Hej,
Skriver här i hopp om att få hjälp av någon kunnig!
Vi fick vår Passat 1,8T- 00 stulen mitt i natten, den var borta när vi kom ut på morgonen. Vi hade båda nycklarna hemma.
Den påträffaden efter 2 veckor 5 mil bort med uppbruten dörr och sönderbruten låskista.
Nu vill vårt försäkringsbolag inte ersätta skadorna! För oss (vi har god ekonomi, knappt några lån osv.) handlar det inte om pengarna men vi har ju faktiskt en försäkring som skall täcka detta och vi känner oss kränkta och misstänkta. Vi känner inga kriminella, är inte straffade, har inga skulder eller andra problem. Det var inga fel på bilen- gick jättebra!
Försäkringsbolaget säger:
Bilen går inte att starta utan nyckel för den har startspärr- immobilizer.
Det är inte troligt att den bortboxerats.
Det är inte troligt att den manipulerats då den inte har något högre värde.
När försäkringsbolagets "oberoende tekniker" försöker starta bilen med typ mejsel så startar den och stannar direkt (allt enligt hur den skall uppföra sig med startspärr).
Jag köper dessa argument till viss del- men bilen har trots allt försvunnit från vår tomt. HUR????
Kan någon svara på om det verkligen är så att denna bilen inte går att starta utan nyckel.
De kan ju också fraktat bort den för att försöka starta den på annan plats- det kan ju inte ni svara på såklart! Det känns som att någon tagit den för att frakta något från punkt A till B!
Jag vet att alla bilar går att stjäla! Men, någon som vet många sådana bilar som blivit stulna, någon som vet hur det kan gå till? Behöver all hjäp jag kan få!