3436
Sök

Köpråd. Är sugen på en bil med en potentiell motor och som är snabb när det svänger.

360 Inlägg
12 maj 2011
Trådstartare
#21
Men med en supra och ett par m/t däck så borde man väl få ordentligt med fäste med orginalchassi för körning på strippen?
Är det verkligen stor skillnad på en evo med samma mods som på en supra 100km/h+?

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?

Evildan
12 maj 2011
#22
den bilen kommer inte gå fort alls...men om du satsar på en bil med en POTENT motor kan det bli åka av wink

potentiell betyder: tänkbar, eventuell.
sorry, kunde inte låta bli, tyckte det var kul när det blev lite fel.

360 Inlägg
12 maj 2011
Trådstartare
#23
Evildan skrev:
den bilen kommer inte gå fort alls...men om du satsar på en bil med en POTENT motor kan det bli åka av wink

potentiell betyder: tänkbar, eventuell.
sorry, kunde inte låta bli, tyckte det var kul när det blev lite fel.

Ja. Det kan ju vara en fördel att man använder rätt ord så att det inte missuppfattas wink

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?

Evildan
12 maj 2011
#24
Fritzeen skrev:
Evildan skrev:
den bilen kommer inte gå fort alls...men om du satsar på en bil med en POTENT motor kan det bli åka av wink

potentiell betyder: tänkbar, eventuell.
sorry, kunde inte låta bli, tyckte det var kul när det blev lite fel.

Ja. Det kan ju vara en fördel att man använder rätt ord så att det inte missuppfattas wink

big_smile

German Engineering
9 083 Inlägg
12 maj 2011
#25
Varför inte en BMW M3 E46 wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

ClubJDM.se
1 608 Inlägg
12 maj 2011
#26
CarpeDiem skrev:
Varför inte en BMW M3 E46 wink

Om jag känner Viktor rätt så vill han nog ha turbo. wink


German Engineering
9 083 Inlägg
12 maj 2011
#27
JDMy00 skrev:
CarpeDiem skrev:
Varför inte en BMW M3 E46 wink

Om jag känner Viktor rätt så vill han nog ha turbo. wink

Då ska man ha en Audi-5:a med överladd wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

360 Inlägg
12 maj 2011
Trådstartare
#28
JDMy00 skrev:
CarpeDiem skrev:
Varför inte en BMW M3 E46 wink

Om jag känner Viktor rätt så vill han nog ha turbo. wink

Du känner mig rätt tongue
De bilar som är hetast för mig just nu är Toyota Supra MKIV TT och Mitsubishi Evolution VIII. Har svårt att komma ifrån dem då det är två drömbilar, speciellt supran.

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
12 maj 2011
#29
Fritzeen skrev:
JDMy00 skrev:
CarpeDiem skrev:
Varför inte en BMW M3 E46 wink

Om jag känner Viktor rätt så vill han nog ha turbo. wink

Du känner mig rätt tongue
De bilar som är hetast för mig just nu är Toyota Supra MKIV TT och Mitsubishi Evolution VIII. Har svårt att komma ifrån dem då det är två drömbilar, speciellt supran.

jag hade utan tvekan valt supran ... en evo ser ju ut som en vanlig svensson bil med vinge och kjolar....

Sen något jag läste var att motorvolym påverkar motorkaraktären ... detta stämmer INTE !

Det som påverkar karaktären är slag kammar insug antal cylindrar mm ... en motor med stor volym men litet slag dvs väldigt mkt borr blir ganska lätt högvarvig, en motor man strokar får ju längre slag och blir en mer lågvarvig motor men sen är det som sagt mycket annat som spelar roll också.
Senast redigerat av CHEEVA (12 maj 2011)


ClubJDM.se
1 608 Inlägg
12 maj 2011
#30
Jag tycker du ska köra på Supran! Lätt att få upp dom i lite mer hk, samt att vill du köra bana så är de ju bara köpa coils o lite stag här o var samt lätta aset. wink


360 Inlägg
12 maj 2011
Trådstartare
#31
Ganska lätt att få upp en evo i lite mer hk också. Det som gör valet så svårt är att evon känns som en mycket mer kvickare bil än supran. Men supran jämnar ut det med en grym motor istället

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?

13 Inlägg
12 maj 2011
#32
CHEEVA skrev:
Fritzeen skrev:
JDMy00 skrev:
Om jag känner Viktor rätt så vill han nog ha turbo. wink

Du känner mig rätt tongue
De bilar som är hetast för mig just nu är Toyota Supra MKIV TT och Mitsubishi Evolution VIII. Har svårt att komma ifrån dem då det är två drömbilar, speciellt supran.

jag hade utan tvekan valt supran ... en evo ser ju ut som en vanlig svensson bil med vinge och kjolar....

Sen något jag läste var att motorvolym påverkar motorkaraktären ... detta stämmer INTE !
Det som påverkar karaktären är slag kammar insug antal cylindrar mm ... en motor med stor volym men litet slag dvs väldigt mkt borr blir ganska lätt högvarvig, en motor man strokar får ju längre slag och blir en mer lågvarvig motor men sen är det som sagt mycket annat som spelar roll också.

Klart man ändrar motorns karaktär om man strokar. Du skrev ju själv i din post att slag ändrar motorkaraktären. Stokar du en motor får du längre slag och den blir mer vridstark på lägre varv. Och med kortare slag har du en motor som gärna varvar mer men inte orkar lika mycket i låga varv.
Senast redigerat av Kihlstrand (12 maj 2011)

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
12 maj 2011
#33
Kihlstrand skrev:
CHEEVA skrev:
Fritzeen skrev:

Du känner mig rätt tongue
De bilar som är hetast för mig just nu är Toyota Supra MKIV TT och Mitsubishi Evolution VIII. Har svårt att komma ifrån dem då det är två drömbilar, speciellt supran.

jag hade utan tvekan valt supran ... en evo ser ju ut som en vanlig svensson bil med vinge och kjolar....

Sen något jag läste var att motorvolym påverkar motorkaraktären ... detta stämmer INTE !
Det som påverkar karaktären är slag kammar insug antal cylindrar mm ... en motor med stor volym men litet slag dvs väldigt mkt borr blir ganska lätt högvarvig, en motor man strokar får ju längre slag och blir en mer lågvarvig motor men sen är det som sagt mycket annat som spelar roll också.

Klart man ändrar motorns karaktär om man strokar. Du skrev ju själv i din post att slag ändrar motorkaraktären. Stokar du en motor får du längre slag och den blir mer vridstark på lägre varv. Och med kortare slag har du en motor som gärna varvar mer men inte orkar lika mycket i låga varv.

jo men det behöver ju inte betyda att en motor på tex 3 liter orginal har väldigt långt slag ... kan va jag som miss uppfattat hela disskusionen med men fick för mig att ni snackade om orginal motorer

ber om ursäkt isf !!


13 Inlägg
12 maj 2011
#34
CHEEVA skrev:
Kihlstrand skrev:
CHEEVA skrev:
jag hade utan tvekan valt supran ... en evo ser ju ut som en vanlig svensson bil med vinge och kjolar....

Sen något jag läste var att motorvolym påverkar motorkaraktären ... detta stämmer INTE !
Det som påverkar karaktären är slag kammar insug antal cylindrar mm ... en motor med stor volym men litet slag dvs väldigt mkt borr blir ganska lätt högvarvig, en motor man strokar får ju längre slag och blir en mer lågvarvig motor men sen är det som sagt mycket annat som spelar roll också.

Klart man ändrar motorns karaktär om man strokar. Du skrev ju själv i din post att slag ändrar motorkaraktären. Stokar du en motor får du längre slag och den blir mer vridstark på lägre varv. Och med kortare slag har du en motor som gärna varvar mer men inte orkar lika mycket i låga varv.

jo men det behöver ju inte betyda att en motor på tex 3 liter orginal har väldigt långt slag ... kan va jag som miss uppfattat hela disskusionen med men fick för mig att ni snackade om orginal motorer

ber om ursäkt isf !!

Ingen fara, jag tänkte lite och förstod hur du menade tillslut. Var jag som skrev lite otydligt tidigare bara. Borde skrivit att jag pratade om slaget ist för att bara nämna motorvolymen:)
Senast redigerat av Kihlstrand (12 maj 2011)

360 Inlägg
12 maj 2011
Trådstartare
#35
Någon som har uppgifter om vad dessa två bilar väger? Samt vad som behöver uppgraderas på en evo för att uppnå cirkus 500hk ur motorn?

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
12 maj 2011
#36
http://mkiv.supras.org.nz/specs.htm står lite om supran ... inte läst igenom sj så vet inte om vikten står där tyvär


13 Inlägg
12 maj 2011
#37
Fritzeen skrev:
Någon som har uppgifter om vad dessa två bilar väger? Samt vad som behöver uppgraderas på en evo för att uppnå cirkus 500hk ur motorn?

Evon väger ungefär 1400kg och supran mellan 1500-1600 kanske? Rätta mig om supran om jag är helt fel ute.

Ang. olika effektuttag i Evon hänvisar jag till evoklubbens forum.

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
12 maj 2011
#38
Kihlstrand skrev:
Fritzeen skrev:
Någon som har uppgifter om vad dessa två bilar väger? Samt vad som behöver uppgraderas på en evo för att uppnå cirkus 500hk ur motorn?

Evon väger ungefär 1400kg och supran mellan 1500-1600 kanske? Rätta mig om supran om jag är helt fel ute.

Ang. olika effektuttag i Evon hänvisar jag till evoklubbens forum.

vad jag har fått för mig väger supran mellan 1400 och 1600 beroende på vilken modell man har och vilken utrustning mm


Meister
6 763 Inlägg
12 maj 2011
#39
CHEEVA skrev:
Kihlstrand skrev:
Fritzeen skrev:
Någon som har uppgifter om vad dessa två bilar väger? Samt vad som behöver uppgraderas på en evo för att uppnå cirkus 500hk ur motorn?

Evon väger ungefär 1400kg och supran mellan 1500-1600 kanske? Rätta mig om supran om jag är helt fel ute.

Ang. olika effektuttag i Evon hänvisar jag till evoklubbens forum.

vad jag har fått för mig väger supran mellan 1400 och 1600 beroende på vilken modell man har och vilken utrustning mm

Skulle inte tro att du kommer ner speciellt många kg under 1600. Min s14 vägde 1360 reggen så en supra väger minst 200kg mer


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
12 maj 2011
#40
camaro67 skrev:
CHEEVA skrev:
Kihlstrand skrev:

Evon väger ungefär 1400kg och supran mellan 1500-1600 kanske? Rätta mig om supran om jag är helt fel ute.

Ang. olika effektuttag i Evon hänvisar jag till evoklubbens forum.

vad jag har fått för mig väger supran mellan 1400 och 1600 beroende på vilken modell man har och vilken utrustning mm

Skulle inte tro att du kommer ner speciellt många kg under 1600. Min s14 vägde 1360 reggen så en supra väger minst 200kg mer

en non turbo supra utan targa ska väga 1440kg och en full utrustad med targa ska ligga runt 1600



Sök