2987
Sök

Olja i icn mm och lustig kompression v40

9 Inlägg
10 maj 2011
Trådstartare
#1
Hej tänkte kolla om det finns någon som kan ha en teori om vad som kan vara för fel på min v40 2,0t-01 (motor b4204t -04 sitter 15t turbo, sportkatt o 3tum hela vägen från turbon)

De e så att den har väldigt låg tomgång o vill dö om man inte har bra med gas när man ska rulla iväg.
kompen i cylindrarna ligger på, 12,12,9,19 tycker det känns mycket skumt, det är även för högt tryck i vevhuset då den spottar ut olja genom ventilkåpan. har rengjort alla vakumslangar, ic mm på olja, blåst genom vevhusventilationen den är inte täppt. berätta gärna om ni har några ideer   Mvh





kolla denna bildlänk, några ideer ? http://www.garaget.org/?car=237987&image=2335625
Senast redigerat av Forvikingsonly (12 maj 2011)


8 250 Inlägg
10 maj 2011
#2
Jag hde börjat med att göra ett nyt kompressionsprov, då 19 verkar orimligt, eller det kanske skulle stå 9 där med? Kan va ide att hålla i lite olja i cylindrarna innan man tar provet också. Sen så bör man göra nåt riktigt åt vevhusentilationen, att försöka blåsa ren den är i 99,92% av fallen totalt meningslöst


9 Inlägg
10 maj 2011
Trådstartare
#3
har komptestat den 4 gånger o ger samma värde varje gång, du är inte den ända som säger det verkar orimligt,  vevhusventilationen blåste endast i för i se om den va täppt vilket den inte va, förövrigt rengjorde den när ja bytte motor för ca 2 månader sedan. hmm


Kicker
163 Inlägg
10 maj 2011
#4
kan toppackningen gått så att den 3:e skjuter över kompression till 4:e ? för 19 e fan asmkt. kör inte med bilen iaf ifall detta kan vara problemet då åker du på att byta toppen då det bränner ur godset i toppen. hoppas du hittar felet, mvh mattias

See you sideways!!

9 Inlägg
10 maj 2011
Trådstartare
#5
det låter faktiskt rimligt då de e mindre i den 3e än vad de e i 1an o 2an och overkligt mycket i 4an. får forska i detta, tackar!


8 250 Inlägg
10 maj 2011
#6
Perzz0n skrev:
kan toppackningen gått så att den 3:e skjuter över kompression till 4:e ?

Tveksamt. Borde varit tvärsom i så fall för när 4:an står i topp så är ju 3:an i botten och då skulle man inte kunan få 19 på ena, utan borde få 9 på båda.


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
10 maj 2011
#7
19 på en burk brukar kunna vara kamaxel, om du har en kass avgasnock så får du dom problemen.  Lyft kåpan och kolla ordentligt. I övrigt håller jag med om vevhusvent. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

9 Inlägg
10 maj 2011
Trådstartare
#8
ja får kolla det med, tycker de e konstigt när den nyligen är rengjord bara men visst de kan kanske täppas igen snabbt, tack för svar


Bilmekaniker
805 Inlägg
10 maj 2011
#9
19 på 4ans låter inte rimligt för fem öre ... pröva med en annan komp mätare istället

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
10 maj 2011
#10
En kompmäter visar ju konstant, dvs antingen fel eller rätt. Den visar ju inte 10, 10, 10, 20, även om den visar fel så visar den ju lika mycket fel på alla burkar. Speciellt om du mätt flera gånger med samma resultat. Förhöjd komp beror ju i allmänhet på problem med avgasevakueringen, tex kass kam, lyftare eller liknande. Det kan ju teoretiskt uppträda om du får in skapliga mängder vätska i loppet men det skulle märkas på andra sätt också.
När man har en kass avgasnock så brukar bilen gå hyggligt på tomgång och brutalt illa när det börjar varva lite, detta gäller förgasarbilar. Din bil som har en annan motorstyrning kanske reagerar på ett annat sätt tack vare knacksensorn eller likande.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

9 Inlägg
10 maj 2011
Trådstartare
#11
joo som ja skrivit så e tomgången låg, men den går inte så  illa när man varvar lite,de e skumt att precis samma fel återkom på även denna motor som just nu rullat ca 9700 mil.


9 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
#12
tänkte bara meddela att det va 3 st kolvar som va knäckta, kanske kan vara kul att veta, de nya kolvarna har iallafall kommit och ska monteras inom de närmsta smile



Sök