3236
Sök

Coilovers inte godkänt för besiktning?

90 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
#1
Hejsan, har en allmän fråga som jag tänkte lägga upp här. Jag har fått byta dämpare på min nissan 200 sx s13, och köpte då 4 st coilovers. När jag besiktade så mumlade besikningsmannen om att det egentligen inte var godkänt med coilvers på en bil? Fast fick inte nedslag.

Är det någon som vet fall det är som han sa eller tvärtom?

Tacksam för svar smile


345 Inlägg
9 maj 2011
#2
Vad jag vet så ska det inte ha någon betydelse, men rätta mig ifall jag har fel i detta ärende. Besiktningsmannen som besikta min kollade inte ens på dom och då är dom rätt synliga med sin gröna färg ^^

Supra Club Sweden

90 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
#3
Hmm okej, han sa att han skiter i det men han sa att det inte egentligen är godkänt, fan coilovers är väl det bästa alternativet ang dämpare tycker jag men ..


345 Inlägg
9 maj 2011
#4
Mycket handlar om vem man får som besiktningsman. Åker man och besiktar en måndag morgon 08.00 så får man nog en tjurig jäkel som slår ner på allt.

Supra Club Sweden

2 230 Inlägg
9 maj 2011
#5
ingetligen är det inte godkänt nej, men det gäller ju samma sak om du byter fälgar osv osv..

men sen bör dom vara tüv godkända eller vad det heter så ska det inte vara problem, men sen har man ju även det dära med helbils godkänd osv smile så bes är ju ett lotto om man har gjort nått på bilen wink

så kan det vara då det inte blev som det skulle

R1 driver!
5 128 Inlägg
9 maj 2011
#6
Är inte vissa coilvers godkända? Som då är CE märkta, och kostar en halv förmögenhet?


2 230 Inlägg
9 maj 2011
#7
_DamnIt skrev:
Är inte vissa coilvers godkända? Som då är CE märkta, och kostar en halv förmögenhet?

det finns en godkäning kod men vet inte 100 om det gäller svensk bes. finns iaf vissa som är Tüv och är rätt dyra CE vet jag inte.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

R1 driver!
5 128 Inlägg
9 maj 2011
#8
Rojpen skrev:
_DamnIt skrev:
Är inte vissa coilvers godkända? Som då är CE märkta, och kostar en halv förmögenhet?

det finns en godkäning kod men vet inte 100 om det gäller svensk bes. finns iaf vissa som är Tüv och är rätt dyra CE vet jag inte.

Okej, för jag trodde att en Tüv-godkänd produkt inte gällde Sverige, utan enbart CE. Men kanske är beroende på produkt?


1 853 Inlägg
9 maj 2011
#9
_DamnIt skrev:
Rojpen skrev:
_DamnIt skrev:
Är inte vissa coilvers godkända? Som då är CE märkta, och kostar en halv förmögenhet?

det finns en godkäning kod men vet inte 100 om det gäller svensk bes. finns iaf vissa som är Tüv och är rätt dyra CE vet jag inte.

Okej, för jag trodde att en Tüv-godkänd produkt inte gällde Sverige, utan enbart CE. Men kanske är beroende på produkt?

Tüv gäller tyvärr inte i Sverige... sad


/Mvh soyd

2 230 Inlägg
9 maj 2011
#10
_DamnIt skrev:
Rojpen skrev:
_DamnIt skrev:
Är inte vissa coilvers godkända? Som då är CE märkta, och kostar en halv förmögenhet?

det finns en godkäning kod men vet inte 100 om det gäller svensk bes. finns iaf vissa som är Tüv och är rätt dyra CE vet jag inte.

Okej, för jag trodde att en Tüv-godkänd produkt inte gällde Sverige, utan enbart CE. Men kanske är beroende på produkt?

hittade en annan tråd om det, och Tüv var en tysk märkning för kvalitet och kanske tyska besiktningen. dvs inte oss, inte hittat nått om godkända coilovers för vår bes. dom ser oftast mellan fingrarna enda jag hittat hitintills.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Vägis arbetis I Göteborg
30 Inlägg
9 maj 2011
#11
Sen vet jag att alla ändringar som görs på en bil skall den in för reg besiktning, bara du bytar fälg el annan ändring från fabrik.


R1 driver!
5 128 Inlägg
9 maj 2011
#12
JimmyS skrev:
Sen vet jag att alla ändringar som görs på en bil skall den in för reg besiktning, bara du bytar fälg el annan ändring från fabrik.

Dom har tagit bort lagen om det. Så nu får du tydligen byta fälgar och sänka bilen och liknande utan att regbesiktiga.


...has left the building...
4 474 Inlägg
9 maj 2011
#13
Det finns en annan tråd om vad som gäller vid byte av "fjädrande element". Det kom nya regler runt 2006 har jag för mig. I korta ordalag går det utpå att det är "OK" så länge det inte inverkar märkbart negativt på bilens ursprungliga köregenskaper samt att fjädringsvägen är tillfredställande och givetvis att allt går helt fritt.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

KHRacing
9 maj 2011
#14
dawwe skrev:
Det finns en annan tråd om vad som gäller vid byte av "fjädrande element". Det kom nya regler runt 2006 har jag för mig. I korta ordalag går det utpå att det är "OK" så länge det inte inverkar märkbart negativt på bilens ursprungliga köregenskaper samt att fjädringsvägen är tillfredställande och givetvis att allt går helt fritt.

100% korrekt.

jag postade även en printscreen från lagtexten där :-)

KHRacing
9 maj 2011
#15
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2006nr063.pdf

Azid var den som postade länken från början:

: http://www.automotorsport.se/nyhetsmall … sion=37876


texten  handlar även om att det är OK att byta till Coilovers.

http://www.geting.se/image.php/302973-bbb.jpg

Avstängd
10 388 Inlägg
9 maj 2011
#16
Ska vi sen vara petiga så har väl de flesta bilar idag coilovers...men, det är ju en annan femma wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

5 111 Inlägg
9 maj 2011
#17
JimmyS skrev:
Sen vet jag att alla ändringar som görs på en bil skall den in för reg besiktning, bara du bytar fälg el annan ändring från fabrik.

Det där gällde väl trots allt helbilsgodkända bilar... Tvivlar på att en gammal S13 är helbilsgodkänd.


KHRacing
9 maj 2011
#18
Volvo544special65 skrev:
JimmyS skrev:
Sen vet jag att alla ändringar som görs på en bil skall den in för reg besiktning, bara du bytar fälg el annan ändring från fabrik.

Det där gällde väl trots allt helbilsgodkända bilar... Tvivlar på att en gammal S13 är helbilsgodkänd.

helfordonsgodkännande kom 1994, Audi var först då.

sedan har du svaret till tråden 2 inlägg ovan ditt  smile

12 086 Inlägg
9 maj 2011
#19
Bra att du hittade lagtexten KHRacing, jag letade i en kvart häromdan utan resultat tongue

90 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
#20
Okej, så med andra ord så är coilovers okej? Jag tycker inte att coilovers påverkar negativt alls utan bara positivt? Bättre vägfäste och hållning.. Man kan ju sänka hur mkt som helst men..



Sök