2581
Sök

Hackande skivor i cd-växlare, bränna på ett speciellt sätt?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
#1
Tjenare.

I Audin har jag en 10 skivors växlare från Blaupunkt tillverkad  år 2000. Den klarar cd-r skivor (vanliga audio, inte mp3).

Allt fungerade klockrent när jag köpte bilen. Skulle byta skivor i växlaren och upptäckte då att den verkar klara av CD-R skivor då det låg endast brända skivor i växlaren.

Blev glad och gick in och brände sex-sju skivor. Funkade kalas tills man började köra.
Mina nybrända skivor hackar av minsta lilla rörelse, funkar alltså bra när man står still. Däremot funkar originalskivor utan problem.

Alla skivor som satt i bilen när jag köpte den hackade inte något, men klart lite om man har fartgupp osv i lite hög fart.


Måste jag bränna på nåt speciellt sätt eller? Har ingen instruktionsbok. Har öppnat och rengjort hela växlaren samt synat upphängningarna i den osv. Ingen skillnad. Ny skivorna hackar, de som satt i den när jag köpte den funkar fortfarande utan problem. mad




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

338 Inlägg
30 april 2011
#2
Dyra skivor och bränna så långsamt det går brukar göra susen om man har problem med ljudkvalité och hack.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
#3
chilibyte skrev:
Dyra skivor och bränna så långsamt det går brukar göra susen om man har problem med ljudkvalité och hack.

Kör på TDK skivor, brända med x6 hastighet. Testade med Maxwell skivor också med x4 hastighet men samma sak.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
385 Inlägg
Försöker iaf
12 819 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
#5
SUBARU2-5 skrev:
prova med nån annan sort skivor ???

Vilken sort skulle du då rekomendera? Jag ska iaf testa med ett annat brännar program först och främst.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
30 april 2011
#6
inte så att lasern börjar bli gammal och trött?

efter som man ska ju trotsallt kunna åka i gupp utan skivor hackar


Försöker iaf
12 819 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
#7
MrEricsson skrev:
inte så att lasern börjar bli gammal och trött?

efter som man ska ju trotsallt kunna åka i gupp utan skivor hackar

Nä det funkar ju på andra skivor, original och de brända som fanns i den när jag köpte den.
Den funkar som den ska med dom skivorna alltså, det är bara i extrema gupp som den kan hacka till en gång, men det finns ju ingen stereo som inte gör det.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

451 Inlägg
30 april 2011
#8
te_wik skrev:
MrEricsson skrev:
inte så att lasern börjar bli gammal och trött?

efter som man ska ju trotsallt kunna åka i gupp utan skivor hackar

Nä det funkar ju på andra skivor, original och de brända som fanns i den när jag köpte den.
Den funkar som den ska med dom skivorna alltså, det är bara i extrema gupp som den kan hacka till en gång, men det finns ju ingen stereo som inte gör det.




Mvh Tommy

Jag har inte upplevt problemet du beskriver på någon nyare enhet sedan 2003 eftersom de läser av skivan i förväg och lägger detta i närminnet.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
#9
Rigan skrev:
te_wik skrev:
MrEricsson skrev:
inte så att lasern börjar bli gammal och trött?

efter som man ska ju trotsallt kunna åka i gupp utan skivor hackar

Nä det funkar ju på andra skivor, original och de brända som fanns i den när jag köpte den.
Den funkar som den ska med dom skivorna alltså, det är bara i extrema gupp som den kan hacka till en gång, men det finns ju ingen stereo som inte gör det.




Mvh Tommy

Jag har inte upplevt problemet du beskriver på någon nyare enhet sedan 2003 eftersom de läser av skivan i förväg och lägger detta i närminnet.

Nä inte dom flesta lite dyrare, men finns ju nyare budget som gör det. Men jag pratar om lite äldre enheter, som sagt är växlaren från år 2000.



Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (30 april 2011)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Forummoderator
18 024 Inlägg
30 april 2011
#10
Bränner mina i Mediaplayer. De som är brända i Nero vägrar den. CD Error...

Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
#11
Dieselsmurfen skrev:
Bränner mina i Mediaplayer. De som är brända i Nero vägrar den. CD Error...

Alexander

Jag bränner i Brasero, något som följer med Linux.

Det konstiga är ju att dom funkar tills man rör på bilen, räcker med att man sparkar på dragkroken.
Växlaren sitter bra monterad men den är miljoner gånger känsligare med mina nybrända än med dom som fanns i den.

Har testat skivorna i andra spelare inomhus och dom funkar, så är inte fel på skivan i sig.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Superhedde
255 Inlägg
30 april 2011
#12
Bränna i lägre hastighet ger alltid bättre resultat. Rent ljudmässigt så hör man skillnad på om skivan är bränd i t.ex 4 eller 16ggr hastigheten. Brukar alltid köra så låg hastighet det går om skivan skall vara en "kvalitetsskiva". På köpet så blir de mindre skakkänsliga.

Använder alltid Realplayer som jag tycker ger bättre ljud än skivor brända i både Mediaplayer samt Nero.

Mvh Mattias Hedin
Senast redigerat av Hedde (30 april 2011)

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
30 april 2011
#13
Hedde skrev:
Bränna i lägre hastighet ger alltid bättre resultat. Rent ljudmässigt så hör man skillnad på om skivan är bränd i t.ex 4 eller 16ggr hastigheten. Brukar alltid köra så låg hastighet det går om skivan skall vara en "kvalitetsskiva". På köpet så blir de mindre skakkänsliga.

Använder alltid Realplayer som jag tycker ger bättre ljud än skivor brända i både Mediaplayer samt Nero.

Mvh Mattias Hedin

Iofs......har man redan konverterat dem till WAW eller har bra WAWs från början så spelar det ingen roll vilket program man använder, bara man bränner rätt.
Själv använder jag utforskaren och labbar med ett antal rip-program och konverterare och har fort. inte kommit fram till "min" kombination.

Men rent för bränning använder jag........explorer och MAX 2x hastigheten.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
30 april 2011
#14
Det där med att bränna skivor är en hel vetenskap i sig. Många vet inte det, men skillnaden mellan tryckta och brända skivor är enorm, teknikmässigt. Köpta skivor är stansade med gropar som de flesta säkert redan vet, med ett skyddande lager (detta gör att en skiva kan slipas ett fåtal gånger om man råkar repa den), men CD-brännare jobbar med att med en speciell laser bränna bort ett ytskikt av färg mellan ett reflekterande lager och ett skyddande lager. En läsare tolkar detta som gropar, men de är inte alls lika tydliga som på pressade skivor, vilket gör de mer svårlästa. Dyrare skivor är tillverkade enligt en dyrare process, de har ett bättre reflekterande lager och ett mer påkostat färglager, vilket underlättar för en CD-läsare.

Att bränna i hög hastighet gör logiskt sett att det bildas mikroskopiska felaktigheter på skivan då och då, men en bra läsare kan enkelt "gissa" hur den korrekta datan ska se ut. Bärbara CD-spelare, bilstereos och gamla CD-växlare i bilen har tyvärr inte alltid den teknologin och därför så blir skivan ibland svårare att läsa om den är bränd i för hög hastighet. Det påverkar ju också ljudkvalitén som någon sa ovan, just pga dessa felaktigheter som kan uppstå. Detta är i princip alla överens om.

Däremot så råder det lite strid bland audiofilerna när det kommer till att bränna i låg hastighet. Det påstås av vissa att det inte är bra att bränna i för låg hastighet heller då det kan tendera att bli för varmt på samma ställe, vilket gör att "gropen" blir för stor eller breder ut sig till intilliggande spår och skapar felaktigheter på det viset istället. Dessutom blir resultatet olika beroende på märken då färgens känslighet varierar från tillverkare till tillverkare. Rent logiskt så borde det ju finnas en teoretisk "perfekt hastighet" för en skiva att brännas tänkt på färgskiktets känslighet mot värme, och det är troligen inte 1-4x. Vissa skivor man köper så står det dessutom att man inte får bränna för långsamt på, troligtvis för att färgskiktet är anpassat för att lättare smälta bort i högre hastighet och att lägre hastighet kan påverka det negativt.

Personligen tror jag att en låg hastighet är ultimat att bränna med, men inte alltför låg. Köper man en skiva anpassad för att kunna brännas i 56x kanske man ska bränna i 8x-16x istället för att minska risken att bränna för hårt på samma ställe, men också minska risken att skapa felaktigheter pga för hög rotation på skivan. Tänk på att teknologin har gått framåt och att CD-brännare är väldigt exakta och att skivor numera är anpassade för att lättare kunna brännas i högre hastighet. Det kan säkert påverka resultatet i lägre hastigheter.

Ett tips är alltså att testa att bränna en kvalitetsskiva i en marginellt högre hastighet, t.ex 8x-16x, om din bilstereo har problem med en skiva bränd i 4x-8x hastighet. Bara ett tips om man ser från hur tekniken fungerar under ytan.

Att rengöra en växlare som inte kan läsa brända skivor är också ett hett tips. Ett tecken på att den börjar bli smutsig är ju att den har svårare att läsa vissa brända skivor men lätt läser fabriksskivor.

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

Forummoderator
18 024 Inlägg
30 april 2011
#15
Sheba skrev:
Det där med att bränna skivor är en hel vetenskap i sig. Många vet inte det, men skillnaden mellan tryckta och brända skivor är enorm, teknikmässigt. Köpta skivor är stansade med gropar som de flesta säkert redan vet, med ett skyddande lager (detta gör att en skiva kan slipas ett fåtal gånger om man råkar repa den), men CD-brännare jobbar med att med en speciell laser bränna bort ett ytskikt av färg mellan ett reflekterande lager och ett skyddande lager. En läsare tolkar detta som gropar, men de är inte alls lika tydliga som på pressade skivor, vilket gör de mer svårlästa. Dyrare skivor är tillverkade enligt en dyrare process, de har ett bättre reflekterande lager och ett mer påkostat färglager, vilket underlättar för en CD-läsare.

Att bränna i hög hastighet gör logiskt sett att det bildas mikroskopiska felaktigheter på skivan då och då, men en bra läsare kan enkelt "gissa" hur den korrekta datan ska se ut. Bärbara CD-spelare, bilstereos och gamla CD-växlare i bilen har tyvärr inte alltid den teknologin och därför så blir skivan ibland svårare att läsa om den är bränd i för hög hastighet. Det påverkar ju också ljudkvalitén som någon sa ovan, just pga dessa felaktigheter som kan uppstå. Detta är i princip alla överens om.

Däremot så råder det lite strid bland audiofilerna när det kommer till att bränna i låg hastighet. Det påstås av vissa att det inte är bra att bränna i för låg hastighet heller då det kan tendera att bli för varmt på samma ställe, vilket gör att "gropen" blir för stor eller breder ut sig till intilliggande spår och skapar felaktigheter på det viset istället. Dessutom blir resultatet olika beroende på märken då färgens känslighet varierar från tillverkare till tillverkare. Rent logiskt så borde det ju finnas en teoretisk "perfekt hastighet" för en skiva att brännas tänkt på färgskiktets känslighet mot värme, och det är troligen inte 1-4x. Vissa skivor man köper så står det dessutom att man inte får bränna för långsamt på, troligtvis för att färgskiktet är anpassat för att lättare smälta bort i högre hastighet och att lägre hastighet kan påverka det negativt.

Personligen tror jag att en låg hastighet är ultimat att bränna med, men inte alltför låg. Köper man en skiva anpassad för att kunna brännas i 56x kanske man ska bränna i 8x-16x istället för att minska risken att bränna för hårt på samma ställe, men också minska risken att skapa felaktigheter pga för hög rotation på skivan. Tänk på att teknologin har gått framåt och att CD-brännare är väldigt exakta och att skivor numera är anpassade för att lättare kunna brännas i högre hastighet. Det kan säkert påverka resultatet i lägre hastigheter.

Ett tips är alltså att testa att bränna en kvalitetsskiva i en marginellt högre hastighet, t.ex 8x-16x, om din bilstereo har problem med en skiva bränd i 4x-8x hastighet. Bara ett tips om man ser från hur tekniken fungerar under ytan.

Att rengöra en växlare som inte kan läsa brända skivor är också ett hett tips. Ett tecken på att den börjar bli smutsig är ju att den har svårare att läsa vissa brända skivor men lätt läser fabriksskivor.

Om du kollar så har han redan rengjort så gott det går. Men brukar inte släden med läsare bli lite sliten som påverkar funktionen?

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
30 april 2011
#16
Dieselsmurfen skrev:
Om du kollar så har han redan rengjort så gott det går. Men brukar inte släden med läsare bli lite sliten som påverkar funktionen?

Mvh
Alexander

Jag tycker inte att släden bör kunna påverka funktionen eftersom skivan inte ligger an mot släden när den roterar och blir läst. Läshuvudets "bana" kan dock bli sämre med tiden. Slitna motorer och kuggar gör att det inte färdas lika smidigt längs skivan och inte kan läsa helt exakt. Hade en gammal stereo vars läsare bara kunde färdas lite mer än halva vägen på skivan, sen blev det totalstopp, vilket gjorde att jag bara kunde lyssna på drygt hälften av skivornas längd. tongue

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
1 maj 2011
#17
Sheba skrev:
Det där med att bränna skivor är en hel vetenskap ....

Suveränt inlägg! Applåder och busvisslingar wink

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

330 Inlägg
1 maj 2011
#18
Sheba skrev:
Däremot så råder det lite strid bland audiofilerna när det kommer till att bränna i låg hastighet. Det påstås av vissa att det inte är bra att bränna i för låg hastighet heller då det kan tendera att bli för varmt på samma ställe, vilket gör att "gropen" blir för stor eller breder ut sig till intilliggande spår och skapar felaktigheter på det viset istället. Dessutom blir resultatet olika beroende på märken då färgens känslighet varierar från tillverkare till tillverkare. Rent logiskt så borde det ju finnas en teoretisk "perfekt hastighet" för en skiva att brännas tänkt på färgskiktets känslighet mot värme, och det är troligen inte 1-4x. Vissa skivor man köper så står det dessutom att man inte får bränna för långsamt på, troligtvis för att färgskiktet är anpassat för att lättare smälta bort i högre hastighet och att lägre hastighet kan påverka det negativt.

Det där måste vara en kombination av faktorer. Dålig brännare, varierande kvalite på färglagret, osv. Det första brännaren gör med en skiva är "provbränner" i ett område avsett för kalibrering, just för att få fram den optimala styrkan för bränning på mediat.
B!


Sök