3395
Sök

Största 4syrlindriga motorn

Mercedes-Benz Diesel
167 Inlägg
2 maj 2011
Trådstartare
#1
hej jag undrar litte över vilken motor är den största 4syrlindriga bensin motorn som finns
den största jag vet är opel omega 2,4l rak fyra............

kärlek växer inte på träd den tillverkas i tyskland <3

1 758 Inlägg
2 maj 2011
#2
Porsche 944 fanns med treliters fyrcylindrig bensinare och Pontiac hade nån modell på 60-talet som var på 3,2 liter. Dieslar finns det en hel del på över tre liter.
Sen har det säkert byggts riktigt stora fyrcylindriga bensinmotorer till traktorer och annat i början på 1900-talet.

Problemet är att en rak fyra vill vibrera ganska mycket och i regel blir det värre och värre ju större cylindervolymen är. Därför bygger man sällan radfyror över 2,5 liter. Iaf inte till personbilar!
Senast redigerat av schnauz (2 maj 2011)

1 200 Inlägg
2 maj 2011
#3
schnauz skrev:
Pontiac hade nån modell på 60-talet som var på 3,2 liter.

Precis, Pontiac Tempest har en radfyra på strax under 3,2 liter.

Traktorn Kubota M135X har en 6,1-liters diesel-radfyra.

KHRacing
2 maj 2011
#4
Under första kvartalet av 1900-talet så var det poppis med få cylindrar och mkt slagvolym
Blitsen Benz, hade 23 000 cc på 4 cylindrar,
motorerna var så stora att man stack in handen i cylinderloppet för att avlägsna ventilerna.

* Voff voff *
10 597 Inlägg
2 maj 2011
#5
Toyota Hiace med bensinmotor har en 2,7-liters fyra!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
2 maj 2011
#6
Min förra firmabil, en Citroën Jumper hade en diesel-fyra med en slagvolym på mer än 1 liter per cylinder, kommer inte ihåg totala volymen nu. Tror det var 4,2-4-4 någonstans.

Forummoderator
18 011 Inlägg
2 maj 2011
#7
Bebben skrev:
Min förra firmabil, en Citroën Jumper hade en diesel-fyra med en slagvolym på mer än 1 liter per cylinder, kommer inte ihåg totala volymen nu. Tror det var 4,2-4-4 någonstans.

Nej.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
2 maj 2011
#8
Dieselsmurfen skrev:
Bebben skrev:
Min förra firmabil, en Citroën Jumper hade en diesel-fyra med en slagvolym på mer än 1 liter per cylinder, kommer inte ihåg totala volymen nu. Tror det var 4,2-4-4 någonstans.

Nej.

Enligt instruktionsboken, jo.

Forummoderator
18 011 Inlägg
2 maj 2011
#9
Bebben skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Bebben skrev:
Min förra firmabil, en Citroën Jumper hade en diesel-fyra med en slagvolym på mer än 1 liter per cylinder, kommer inte ihåg totala volymen nu. Tror det var 4,2-4-4 någonstans.

Nej.

Enligt instruktionsboken, jo.

Sålt just Citroen som levebröd. Nån monsterfyra fanns inte i sortimentet.

Mvh

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
2 maj 2011
#10
Dieselsmurfen skrev:
Bebben skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Nej.

Enligt instruktionsboken, jo.

Sålt just Citroen som levebröd. Nån monsterfyra fanns inte i sortimentet.

Mvh

Mjähepp, men vad var det för motor då? Vilka dieselvarianter fanns iden?

Jag jobbade där för 5 år sedan.

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
2 maj 2011
#11
Bebben skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Bebben skrev:

Enligt instruktionsboken, jo.

Sålt just Citroen som levebröd. Nån monsterfyra fanns inte i sortimentet.

Mvh

Mjähepp, men vad var det för motor då? Vilka dieselvarianter fanns iden?

Jag jobbade där för 5 år sedan.

just nu är den största 2999cc
och är på 157hk

betvivlar starkt att dom äldre hade mer effekt och större motorer utan snarare tvärs om

Kör fort så hinner inget hända...

Saabifierad
2 031 Inlägg
2 maj 2011
#12
KHRacing skrev:
Under första kvartalet av 1900-talet så var det poppis med få cylindrar och mkt slagvolym
Blitsen Benz, hade 23 000 cc på 4 cylindrar,
motorerna var så stora att man stack in handen i cylinderloppet för att avlägsna ventilerna.

Hehe där kan man snacka om motor big_smile big_smile big_smile Vad hade den för effekt?

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

5 111 Inlägg
2 maj 2011
#13
KHRacing skrev:
Under första kvartalet av 1900-talet så var det poppis med få cylindrar och mkt slagvolym
Blitsen Benz, hade 23 000 cc på 4 cylindrar,
motorerna var så stora att man stack in handen i cylinderloppet för att avlägsna ventilerna.

I think we have a winner...... roll


huh?
10 427 Inlägg
2 maj 2011
#14
Här är lite bilder på en Blitzen Benz 1910, med 21,5l (~2300cui) R4-motor på 200hk:

http://files.conceptcarz.com/img/Benz/09-Blitzen_Benz_DV-08_AI_006.jpg
http://files.conceptcarz.com/img/Benz/09-Blitzen-Benz_200HP_DV-08_AI_e02.jpg
http://files.conceptcarz.com/img/Benz/09-Blitzen-Benz_200HP_DV-08_AI_e01.jpg

Klipp på Youtube:



haha smile


Ointresserad.
936 Inlägg
2 maj 2011
#15
Hmm, hade inte Mercedes en 2,9 liters fyra?

Runt sekelskiftet.

Teabag appreciation club.

huh?
10 427 Inlägg
2 maj 2011
#16
Snitch skrev:
Hmm, hade inte Mercedes en 2,9 liters fyra?

Runt sekelskiftet.

Googlade lite, kan hända att den du menar var femcylindrig.
-> http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM602_engine


Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
2 maj 2011
#17
Slash skrev:
KHRacing skrev:
Under första kvartalet av 1900-talet så var det poppis med få cylindrar och mkt slagvolym
Blitsen Benz, hade 23 000 cc på 4 cylindrar,
motorerna var så stora att man stack in handen i cylinderloppet för att avlägsna ventilerna.

Hehe där kan man snacka om motor big_smile big_smile big_smile Vad hade den för effekt?

Enligt tyska wikipedia hade den första varianten 150hk, och den senare versionen 200hk vid 1600rpm.

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
2 maj 2011
#18
Bebben skrev:
Slash skrev:
KHRacing skrev:
Under första kvartalet av 1900-talet så var det poppis med få cylindrar och mkt slagvolym
Blitsen Benz, hade 23 000 cc på 4 cylindrar,
motorerna var så stora att man stack in handen i cylinderloppet för att avlägsna ventilerna.

Hehe där kan man snacka om motor big_smile big_smile big_smile Vad hade den för effekt?

Enligt tyska wikipedia hade den första varianten 150hk, och den senare versionen 200hk vid 1600rpm.

inte direkt den mest effektiva maskinen..men twinspark hade dom redan då tydligen smile undra om inte gnistan palla att antända 4liter bensin i varje cylinderslag smile

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
18 011 Inlägg
2 maj 2011
#19
Åkte för ett antal år sedan med Expeditionsfartyget M/S Origo. Originalsnurran - en 4-cyllad diesel modell större lever än. Märkligt ljud vill jag minnas... På hemsidan skriver de dock inget om maskin sad

Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Mercedes-Benz Diesel
167 Inlägg
2 maj 2011
Trådstartare
#20
hujj, då had man lärt sä nå nytt idag...visste inte om att det fanns så stora bensin-4:or dock visste jag att det finns stora diesel 4:or har själv en ford f300d som är på 5liter som rullat lite över 200t mil knappt inkörd känns det som men ryker som ett kärnkraftverk i shanobil tongue

kärlek växer inte på träd den tillverkas i tyskland <3


Sök