kan säga dig att det är ett helvete att installera en AC om du inte har några färdiga kitt (vet personligen inte om det finns). skall du meka ihop ett själv behöver du en kondensor, värmeväxlare, kompressor, fläktsystem (med luftrör), rör och kylmedium.
kondensorn är till för att kyla ner kylmediumet och ser ut som en vanlig kyl till en bil fast mindre.
värmeväxlaren skall kyla ner luften som går igenom med hjälp av ett tryckfall som uppstår, när kylmediumet passerar ett litet rör till ett större tas energi från luften och luften kyls ner.
kompressorn är hjärtat i det hela, den skall komprimera och pumpa runt kylmediumet.
fläktsystemet skall blåsa in luft i kupén som är avkyld med hjälp av värmeväxlaren.
rören, av olika diametrar, skall leda kylmediumet runt i hela systemet. systemet är trycksatt och luft eller fukt får absolut inte befinna sig i systemet.
och slutligen kylmediumet som föra kyla till värmeväxlaren. detta tror jag inte att man kan få tag på och är gas vid atmosfäriskt tryck vid rumstemp.
detta är en grov förenkling av det hela som egentligen är en hel vetenskap (volvo har ca 50 ingenjörer som arbetar dagligen med detta) jag hoppas du förstår att det är omöjlig att tillverka detta själv, men om du ger dig in på det kan jag skriva av mig lite mer