3571
Sök

Stjäla Passat utan nyckel? HJÄLP!

16 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
Hej,

Skriver här i hopp om att få hjälp av någon kunnig!

Vi fick vår Passat 1,8T- 00 stulen mitt i natten, den var borta när vi kom ut på morgonen. Vi hade båda nycklarna hemma.

Den påträffaden efter 2 veckor 5 mil bort med uppbruten dörr och sönderbruten låskista.

Nu vill vårt försäkringsbolag inte ersätta skadorna! För oss (vi har god ekonomi, knappt några lån osv.) handlar det inte om pengarna men vi har ju faktiskt en försäkring som skall täcka detta och vi känner oss kränkta och misstänkta. Vi känner inga kriminella, är inte straffade, har inga skulder eller andra problem. Det var inga fel på bilen- gick jättebra!

Försäkringsbolaget säger:
Bilen går inte att starta utan nyckel för den har startspärr-  immobilizer.
Det är inte troligt att den bortboxerats.
Det är inte troligt att den manipulerats då den inte har något högre värde.
När försäkringsbolagets "oberoende tekniker" försöker starta bilen med typ mejsel så startar den och stannar direkt (allt enligt hur den skall uppföra sig med startspärr).

Jag köper dessa argument till viss del- men bilen har trots allt försvunnit från vår tomt. HUR????
Kan någon svara på om det verkligen är så att denna bilen inte går att starta utan nyckel.
De kan ju också fraktat bort den för att försöka starta den på annan plats- det kan ju inte ni svara på såklart! Det känns som att någon tagit den för att frakta något från punkt A till B!

Jag vet att alla bilar går att stjäla! Men, någon som vet många sådana bilar som blivit stulna, någon som vet hur det kan gå till? Behöver all hjäp jag kan få!

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161746/161746-60eb3cc3f3ec70ed6ea1fad9630a647b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161746/161746-681982aaaec65dbad0d40372760a31d8.jpg

16 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
Vet inte om jag lade denna under rätt flik? den är ju inte efterlyst...

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 maj 2011
och inte avancerad motorteknik heller...flyttar

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
17 maj 2011
Jag hoppas denna tråd INTE får ett korrekt svar.

Eller ska vi göra en forumsdel där vi har guider till hur man stjäl bilar?

Jag rekommenderar en trådlåsning för att undvika fler stölder.

Saabifierad
2 031 Inlägg
17 maj 2011
Visst har du IF som försäkringsbolag? det är läge att lära sig en läxa och bojkotta detta försäkringsbolag.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

fälg fantast
1 086 Inlägg
17 maj 2011
passater -97 och framåt är inga problem egentligen att "klippa" , det enda du egentligen behöver är den såkallade " ryska dosan ", eller funkar att byta databox, öppnar du huvet så ser du den  , dessa försäkringsbolag är så jävla dryga så det finns inte

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
17 maj 2011
jonnielahti skrev:
sirmiro skrev:
Jag hoppas denna tråd INTE får ett korrekt svar.

Eller ska vi göra en forumsdel där vi har guider till hur man stjäl bilar?

Jag rekommenderar en trådlåsning för att undvika fler stölder.

läs TS inlägg....

HELA!

Jag har läst det.

Försäkringsbolaget säger att de inte tror på stölden - då imo fungerar igen efter stöld.
Trådskaparen ber då om hur det går till.

Förklarar någon hur det går till kommer det ligga en guide på Sveriges största motorforum om hur man bryter sig in i en passat.

Det som ligger i forumet blir kvar oändlig tid.

1 + 1 = ??

Speciellt då gorg kommer upp tidigt på google - så googlar du stjäla passat får du troligen redan upp denna tråd - då är det dumt med en guide...

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
17 maj 2011
Folk verkar missa en sak - imo sitter fortfarande på plats i bilen och fungerar när försäkringsbolaget testar... wink

Det ska till en speciell tjuv som kopplat tillbaka den efter stöld om det är klippt. wink

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
17 maj 2011
Det där med att inte bli betrodd är nog bland det värsta tycker jag, att bli behandlad som kriminell. Stå på dig nu Solrosen!!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 338 Inlägg
17 maj 2011
Visa dem dessa bilar som också stals utan nyckel...

Denna återfanns och startad och iväg körd utan org nyckel.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=174901

Denna har inte hittats ännu vad jag vet. sad
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191701

Visst dyrare bilar men ska ju vara säkrare.
Visa dem länkarna och fråga hur nu dem gjort isåfall. om din bil som är äldre inte går så vrf skulle inte din gå?
lycka till!

Mvh// M

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
17 maj 2011
Felplacerad skrev:
Åk runt lite till bil-relaterade ställen i din stad och leta efter någon som kopplar ur Immobilizers.
Så kan du nog få en beskrivning på ett ungefär hur det går till.
Här i Kalmar kostar det runt 1500:- att få den urkopplad. DÅ med lagliga avsikter på sin egna bil.

Kan de förklara hur bilen kan köras bort med imo urkopplad och att imo sedan fungerar när bilen dumpats som i detta fall?
För att den som dumpade bilen ska sätta tillbaka imo känns långsökt...

Livsforskare
7 Inlägg
17 maj 2011
Överklaga försäkringsbolagets beslut. Det kostar inget.

1 217 Inlägg
17 maj 2011
Om det är så att man kan byta till en annan box och köra iväg efter det så har väll tjuven varit vänlig nog att sätta tillbaka originalboxen igen efter stölden och plockat med sig sin egen igen?

1 338 Inlägg
17 maj 2011
Boxen kan ju användas till nästa bil om dem vill.
Den lär tjuvarna inte lämna kvar!

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
17 maj 2011
Felplacerad skrev:
sirmiro skrev:
Felplacerad skrev:
Åk runt lite till bil-relaterade ställen i din stad och leta efter någon som kopplar ur Immobilizers.
Så kan du nog få en beskrivning på ett ungefär hur det går till.
Här i Kalmar kostar det runt 1500:- att få den urkopplad. DÅ med lagliga avsikter på sin egna bil.

Kan de förklara hur bilen kan köras bort med imo urkopplad och att imo sedan fungerar när bilen dumpats som i detta fall?
För att den som dumpade bilen ska sätta tillbaka imo känns långsökt...

Det vet jag inte, kan inget om Immobilizers.
Men det kan ju vara värt att fråga dom som håller på med sånt.
Allting är ju möjligt när det kommer till elektronik.

Om vi förutsätter att tjuven kopplar bort enheten som du föreslår - tror du då att tjuven som väljer att dumpa bilen skulle ta tiden att koppla in samma enhet igen?

För utan enheten har bilen ingen startspärr - och i det första inlägget står det att försäkringsbolaget säger att startspärren fungerar.

Med andra ord är det något som inte stämmer och sladdarna är med största sannolikhet korrekta då allt fungerar som det ska hos försäkringsbolaget. (Och jag tror att TS kan få testa starta bilen med en skruvmejsel i försäkringsbolagets översyn om han ber snällt.)

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
17 maj 2011
Felplacerad skrev:
sirmiro skrev:
Felplacerad skrev:

Det vet jag inte, kan inget om Immobilizers.
Men det kan ju vara värt att fråga dom som håller på med sånt.
Allting är ju möjligt när det kommer till elektronik.

Om vi förutsätter att tjuven kopplar bort enheten som du föreslår - tror du då att tjuven som väljer att dumpa bilen skulle ta tiden att koppla in samma enhet igen?

För utan enheten har bilen ingen startspärr - och i det första inlägget står det att försäkringsbolaget säger att startspärren fungerar.

Med andra ord är det något som inte stämmer och sladdarna är med största sannolikhet korrekta då allt fungerar som det ska hos försäkringsbolaget. (Och jag tror att TS kan få testa starta bilen med en skruvmejsel i försäkringsbolagets översyn om han ber snällt.)

Nej jag tänkte mer om man kunde slå ut den tillfälligt för att få igång bilen. Som sagt vet jag inte, bara tankar.

Och kan man nu göra det så säger jag att tillvägagångssättet INTE bör ligga här i ett publikt forum med över 200.000 unika besökare per vecka - då troligen minst en av dem kan ha tendenser till att inte vara ärlig.
Jag tycker det är fel när en 15åring kan gå in här och se hur han/hon tar en skruvmejsel och startar grannens bil snabbare än grannen klarar med nyckeln...

Jag förstår försäkringsbolagets skepsis - men man ska givetvis överklaga försäkringsbolagets beslut när det inte är korrekt.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
17 maj 2011
sirmiro skrev:
Felplacerad skrev:
sirmiro skrev:

Nej jag tänkte mer om man kunde slå ut den tillfälligt för att få igång bilen. Som sagt vet jag inte, bara tankar.

Och kan man nu göra det så säger jag att tillvägagångssättet INTE bör ligga här i ett publikt forum med över 200.000 unika besökare per vecka - då troligen minst en av dem kan ha tendenser till att inte vara ärlig.
Jag tycker det är fel när en 15åring kan gå in här och se hur han/hon tar en skruvmejsel och startar grannens bil snabbare än grannen klarar med nyckeln...

Jag förstår försäkringsbolagets skepsis - men man ska givetvis överklaga försäkringsbolagets beslut när det inte är korrekt.

Jag tycker inte heller man ska prata i ett öppet forum om hur man kan göra och hur man inte kan göra för det kan föda fler att göra orätta saker. Jag tycker bara att bilägaren ska ha ett allvarligt snack med försäkringsbolaget.

/Benny

Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

16 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
Tack gulliga- skall läsa igenom lite noggrannare när jag kommer hem ikväll.

Ang. att få svar på hur det går till!

Vill ni veta varför jag frågar?

Jo- Jag ringde till Reklammationsnämnden som har hand om bank & försäkringsärenden.  De svarar mig att jag skall surfa runt på nätet och hitta bevis på att den går att stjäla utan nyckel. Jag skall själv kunna bevisa för försäkringsbolaget att min bil går att stjäla utan nyckel (för det är vad som har skett). Jag är helt ointresserad eg. av hur det går till och jag förstår att svaret kan hjälpa tjuvar men, de kan nog redan sin sak. Vad skall jag göra????? Om jag inte får svar på hur det går till så kan jag ju inte komma med något bevis.. ni får gärna svara att det går men att ni inte vill avslöja hur.. det är bättre än inget!

I vårt fall har man inte skiljt på person och person. Varför skulle vi som hade denna bil som 3:e bil gör oss av med den och sedan få tillbaks den??? . Skulle vi som inte har några lån på några bilar. Höga inkomster. Jobbar jämt.. göra detta??? Det har inte fört något gott med sig!
Vi kan spara det vi har över på 2 månader och köpa en likadan Passat. Försäkringsbolaget säger att vissa gör såhär när de kört på fyllan eller kört för fort.. då kör de bort bilen och ställer den på ett ställe och bryter sönder låsen så den skall se stulen ut.. SJUKT!!! Skulle vi, ärliga, hårt arbetande familj göra det! ALDRIG!

Jag har läst sådana här trådar tidigare där man kan misstänka en massa saker.... ledsen om någon här misstror mig.. det är tråkigt! I 2 månader har vår familj mått dåligt av detta, någon har smugit runt vårt hus, tagit bilen och vår känsla av trygghet.. den "TRYGGHETEN" får vi inte tillbaks av försäkringsbolaget... men att inte bli betrodd är HEMSKT!! Vår 5 åring frågar hela tiden om vi larmat huset, frågar om tjuvar osv. .... jag sover dåligt!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
17 maj 2011
Solrosen skrev:

Jo- Jag ringde till Reklammationsnämnden som har hand om bank & försäkringsärenden.  De svarar mig att jag skall surfa runt på nätet och hitta bevis på att den går att stjäla utan nyckel. Jag skall själv kunna bevisa för försäkringsbolaget att min bil går att stjäla utan nyckel (för det är vad som har skett). Jag är helt ointresserad eg. av hur det går till och jag förstår att svaret kan hjälpa tjuvar men, de kan nog redan sin sak. Vad skall jag göra????? Om jag inte får svar på hur det går till så kan jag ju inte komma med något bevis.. ni får gärna svara att det går men att ni inte vill avslöja hur.. det är bättre än inget!

I vårt fall har man inte skiljt på person och person. Varför skulle vi som hade denna bil som 3:e bil gör oss av med den och sedan få tillbaks den??? . Skulle vi som inte har några lån på några bilar. Höga inkomster. Jobbar jämt.. göra detta??? Det har inte fört något gott med sig!
Vi kan spara det vi har över på 2 månader och köpa en likadan Passat. Försäkringsbolaget säger att vissa gör såhär när de kört på fyllan eller kört för fort.. då kör de bort bilen och ställer den på ett ställe och bryter sönder låsen så den skall se stulen ut.. SJUKT!!! Skulle vi, ärliga, hårt arbetande familj göra det! ALDRIG!

Jag har läst sådana här trådar tidigare där man kan misstänka en massa saker.... ledsen om någon här misstror mig.. det är tråkigt! I 2 månader har vår familj mått dåligt av detta, någon har smugit runt vårt hus, tagit bilen och vår känsla av trygghet.. den "TRYGGHETEN" får vi inte tillbaks av försäkringsbolaget... men att inte bli betrodd är HEMSKT!! Vår 5 åring frågar hela tiden om vi larmat huset, frågar om tjuvar osv. .... jag sover dåligt!

Jag förstår ditt tankesätt så lycka till med FB nu då!

/Benny

Min youtubekanal!

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
17 maj 2011
Solrosen skrev:

Att du ska få svaret på hur det skett och kunna visa försäkringsbolaget är nog alla positiva till - problemet är ju att det ligger kvar senare så folk som inte bör se det ser hur man gör... Jag tror du förstår hur jag menar. smile

Jag hoppas det löser sig för er. smile

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök