3710
Sök

Köpråd. Är sugen på en bil med en potentiell motor och som är snabb när det svänger.

Ointresserad.
936 Inlägg
12 maj 2011
#41
Fritzeen skrev:
Ganska lätt att få upp en evo i lite mer hk också. Det som gör valet så svårt är att evon känns som en mycket mer kvickare bil än supran. Men supran jämnar ut det med en grym motor istället

Pratar vi mest effekt för pengarna ska du utan tvekan köpa en Supra.

Teabag appreciation club.

360 Inlägg
12 maj 2011
Trådstartare
#42
Snitch skrev:
Fritzeen skrev:
Ganska lätt att få upp en evo i lite mer hk också. Det som gör valet så svårt är att evon känns som en mycket mer kvickare bil än supran. Men supran jämnar ut det med en grym motor istället

Pratar vi mest effekt för pengarna ska du utan tvekan köpa en Supra.

Lite av varje faktiskt. Mest effekt för pengarna, bästa bil avsedd för bana, strippen och allmänt bus. Vill gärna se att bilen är startsnabb också. Skulle vara roligt att få höra lite supra och evo 8 ägare dela med sig lite erfarenheter om dessa bilar.
Senast redigerat av Fritzeen (12 maj 2011)

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?

Ointresserad.
936 Inlägg
12 maj 2011
#43
Ska du ha allt det där, så är enda skillnaden egentligen att evo:n är 4wd...

Teabag appreciation club.

53 Inlägg
12 maj 2011
#44
Nu är inte dessa bilar ett altenativ kanske men jag skriver ändå. smile
Jag hade nog valt M3 E36 TURBO eller M3 E46 Kompressor och så ett Pss9 chassi och lite annat smått o gott.

Loaded (iof extrem biljävel) går ju inte direkt dåligt, speciellt inte på bana. Sen att jag är M3 älskare är en annan sak;) Lycka till, blir nog bra vad du än köper:)


Ointresserad.
936 Inlägg
12 maj 2011
#45
Börjar vi prata bmw och turbo så blir allting genast mkt jobbigare.

Teabag appreciation club.

13 Inlägg
13 maj 2011
#46
Snitch skrev:
Fritzeen skrev:
Ganska lätt att få upp en evo i lite mer hk också. Det som gör valet så svårt är att evon känns som en mycket mer kvickare bil än supran. Men supran jämnar ut det med en grym motor istället

Pratar vi mest effekt för pengarna ska du utan tvekan köpa en Supra.

Men om man tänker på vikten så behöver man mer mos för att en supra ska prestera liknande. Jag tar inte Evons parti då jag gillar båda bilar. Tänker bara rent ekonomiskt.
Senast redigerat av Kihlstrand (13 maj 2011)

7 274 Inlägg
13 maj 2011
#47
Kihlstrand skrev:
Snitch skrev:
Fritzeen skrev:
Ganska lätt att få upp en evo i lite mer hk också. Det som gör valet så svårt är att evon känns som en mycket mer kvickare bil än supran. Men supran jämnar ut det med en grym motor istället

Pratar vi mest effekt för pengarna ska du utan tvekan köpa en Supra.

Men om man tänker på vikten så behöver man mer mos för att en supra ska prestera liknande. Jag tar inte Evons parti då jag gillar båda bilar. Tänker bara rent ekonomiskt.

Men fördelen med suprans motor är att den är fruktansvärt hållbar oöppnad, detsamma gäller även växellådan.


402 Inlägg
13 maj 2011
#48
Tja viktor big_smile Ja tycker helt klart du ska köpa en supra. Som sagt innan så är jue dessa motorer helt övelägsna dom flesta motorer när det gäller hållbarhet redan o orginalutförande. Så för bara 500hk så behöver du jue knappt öppna den smile
Sen tycker jag att det är aldeles för många evo:s i våran lilla stad tongue (inget illa menat mot dessa fina bilar)
Så en bakhjulsdriven bil som har något att sätta imot min gamle volvo sen skulle va sjukt kul smile

220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
13 maj 2011
#49
Vill du ha en bil som klarar av att prestera bra på både bana och strippen så vill jag tipsa dig om Corvette C5 lr C5. Redan org från fabrik så spiskar dom skiten ur de flesta standardbilar i dom flesta lägena. Köper man en sådan så behöver du inte trimma spec hårt för att nå 500hk (330 org i standardversionen, sen finns ju Z06 som ligger på en bit över 400hk)

Då kan du lägga de som skulle blive över från att trimma en liten turbo motor till samma effekt på väghållning till den ist (fast tror inte de behövs för dom flesta)



----------
Av dom du har nämnt så hade jag nog tagit Supran mest pga den större cylindervolymen och 2 extra cylindrar.
Senast redigerat av _night_stalker_ (13 maj 2011)

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
13 maj 2011
#50
Om det gäller endast mellan de tre bilarna, så går det inte att få mer "bang for the buck" än Supran.

Om det nu kan tänkas andra bilar i samma prisklass så är Corvette C5 ett starkt val som kan piska de andra riktigt duktigt om man vet vad man gör.

Om du nu kan tänkas lägga på några tusenlappar så finns det ju alltid 03 - 04 Mustang Cobra. Smidd botten från fabrik som pallar 800+hk original, Eaton M112 kompressor, Tremec T-56 låda, independant rear suspension, kan lätt komma över 600hk i motorn med några få saker bytta och nymappad.
Senast redigerat av Rinnegan (13 maj 2011)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

624 Inlägg
13 maj 2011
#51
terminator cobran är en av de brutalaste bilar som byggts

who´s the man?

13 Inlägg
13 maj 2011
#52
guwib skrev:
terminator cobran är en av de brutalaste bilar som byggts

Håller med. Sjuk bil!

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
360 Inlägg
14 maj 2011
Trådstartare
#54
Skulle vilja veta lite om hur länge och mycket olika saker håller under suprans huv? Någon som sitter på en sådan information? smile

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
14 maj 2011
#55
lådan pallar med en bra bit över 1000 hk .. finns de som kört med 1500hk och orginal låda, visst de är vridet som lådan oftast inte pallar med men för att få ut 1000hk ur en supra behöver man ett massivt vrid också smile

Motorn ska hålla för 700hk o öppnad


360 Inlägg
14 maj 2011
Trådstartare
#56
CHEEVA skrev:
lådan pallar med en bra bit över 1000 hk .. finns de som kört med 1500hk och orginal låda, visst de är vridet som lådan oftast inte pallar med men för att få ut 1000hk ur en supra behöver man ett massivt vrid också smile

Motorn ska hålla för 700hk o öppnad

700 oöppnad. Menar du då att man inte behöver byta till ARP bultar, tjockare topplockspackning etc?
Hur mycket pallar orgiinalsnurrorna?

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
14 maj 2011
#57
Fritzeen skrev:
CHEEVA skrev:
lådan pallar med en bra bit över 1000 hk .. finns de som kört med 1500hk och orginal låda, visst de är vridet som lådan oftast inte pallar med men för att få ut 1000hk ur en supra behöver man ett massivt vrid också smile

Motorn ska hålla för 700hk o öppnad

700 oöppnad. Menar du då att man inte behöver byta till ARP bultar, tjockare topplockspackning etc?
Hur mycket pallar orgiinalsnurrorna?

japp det ska hålla, men gäller så klart en jävligt fräsch maskin .. och när man renoverar byter de flesta till vassare grejjer samtidigt

folk brukar ju byta vid 450-500 hk ... sen brukar de flesta singelkonvertera , enligt mig ganska B en supra ska ha dubbla snurror ! big_smile
Senast redigerat av CHEEVA (14 maj 2011)


Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
14 maj 2011
#58
Fritzeen skrev:
700 oöppnad. Menar du då att man inte behöver byta till ARP bultar, tjockare topplockspackning etc?
Hur mycket pallar orgiinalsnurrorna?

Dock så är ju inte ARP bultar, tjockare topplockspackning speciellt "öppnad", utan det är minimum om du ska köra med lite effekt. Bättre att göra det än att något händer och man ångrar sig sedan.

Det finns dyno bevis på att de har plockat ut 1033hk ur en Supra med original-botten, dock så skulle jag rekommendera starkt att du satsar på starkare saker redan vid 550 - 600hk pga laddtrycket.


Lådan är lite si och så, en del pallar bra för cirka 1500hk, andra går sönder redan vid 600hk, det är mera utav ett lotteri om du har fått en frisk låda.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.


Sök