2882
Sök

Köpråd: Subaru Gt

467 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
#1
Har bestämt mig för att köpa en subaru GT.

Har hittat en jag ska kolla på idag, den har gått 16x mil, inte trimmad och regelbundet servad.

Har tidigare bara ägt volvo, så vad är det man ska kolla på? Det vanliga ofc. Men något utöver det?

Har hört man ska checka koppling och låda, hur gör man det lättast ? Känner så den inte är slapp mellan växlarna?


Sen undrar jag även vad en helförsäkring för en vuxen ( 45 år ) kostar på denna subban.

Ungefär då ofc.

Tack för all hjäp gott folk.
Senast redigerat av marcussomfan (18 maj 2011)

Är nog fan bara bitter..
365 Inlägg
17 maj 2011
#2
Lådan är klen som fan..

Pain is temporary, Glory last forever.

467 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
#3
Är det så ? Även om man inte ska trimma den?

Hur kan man vid titt kolla lådan?

Supraman
2 300 Inlägg
17 maj 2011
#4
Alla växellådor håller, de e hur man behandlar den som dödar lådor.

Växellågena ska kännas ganska distinkta men ska inte gå trögt eller skarapa när man lägger i växel.
Kolla oljan också så att den ser ok ut och inte luktar bränt.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Är nog fan bara bitter..
365 Inlägg
17 maj 2011
#5
Ja, den är klen redan för orginaleffekten.. Några rivstarter av förra ägaren och ja, då har du en låda som inte är kry!

Försök hitta en med förstärkt låda, eller satsa på en WRX STI senare årsmodell!

Pain is temporary, Glory last forever.

85 Inlägg
17 maj 2011
#6

"When I start my car I want the neighbours to think that the world has come to an end"- Homer J Simpson

Är nog fan bara bitter..
365 Inlägg
17 maj 2011
#7

Den skulle jag köra på, riktigt fin! smile

Pain is temporary, Glory last forever.

467 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
#8
Har en begränsad ekonomi och har därför inte pengar till STI:N
Finns det chipp till GT modellerna, då jag tycker 218 hk är snäppet för lite.

85 Inlägg
17 maj 2011
#9
marcussomfan skrev:
Har en begränsad ekonomi och har därför inte pengar till STI:N
Finns det chipp till GT modellerna, då jag tycker 218 hk är snäppet för lite.

Ja det finns chip, men inget jag skulle rekommendera. En mappning med annat avgassystem och bränslepump för mkt men då kommer moment 22, växellådan..

Mitt råd är att köpa en GT som redan är moddad, du tjänar på det i längden.. En STi-låda inkl bakdiff går på runt 30k. Dra av 30k på mitt pris så förstår du nog vilket underpris det egentligen är på min....

"When I start my car I want the neighbours to think that the world has come to an end"- Homer J Simpson

467 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
#10
En som är mappad, går det att använda för brukskörning?

Mvh

467 Inlägg
18 maj 2011
Trådstartare
#11
UPDATÈ, läs första inlägg mina vänner

4 822 Inlägg
18 maj 2011
#12
marcussomfan skrev:
En som är mappad, går det att använda för brukskörning?

Mvh

varför skulle det inte det? man kan ju ha en på 400hk eller 500hk till vardags med om man vill bara man sköter och servar den därefter.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

85 Inlägg
18 maj 2011
#13
Japp du kan använda även en mappad bil för brukskörning. Jag skulle kalla en mappning för optimering av databoxen. Min har jag fått ner till 0,89 från Örebro till Göteborg med dålig koppling (inga höga varv eller laddtryck).

Är den bilen du ska titta på regelbundet servad borde den vara ok, beror på körstil mm. Svårt att riktigt testa lådan, synkringarna brukar slitas ut. Lyssna efter allmäna oljud vid belastning och motorbroms. Kopplingen märker du om den är slut genom att ligga på 4an eller 5an och ge fullt, slirar det är kopplingen slut. I övrigt är det rost i skärmkanter bak standard..

Försäkring? Hmm det borde på massor av saker. Från 4000 och uppåt. Betalar ca 10k om året på min, står på mig själv boendes i Göteborg.

"When I start my car I want the neighbours to think that the world has come to an end"- Homer J Simpson


Sök