3108
Sök

montera AC i bubbla?

9 Inlägg
6 augusti 2006
Trådstartare
#1
håller på att titta på folka bubbler som jag ville göra i ordning ordentligt och tänkte höra om de går att genomföra ? samt lite info om hur mycket jobb det är att konvertera till 12 volt ?

tacksam för alla svar

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
6 augusti 2006
#2
vad menar du med att konvertera till 12 volt?

är frågan om en AC-konvertering går att genomföra? iså fall har du väldigt mycket jobb framför dig. var ska du placera kondensor? kompressor? hur ska du få tillstånd med kylmedium? ganska lång historia men jag tycker du skall satsa på ett kylskåp från en båt/husvagn (på 12v) och försöka anpassa det till en bil.

man lever bara en gång så lev väl!

736 Inlägg
6 augusti 2006
#3
Hmm menas luftkonditionering eller växelspänning? Av rubriken gissar jag på luftkonditionering men av inlägget skulle man kunna gissa konvertering från likspänning till växelspänningsgenerator? Aja frågan kanske gäller både och...


9 Inlägg
6 augusti 2006
Trådstartare
#4
ville veta både och men mest om nån har några bilder på hur (om de går) man gör när man installerar ac i en folka..?

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
6 augusti 2006
#5
kan säga dig att det är ett helvete att installera en AC om du inte har några färdiga kitt (vet personligen inte om det finns). skall du meka ihop ett själv behöver du en kondensor, värmeväxlare, kompressor, fläktsystem (med luftrör), rör och kylmedium.

kondensorn är till för att kyla ner kylmediumet och ser ut som en vanlig kyl till en bil fast mindre.

värmeväxlaren skall kyla ner luften som går igenom med hjälp av ett tryckfall som uppstår, när kylmediumet passerar ett litet rör till ett större tas energi från luften och luften kyls ner.

kompressorn är hjärtat i det hela, den skall komprimera och pumpa runt kylmediumet.

fläktsystemet skall blåsa in luft i kupén som är avkyld med hjälp av värmeväxlaren.

rören, av olika diametrar, skall leda kylmediumet runt i hela systemet. systemet är trycksatt och luft eller fukt får absolut inte befinna sig i systemet.

och slutligen kylmediumet som föra kyla till värmeväxlaren. detta tror jag inte att man kan få tag på och är gas vid atmosfäriskt tryck vid rumstemp.

detta är en grov förenkling av det hela som egentligen är en hel vetenskap (volvo har ca 50 ingenjörer som arbetar dagligen med detta) jag hoppas du förstår att det är omöjlig att tillverka detta själv, men om du ger dig in på det kan jag skriva av mig lite mer wink

man lever bara en gång så lev väl!

550 Inlägg
6 augusti 2006
#6
och slutligen kylmediumet som föra kyla till värmeväxlaren. detta tror jag inte att man kan få tag på och är gas vid atmosfäriskt tryck vid rumstemp

Kylmediet för ingen kyla. Den flyttar värmen ifån kupen till kondensorn


Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
6 augusti 2006
#7
The_Dude skrev:
och slutligen kylmediumet som föra kyla till värmeväxlaren. detta tror jag inte att man kan få tag på och är gas vid atmosfäriskt tryck vid rumstemp

Kylmediet för ingen kyla. Den flyttar värmen ifån kupen till kondensorn

som sagt, det var en förenklad beskrivning.

ps, du har också fel tongue

rätt: kylmediumet komprimeras och blir varmt. därefter kyls det ner av kondensorn och förs vidare till värmeväxlaren, där uppstår ett tryckfall (litet rör kopplat till ett stort) och vid tryckfallet tas värme, värme från luften som precis passerat värmeväxlaren och förs vidare till kompressorn. sen går det runt, runt, runt.

MVH Andreas

man lever bara en gång så lev väl!

550 Inlägg
6 augusti 2006
#8
Bullo skrev:
The_Dude skrev:
och slutligen kylmediumet som föra kyla till värmeväxlaren. detta tror jag inte att man kan få tag på och är gas vid atmosfäriskt tryck vid rumstemp

Kylmediet för ingen kyla. Den flyttar värmen ifån kupen till kondensorn

som sagt, det var en förenklad beskrivning.

ps, du har också fel tongue

rätt: kylmediumet komprimeras och blir varmt. därefter kyls det ner av kondensorn och förs vidare till värmeväxlaren, där uppstår ett tryckfall (litet rör kopplat till ett stort) och vid tryckfallet tas värme, värme från luften som precis passerat värmeväxlaren och förs vidare till kompressorn. sen går det runt, runt, runt.

MVH Andreas

Där har du fel.

Rätt= Kompressorn komprimerar gasen till ca 30-35 bar gasen blir varm. gasen kommer till expansionsventilen som sitter precis innan förångaren där tycket sänks och gasen blir kall och flytande. Inne i bilen blåser kupe fläkten varm luft på förångaren ( varmare än den kalla gas i förångaren) och den luft kyls ner och blåser ut genom luftutsläppen. Gasen som håller på att värmas upp i förångaren återgår till gasform och är varm, då den  kyls av i kondensorn och sedan vidare till kompressorn och allt börjar om igen.

Vid frågor på detta så skicka ett pm så ska du få mitt tel nr om du har frågor.


8 156 Inlägg
6 augusti 2006
#9
Att konvertera ett 6-Voltssystem är inte helt enkelt. I vissa fall behöver man bara byta vissa delar på bilen, i andra fall behöver du byta ut det mesta. Vet inte riktigt hur det är på en VW Bubbla. Jag skulle också tänka mig att du vill byta ut likströmsgeneratorn mot en växelströmsgenerator (alternator).

Om man ska inte ska bygga allt från grunden så är denna sida ett tips:
http://www.vintageair.com/

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

9 Inlägg
7 augusti 2006
Trådstartare
#10
tack som tusan ! länken hjälpte väldigt mycket..och de kan vara fullt genomförbart..nu är de bara att spåna spara osv smile

324 Inlägg
7 augusti 2006
#11
Det dära med att konvertera till 12V är nog inte så svårt! Finns ju inte så många relän M.M i en bubbla.. Vet en som har konverterat.

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99

460 Inlägg
7 augusti 2006
#12
Audikrille skrev:
Det dära med att konvertera till 12V är nog inte så svårt! Finns ju inte så många relän M.M i en bubbla.. Vet en som har konverterat.

Glödlampor och torkarmotor är det enda som behöver bytas,resten har mekanisk manöverering eller saknas helt.

324 Inlägg
9 augusti 2006
#13
Generator, Batteri. Startmotor...

carawelle skrev:
Audikrille skrev:
Det dära med att konvertera till 12V är nog inte så svårt! Finns ju inte så många relän M.M i en bubbla.. Vet en som har konverterat.

Glödlampor och torkarmotor är det enda som behöver bytas,resten har mekanisk manöverering eller saknas helt.

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99

460 Inlägg
10 augusti 2006
#14
Audikrille skrev:
Generator, Batteri. Startmotor...

carawelle skrev:
Audikrille skrev:
Det dära med att konvertera till 12V är nog inte så svårt! Finns ju inte så många relän M.M i en bubbla.. Vet en som har konverterat.

Glödlampor och torkarmotor är det enda som behöver bytas,resten har mekanisk manöverering eller saknas helt.


Startmotorn tål faktiskt 12volt, blir otroligt lättstartad.

Resten av grejorna trodde jag var självklara,,,,

Om vi ska fortsätta räkna upp så har vi  tändspole och kondensator.


A.E
bilverkstadsägare i 25år

324 Inlägg
10 augusti 2006
#15
Okej! Där ser man
jajo visst finns det en del små saker. själv klart.

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99


Sök