitter i förgasaren mot andra, om man kan få tag i såna saker. Bränsletrycket ändrar man aldrig eftersom förgasare inte tål höga tryck.


214 Inlägg
29 april 2011
Trådstartare
#6
så det är nästintill ingen möjlighet att köra b230A motor med etanol då?

vad behöver man då byta om man slänger i en b230f motor (insprutning)??

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)

1 915 Inlägg
29 april 2011
#7
Slipa bränslenålen så den får mer bränsle, eller köp en ny som är anpassad för etanol, om du hittar..
kolla google eller etanol.nu osv Finns många som kör med etanol på gamla rödblockare.


B230F, då behöver du nytt elsystem och databoxarna osv. plus en regbesiktning efteråt så bilen blir laglig med den motorn. Sen räcker det med ca 30% större spridare så bör den funka med etanol.

sök så finner du info om det mesta.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

612 Inlägg
29 april 2011
#8
En förgasare styr bränslemängd genom att bränslet passerar genom olika passager med bestämd storlek (antingen hålet i munstycke, eller andra hål där passagens storlek delvis täpps igen av en konisk nål som täpper igen "lagom mycket"). För att ändra bränslemängden byter man munstycke till annan storlek, eller nål till en med annan koning (eller borrar/slipar om delarna om man tror sig klara av det jobbet och inte känner sig allt för seriös).

Bränsletrycket fram till förgasaren ska bara se till att förgasaren är full av bensin hela tiden, extra tryck gör bara att nivåregleringen inte fungerar, förgasaren blir överfull och det blir apsk*t av alltihop.

214 Inlägg
2 maj 2011
Trådstartare
#9
vart får man tag i något sådant då? så man kan byta nålen eller det som behövs i förgasaren

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)

926 Inlägg
2 maj 2011
#10
franssonJr skrev:
Tjenna, ska nu till o köpa mig en bil smile

Problemet är dock att det är en 740 -86a, dvs. förgasare under huven, har också hört på många håll att bensinen ska höjas ofantligt mkt nu till sommaren, då jag också går i skola så blir det för dyrt, så jag tänkte köra på e85 i tanken, så jag hade tänkt köpa mig en bränsletrycksregulator och slänga i, men det stod på en av dem att det bara var för insprutningsmotorer? är alla det då? för jag vill ju inte köpa en och sen att det inte funkar sad Måste jag göra om ngt, elr går det att sätta in en btr ändå eller ska jag helt enkelt bara tanka e85 ändå?

Tack på förhand// Fransson Jr

Hur mycket kommer du att spara på att köra E85 ?
Hur många mil kommer du att köra på ett år?
Hur mycket mer bränsle drar den med E85 ?

Räkna på det först innan du bygger om.
Som sagt, BTR har (Nästan aldrig,) ingenting med förgasarmotorer att göra.

Mats

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
2 maj 2011
#11
Lönar det sig verkligen? Statoils grundpris är idag 14,63 för BF95 och 9,69 för E85, förbrukning ökar 30%.
En 740 vill ju ha 1l/mil på BF95, att köra på E85 kostar dig i dagsläget 12,60 per mil så lite billigare blir det ju. Nackdelen är att det kan bli problem på besiktningen och du vet ju inte hur länge det lönar sig. Tips är ju att köpa en till förgasare att modda så du snabbt kan återställa bilen vid behov.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

214 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
#12
mats757 skrev:
franssonJr skrev:
Tjenna, ska nu till o köpa mig en bil smile

Problemet är dock att det är en 740 -86a, dvs. förgasare under huven, har också hört på många håll att bensinen ska höjas ofantligt mkt nu till sommaren, då jag också går i skola så blir det för dyrt, så jag tänkte köra på e85 i tanken, så jag hade tänkt köpa mig en bränsletrycksregulator och slänga i, men det stod på en av dem att det bara var för insprutningsmotorer? är alla det då? för jag vill ju inte köpa en och sen att det inte funkar sad Måste jag göra om ngt, elr går det att sätta in en btr ändå eller ska jag helt enkelt bara tanka e85 ändå?

Tack på förhand// Fransson Jr

Hur mycket kommer du att spara på att köra E85 ?
Hur många mil kommer du att köra på ett år?
Hur mycket mer bränsle drar den med E85 ?

Räkna på det först innan du bygger om.
Som sagt, BTR har (Nästan aldrig,) ingenting med förgasarmotorer att göra.

Mats

Jag tjänar ju rätt mkt på att köra med e85 då jag kan tanke det för cirka 8-9 kr, och bensinen kostar 14.50 på ett ungefär, det är en skillnad på typ 5 kr, visst komemr den att dra lite mer men med tanke på att jag kmr köra en hel del så kommer det definitivt att löna sig, den kommer dra cirka 1.5 istället för 1.2, då jag har en kompis som har en 740 fast med insprut, den drar 0.8 med 95 och 1.2 typ med e85.
vet att BTR inte funkar i förgasare, därför jag undrar hur jag ska kunna göra om den för att kunna köra på e85

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)

214 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
#13
RD_87 skrev:
Lönar det sig verkligen? Statoils grundpris är idag 14,63 för BF95 och 9,69 för E85, förbrukning ökar 30%.
En 740 vill ju ha 1l/mil på BF95, att köra på E85 kostar dig i dagsläget 12,60 per mil så lite billigare blir det ju. Nackdelen är att det kan bli problem på besiktningen och du vet ju inte hur länge det lönar sig. Tips är ju att köpa en till förgasare att modda så du snabbt kan återställa bilen vid behov.

får väll köra på 95 den dagen jag ska besikta den.
e85 har högst kostat 9kr här. och 30% är det inte men cirka 3 deciliter extra blir det iaf.

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
3 maj 2011
#14
franssonJr skrev:
RD_87 skrev:
Lönar det sig verkligen? Statoils grundpris är idag 14,63 för BF95 och 9,69 för E85, förbrukning ökar 30%.
En 740 vill ju ha 1l/mil på BF95, att köra på E85 kostar dig i dagsläget 12,60 per mil så lite billigare blir det ju. Nackdelen är att det kan bli problem på besiktningen och du vet ju inte hur länge det lönar sig. Tips är ju att köpa en till förgasare att modda så du snabbt kan återställa bilen vid behov.

får väll köra på 95 den dagen jag ska besikta den.
e85 har högst kostat 9kr här. och 30% är det inte men cirka 3 deciliter extra blir det iaf.

Anleningen till att jag sa att du skulle ha en extra förgasare är att om du kör i BF95 när du har bestyckat för E85 så kommer den att gå fett och kugga besiktningen. Därför är det jävligt smidigt att ha en likadan förgasare att peta dit vid behov. Det kan ju bli jobbigt att handla en samma dag om det blir problem, och det kan ta en stund att bestycka om en förgasare.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

driftsättare
169 Inlägg
3 maj 2011
#15
om du borrar upp huvudmunstycket med 30% så borde du vara en bit på väg stod ju någon guide på www.etanol.nu


här har du

http://www.etanol.nu/ombygg-forgasare.php
Senast redigerat av jooeell (3 maj 2011)


Forummoderator
9 299 Inlägg
3 maj 2011
#16
Jag skulle vilja gå mot strömmen och tillägga att en BTR är alldeles utmärkt på en förgasarmotor om man behöver sänka trycket, vilket man ofta kan behöva om bilen är utrustad med mekanisk pump. Dock är det helt andra tryck vi pratar om då och det behövs en för ändamålet avsedd bränsletrycksregulator.

Som G-sson nämnde så blir det bara pannkaka av att pumpa in högre tryck i en förgasare. Genom att sänka trycket in till det rätta så kan man däremot spara en hel del bränsleförbrukning, ett par deciliter per mil faktiskt på en gammal B18 om den pumpar in fel tryck till att börja med.

Med en bränsletrycksregulator kan man dessutom aldrig höja grundtrycket som kommer ur pumpen, endast sänka det.
Senast redigerat av caromania (3 maj 2011)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
3 maj 2011
#17
caromania skrev:
Jag skulle vilja gå mot strömmen och tillägga att en BTR är alldeles utmärkt på en förgasarmotor om man behöver sänka trycket, vilket man ofta kan behöva om bilen är utrustad med mekanisk pump. Dock är det helt andra tryck vi pratar om då och det behövs en för det avsedd bränsletrycksregulator.

Som G-sson nämnde så blir det bara pannkaka av att pumpa in högre tryck i en fögasare. Genom att sänka trycket in till det rätta så kan man däremot spara en hel del bränsleförbrukning, ett par deciliter per mil faktiskt på en gammal B18 om den pumpar in fel tryck till att börja med.

Med en bränsletrycksregulator kan man dessutom aldrig höja grundtrycket som kommer ur pumpen, endast sänka det.

Det har du helt rätt i, värt att tillägga är att många gamla förgasarbilar har BTR från fabrik. Tex så har Cadillacs gamla motorer en. Dessutom är det ju aldrig fel att ha en på en förgasarbil.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

214 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
#18
RD_87 skrev:
caromania skrev:
Jag skulle vilja gå mot strömmen och tillägga att en BTR är alldeles utmärkt på en förgasarmotor om man behöver sänka trycket, vilket man ofta kan behöva om bilen är utrustad med mekanisk pump. Dock är det helt andra tryck vi pratar om då och det behövs en för det avsedd bränsletrycksregulator.

Som G-sson nämnde så blir det bara pannkaka av att pumpa in högre tryck i en fögasare. Genom att sänka trycket in till det rätta så kan man däremot spara en hel del bränsleförbrukning, ett par deciliter per mil faktiskt på en gammal B18 om den pumpar in fel tryck till att börja med.

Med en bränsletrycksregulator kan man dessutom aldrig höja grundtrycket som kommer ur pumpen, endast sänka det.

Det har du helt rätt i, värt att tillägga är att många gamla förgasarbilar har BTR från fabrik. Tex så har Cadillacs gamla motorer en. Dessutom är det ju aldrig fel att ha en på en förgasarbil.

nu hänger jag inte med här, kan jag ha en BTR i ändå? och sänka trycket och köra på 95??

en BTR höjer väll trycket för etanol körning??

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)

214 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
#19
RD_87 skrev:
franssonJr skrev:
RD_87 skrev:
Lönar det sig verkligen? Statoils grundpris är idag 14,63 för BF95 och 9,69 för E85, förbrukning ökar 30%.
En 740 vill ju ha 1l/mil på BF95, att köra på E85 kostar dig i dagsläget 12,60 per mil så lite billigare blir det ju. Nackdelen är att det kan bli problem på besiktningen och du vet ju inte hur länge det lönar sig. Tips är ju att köpa en till förgasare att modda så du snabbt kan återställa bilen vid behov.

får väll köra på 95 den dagen jag ska besikta den.
e85 har högst kostat 9kr här. och 30% är det inte men cirka 3 deciliter extra blir det iaf.

Anleningen till att jag sa att du skulle ha en extra förgasare är att om du kör i BF95 när du har bestyckat för E85 så kommer den att gå fett och kugga besiktningen. Därför är det jävligt smidigt att ha en likadan förgasare att peta dit vid behov. Det kan ju bli jobbigt att handla en samma dag om det blir problem, och det kan ta en stund att bestycka om en förgasare.

mm har fundering på att göra så, men vet ej hur jag då ska modda en av dom för att få det bra?

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)

214 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
#20
om jag skulle ha dubbla weber elr liknande, hur blir det då?

vad kan dessa förgasare kosta??

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)


Sök