3399
Sök

Passat 1.8T från 2001 och uppåt, bra bil?

1 624 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
Vore snällt om ni kunde dela med er om denna bil, är den skön att åka i? Vilka nackdelar finns det med den? Bränsleförbrukning m.m.

Mvh Mikael

25 Inlägg
17 maj 2011
Har inte ägt nån, men kört rätt mkt. Sköna att åka, man sitter gött i dom. 1.8t motorn går väldigt bra! Drar väl typ 0,7 långkörning.

945 Inlägg
17 maj 2011
careau skrev:
Vore snällt om ni kunde dela med er om denna bil, är den skön att åka i? Vilka nackdelar finns det med den? Bränsleförbrukning m.m.

Mvh Mikael

Hela framvagnen är värdelös. Fram till -03 ungefär har jag för mig.
Länkarmar och diverse leder kan du börja vänja dig vid att börja byta, regelbundet.
Klimatanläggningen brukar balla ur helt så spjällen måste nollställas.
Centrallåset håller inte i all evighet, speciellt till bagaget både sedan och kombi.
Motorn är känd för att få koksbildning. Alltså att den går åt helvete. smile
Annars brukar luftmassemätaren behöva bytas rätt ofta, märks när den börjar hacka.
Kopplingen behöver bytas om du chippar bilen, svänghjulet brukar också spricka.
Händer både chippade och originalare. Sen finns det alla små saker som jag kan dra.

Ja just det, jag äger en och kör till vardags.

(samma skit med audi oavsett vad folk säger,
de bilar som inte rasat har bara inte börjat rasa, det händer!)

edit:
går att få ner i 0.55L/mil på landsväg och medvind.
När du börjar röra gasen så drar den en liter, jämt. För att inte tala om minst.

lol
Senast redigerat av Bjare (17 maj 2011)

217 Inlägg
17 maj 2011
Jag hade en 97a iofs med 1,8T motorn och den gick grymt bra. Hade aldrig några problem med den. Den var även chippad och gick bra som fan! Sitter bra i dom med. Vet inte hur mycket dom drar dock. Jag skulle absolut rekommendera Passat.

Das Auto

403 Inlägg
17 maj 2011
Farsan köpte en 01 ny när den kom körde 17000 mil på 3 år och den krånglande aldrig. Riktigt go att köra och motorn går bra trots att det bara är 150hk.

1 624 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
3 positiva inlägg och ett dåligt, fortsätt :-) Vill höra meeeeeeer.

Smålänning
7 883 Inlägg
17 maj 2011
Mitt intryck av de passater jag har inne på jobbet..

Värdelösa framvagnar.
rostar en del i karossen, men inte i bärande
Motorerna håller inte (nämda koksbildning)
understyrda och tråkiga att köra
halvdan kvalité på matrialen i inredningen (särskilt handtagen man stänger dörrarna med).
En del saker är lite dumt konstruerade.

Annars så, sköna att åka, hyfsat snåla och skapliga att se på.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

16 Inlägg
17 maj 2011
Vi har en 00:a 1.8T har varit jättenöjda (tills den blev stulen- men det är en annan historia). Den har varit jätteskön att köra, vi har inte haft några problem den har gått över 17 000 mil, bytt kamremmen (tror jag det var- kan inte mycket om bilar)!

217 Inlägg
17 maj 2011
Jag vet ett antal som har Passat 1,8T och inte hört nån med problem med varken framvagn eller motor. Dom rullar på utan några problem alls. Så tycker inte du ska va livrädd för det.
Men ett chip och ett avgas på den så går dom ruskigt bra oxå! wink
Kan bli rätt så feta oxå. Min gamla---> http://www.garaget.org/?car=147939&image=1495315

Das Auto

403 Inlägg
18 maj 2011
Kollade Bilprovningens resultat nu och det enda i framvagnen som fick dåligt va spindellederna! va faktiskt nån del i framvagnen som fick bättre än medelbilen så jag vet inte var ni har fått det ifrån att framvagnen ska va helt kass!? Rostar!? Måste väl va dom riktigt gamla års mod isåfall för va jag vet så är det ju bra rostskydd på dom från 01 och uppåt.

982 Inlägg
18 maj 2011
hade en passat förra året ..bästa bil jag haft !

fälg fantast
1 086 Inlägg
18 maj 2011
abs styrdonen e mest runt -98 till -00 som krabbar. annars e det viktigt me hur ofta det e gjort servicar på den. händer att dom koksar igen me oljesilsbyte på köpet. Men beror lite på vad för årsmodell du e ute efter skiljer lite på dom.

sen finns det vissa chip du skall undvika om du vill behålla din koppling, kommer inte ihåg vilket chip som gjorde att laddet kommer tidigare eller om det var senare för att undika ras

Förstärkaren i antennen brukar packa ihop efter 12000 mil, kostar drygt 500 kr att byta, kamremsbyte bör göras mellan 12 och 14000 mil, att serviceboken säger 18000 är en annan sak. Krånglande dörrlås är inte heller helt ovanligt framför allt på förardörren.

ska du köpa passat köp en som är från o med årsmodell 2001 och framåt då du slipper framvagnsproblemen då framvagnen uppdaterades då i samband med att longlife serivicen kom då också

förbrukning : fabriksuppgifterna säger 0.7 , troligtvis var det nerförsbacke och bakåtkammat hår den dagen, detta stämmer tyvärr INTE

lycka till med ditt sökande

mvh ferdi

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

50 Inlägg
18 maj 2011
ja ha vad skall jag börja? kan väl ta bit för bit

interiören: den tycker jag är riktigt bra. bra kvalite på de mesta utom växelspakdamasken som slits väldigt fort. instrumentbelysningen är top of the line(tycker jag då) hur behaglig som helst å köra med nattetid med. baksätet är riktigt bra trots att jag 1,88 lång så sitter kompisar bakom mig riktigt bra endå

exteriör: ser helt okej ut tongue dock tycker jag du skall försöka hitta bil med xenon-lampor blir bra mycket bättre halvljus. har inte träffat på något problem med dörrlås eller något annat.

motor och transmisson: 1,8T motor är det ju inget fel på tycker jag dock så dricker den ganska mycket min ligger på runt 1,0 - 1,1 då rullar jag iof sig  på 18" med 235 däck så tongue kopplingen är ju som gjord för "tant agnes 75 år gammal"= väldigt lätt å jobba med. jag har heller aldrig haft problem med lmm och då har jag endå kört med öppet filter mer en halva miltalet bilen har gått(4350 mil med filter)

kommer väl inte på något mer just nu så jag tackar för mig//over and out

Hej FRA!
Det finns ingen anledning att läsa mitt mail. Jag har ingenting att göra med FARC, al-Jihad eller PKK. Jag har aldrig gjort Sawm eller tillverkat biologiska vapen, jag vet knappt ens vad Al Manar betyder. Men tack för visat intresse!

PS. Terroristattacker kommer knappast att planeras över okrypterade mail. Sabba FRA-lagen

jorgen72
18 maj 2011
Bjare skrev:
careau skrev:

Mvh Mikael

Hela framvagnen är värdelös. Fram till -03 ungefär har jag för mig.
Länkarmar och diverse leder kan du börja vänja dig vid att börja byta, regelbundet.
Klimatanläggningen brukar balla ur helt så spjällen måste nollställas.
Centrallåset håller inte i all evighet, speciellt till bagaget både sedan och kombi.
Motorn är känd för att få koksbildning. Alltså att den går åt helvete. smile
Annars brukar luftmassemätaren behöva bytas rätt ofta, märks när den börjar hacka.
Kopplingen behöver bytas om du chippar bilen, svänghjulet brukar också spricka.
Händer både chippade och originalare. Sen finns det alla små saker som jag kan dra.

Ja just det, jag äger en och kör till vardags.

(samma skit med audi oavsett vad folk säger,
de bilar som inte rasat har bara inte börjat rasa, det händer!)

edit:
går att få ner i 0.55L/mil på landsväg och medvind.
När du börjar röra gasen så drar den en liter, jämt. För att inte tala om minst.

lol

Jag vet dieslar som har gått över 40t mil o inte haft några problem med framvagnen , koplingen eller klimatorn därimot central låset till bak luckan har kronglat o dom bilarna går igenom bes utan problem o har bara bytt slit delar

187 Inlägg
18 maj 2011
Min -03:a köpte jag för 1,5år sedan och den har rullat 20000mil varav jag har kört 3300mil,har all dokumentation på bilen och det är inte bytt annat än småprylar,inget i tex framvagn etc.
Är i övrigt helnöjd med bilen,körde 255 mil förra helgen med den och då tog den 0.88l/mil med farthållaren på 125km/t..(235/40/18") helt ok....dock tar den 0.68 i 90km/t men det går ju inte och köra så ju...

Never underestimate the power of stupid people in large groups...

84 Inlägg
18 maj 2011
Föräldrarna har en 04a som dom haft i ca 6 år. Den har gått strax över 13000mil och dom har bytt spindellederna 2 gånger under 2 år. Kostade 20000:- sammanlagt.

Annars har motorn aldrig krånglat för dem.
Man sitter bekvämt i den och går bra gör den också.

Som sagt är det spindellederna som är den svaga punkten, annars är det mycket fina bilar.

Edit: Det var inte spindellederna som dom bytte, det var något annat smile
Senast redigerat av TimR (24 maj 2011)

269 Inlägg
18 maj 2011
skruvar med dom och ägt några ...

Visste finns problem med glapp i framvagnenmen vilken bil har inte det , beror på vägar m.m.  är ju samma som på a6 och a4 från 97 till 2004 ...

Farsan som kört med bra vägar även sänkt bil m.m. så har jag efter 7 år och ca 15000 mil bytt bara en nedre bakre länkarm ....

Sen med koksen beror på hur den är servad men det är bara att plocka ner oljetråget och byta silen så har du en bil som går många mil till ...

Bättre o bekvamare bil med bra värde så är passaten kanonbil ...

VW Passat R Tdi 4motion

1 624 Inlägg
18 maj 2011
Trådstartare
Tack för alla råd, lutar mot en sådan smile Ett chip hade ju inte vart helt fel heller, men vilket chip skall man ta så att inte kopplingen m.m. rasar? ;P

Mvh

217 Inlägg
18 maj 2011
careau skrev:
Tack för alla råd, lutar mot en sådan smile Ett chip hade ju inte vart helt fel heller, men vilket chip skall man ta så att inte kopplingen m.m. rasar? ;P

Mvh

Jag hade BSR chip lääänge utan några som helst problem med koppling osv. Rekommenderas!

Das Auto

fälg fantast
1 086 Inlägg
18 maj 2011
TimR skrev:
Föräldrarna har en 04a som dom haft i ca 6 år. Den har gått strax över 13000mil och dom har bytt spindellederna 2 gånger under 2 år. Kostade 20000:- sammanlagt.

Annars har motorn aldrig krånglat för dem.
Man sitter bekvämt i den och går bra gör den också.

Som sagt är det spindellederna som är den svaga punkten, annars är det mycket fina bilar.

20000:- för 2 spindeleder ?, 2000 menar du väl :S big_smile

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

Sök