3143
Sök

När tar bensinen slut ?

1 926 Inlägg
3 augusti 2006
Trådstartare
hej alla..tanken for förbi uppe i hjärnkontoret...som rubriken..Ungeför hur lång tid kommer det ta innan oljan tar slut igentligen ? är det så farligt kort tid som en del säger ? och när den tar slut, vad f-n ska man göra med alla soppa bilar.. ? jag vet att det finns elbilar osv..men iaf..alla kommer ju inte ha råd med en ny bil ??

det är vad som susar runt i min lilla hjärna tongue

Nknn
3 augusti 2006
jadu... oljereserverna räcker väl bra många årtionden till. Farligt kort tid är det väl inte, men det är ju helt klart dags att börja utveckla andra bränslen.

1 926 Inlägg
3 augusti 2006
Trådstartare
Det var ju en lättnat att höra...Hörde för nån vecka sen att det var nått märke som kommit på en ny "bil" fast dom släpper ju inte den förns 2010 hörde jag...undrar vad den kommer kosta ? nån som vet vad jag snackar om ? eller är jag helt ute o cyklar ?

Klubbmannen
3 augusti 2006
Spelis skrev:
vad f-n ska man göra med alla soppa bilar.. ?

Köra på etanol. Dieselbilar får man kasta åt helsike. Etanol framställs av grödor och tillför inte extra koldioxid till atmosfären, utan återanvänder den som redan finns. Frågan är om man kan tillverka tillräckligt mycket för att möta efterfrågan.

Miljöextremister har i ett halvt sekel apat om att oljereserven kommer att "vara slut inom två år". Märk väl att det gått några år sen dess. Finns alltid folk som gör ett hus av en planka. Flygplanen föll inte ner från himlen vid y2k. Världen gick inte under heller vad jag vet.
Senast redigerat av Klubbmannen (3 augusti 2006)

1 926 Inlägg
3 augusti 2006
Trådstartare
mjoo, det blir nog att endel får jobba över wink

Klubbmannen skrev:
Spelis skrev:

Köra på etanol. Dieselbilar får man kasta åt helsike. Etanol framställs av grödor och tillför inte extra koldioxid till atmosfären, utan återanvänder den som redan finns. Frågan är om man kan tillverka tillräckligt mycket för att möta efterfrågan

8 156 Inlägg
4 augusti 2006
Den fossila oljan kommer att ta slut. Det är nästan bara i Afrika som man hittar mer olja nu.
Eller det är egentligen fel att säga att den kommer att ta slut. Den kommer bara att öka i pris tills ingen är villig att betala för den. För vem vill betala 100:- litern för fossil bensis när man kan köra på etanol, biogas eller miljödiesel för under 10:-/litern?

Nordsjön är snart tömd på olja, så Norge lär få svårt att leva på oljan i framtiden...

Iaf. Man har ju kommit på hur man gör dieselolja (sk. miljödiesel) ur träflis, så vi behöver nog inte vara oroliga för att vi inte ska kunna köra bil i framtiden. Det kan ju till och med bli en fin inkomstkälla för Sverige.

Däremot så finns det en hel del andra saker som är gjorda av fossilolja. Vissa typer av ålast till exempel.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 926 Inlägg
4 augusti 2006
Trådstartare
är det bara att tanka en vanlig bensin bil med etanol eller måste man göra något med motorn först ? (kan inte så mycket om detta)

Phaetoon skrev:
Den fossila oljan kommer att ta slut. Det är nästan bara i Afrika som man hittar mer olja nu.
Eller det är egentligen fel att säga att den kommer att ta slut. Den kommer bara att öka i pris tills ingen är villig att betala för den. För vem vill betala 100:- litern för fossil bensis när man kan köra på etanol, biogas eller miljödiesel för under 10:-/litern?

Nordsjön är snart tömd på olja, så Norge lär få svårt att leva på oljan i framtiden...

Iaf. Man har ju kommit på hur man gör dieselolja (sk. miljödiesel) ur träflis, så vi behöver nog inte vara oroliga för att vi inte ska kunna köra bil i framtiden. Det kan ju till och med bli en fin inkomstkälla för Sverige.

Däremot så finns det en hel del andra saker som är gjorda av fossilolja. Vissa typer av ålast till exempel.

8 156 Inlägg
4 augusti 2006
Klubbmannen skrev:
Spelis skrev:

Köra på etanol. Dieselbilar får man kasta åt helsike. Etanol framställs av grödor och tillför inte extra koldioxid till atmosfären, utan återanvänder den som redan finns. Frågan är om man kan tillverka tillräckligt mycket för att möta efterfrågan.

Miljöextremister har i ett halvt sekel apat om att oljereserven kommer att "vara slut inom två år". Märk väl att det gått några år sen dess. Finns alltid folk som gör ett hus av en planka. Flygplanen föll inte ner från himlen vid y2k. Världen gick inte under heller vad jag vet.

Nja. Miljöextremisterna har snarare haft ett perspektiv på 20 år...
Iaf. Dieselbilarna kommer att kunna köras på miljödiesel, ett bränsle som i Sverige skulle kunna kosta 5kr litern att ta fram från träflis. Etanol är ett riktigt bra alternativ, men släpper ut en hel del annan skit, både vid produktion och vid användning. Det bästa är väl att variera mellan många olika bränsletyper? Biogas är ju ett annat bra bränsle (för naturgasen (fossilgas) håller ju också på att ta slut)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

8 156 Inlägg
4 augusti 2006
Spelis skrev:
är det bara att tanka en vanlig bensin bil med etanol eller måste man göra något med motorn först ? (kan inte så mycket om detta)

Nja. Man ska nog inte göra det rakt av. Man måste ställa in så att motorn får lite mer bränsle och så behöver man ställa om tändningen lite.

http://etanol.nu/

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

26 Inlägg
4 augusti 2006
Phaetoon skrev:

Nja, det stämmer väl inte riktigt. Olja finns det och mycket. Om vi börjar med Irak så har dom världens näst största oljefält. Men endast 20% av dessa används för tillfället. Det innebär att 80% av oljefälten i Irak inte är utforskade. Irak kommer bli ett av världens rikaste länder om du frågar mig. För tillfället pumpar Irak ut 2.2 miljoner tunnor olja per dag! Med ett mål att inom 5 år pumpa ut över 6 miljoner tunnor per dag.

Sedan så finns det ett land som sitter på mer olja än alla arab länder tillsammans och det är faktiskt USA. Det är inte så många som vet det eftersom det inte varit på nyheterna eller i några tidningar, men under klippiga bergen så finns det över 2 triljoner tunnor olja. Det är vad dom hittat hittils. Det som har varit problemet är att dom inte kommit på någon bra metod att få upp oljan billigt, oljan ligger nämligen 1,000 feet under jorden. Men det jobbas på det och när dom hittat en bra metod. Då finns det olja för ett bra tag framöver!

Fisketokig
2 997 Inlägg
4 augusti 2006
Känns tryggt att veta att en miljard kineser börjar på ställa ifrån sig cyklarna, får bättre ekonomi och skaffar bil wink

Självklart ska de ha lika stor rätt till sån "lyx".

"forskare" har ju förr konstaterat att oljan håller på ta slut, sen konstaterat att massa pengar som luktar olja har kommit in på kontot hmm så det finns nog olja för oss.

Tror inte att oljebrist kommer bli vårt problem, det ligger i att utveckla hållbart alternativ till världsmarknaden.

Skulle det bli akut nångång så har vi ju som tur är miljöpartiet som vill höja priset tills vi slutar tanka. sad

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

264 Inlägg
4 augusti 2006
Personligen tror jag att det redan finns effektiva motorer som drivs på billiga miljövänliga alternativ men att oljebolagen helt enkelt köpt upp patenten....

Kolla gärna in mitt Swift Sport bygge!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316637

Piratpartiet
339 Inlägg
4 augusti 2006
Klubbmannen skrev:
Spelis skrev:

man kan ju köra diesel på rapsolja också smile

1 926 Inlägg
4 augusti 2006
Trådstartare
tack för alla svar smile var rätt intresann läsning..tongue

8 156 Inlägg
4 augusti 2006
raditz skrev:
Nja, det stämmer väl inte riktigt. Olja finns det och mycket. Om vi börjar med Irak så har dom världens näst största oljefält. Men endast 20% av dessa används för tillfället. Det innebär att 80% av oljefälten i Irak inte är utforskade. Irak kommer bli ett av världens rikaste länder om du frågar mig. För tillfället pumpar Irak ut 2.2 miljoner tunnor olja per dag! Med ett mål att inom 5 år pumpa ut över 6 miljoner tunnor per dag.

Dom oljefälten i Irak som används är ganska så gigantiska. Dom som inte används är väldigt små. Räknar man till mängden olja som finns i oljefälten så står dom där 20 procenten för majoriteten av oljereserven.
Du kan ge dig på att även dom väldigt små oljefälten är noga granskade och utforskade.

Sen när vi pratar om tunnor...
Enligt wikipedia så förbrukar USA över 20 miljoner fat om dagen och deras inhemska produktion av olja står för 10-15% av behovet. (Siffror från 2003 och kriget i Irak har ökat förbrukningen markant)

En annan skrämmande faktor är Kina. Deras oljeberoende ökar katastrofalt mycket. Per capita så använder dom bara en tiondel av vad USA gör. Men med tanke på att dom har fördubblats sitt oljeberoende på bara några få år och att det bara ökar så...
Senast redigerat av Phaetoon (4 augusti 2006)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
4 augusti 2006
mycket intressant ämne smile men det är la bara framtiden som får avgöra smile

Muttley
4 augusti 2006
hehe bara de håller så länge jag lever smile

TVT Member
377 Inlägg
4 augusti 2006
men jobbigt att de större länderna eller de med mycket befolkning ska ha så mycket olja... då tar det ju slut så fort.... sad all olja skulle gå hit till sverige...då skulle vi kunna åka våra bilar ett bra tag till... tongue men de e väl dags att se över alternativa bränslen på allvar nu... hmm

Carpenter
310 Inlägg
4 augusti 2006
För mig spelar det nog ingen större roll om jag kör på gas eller olja! bara bilfan går som ett skott wink

"Det gör ingenting, du är säkert jätte bra på andra saker!" =)

2 014 Inlägg
4 augusti 2006
Oljekällorna ska ju dessutom mer eller mindre vara konstruerade som en tvättsvamp med en fast kärna. I dagsläget finns enbart teknologi för att pumpa upp den olja som finns i kärnorna, men lyckas man utveckla metoder för att ta upp oljan som finns i resten av "tvättsvampen" i alla oljekällor så bör oljan räcka seklet ut i alla fall, öven med ökad konsumtion.

Hört detta på dokumentär på TV och läst i någon vetenskaplig blaska, men trodde inte jag skulle få nytta av kunskapen och har därför tyvärr inte antecknat källorna.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Sök